Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Ratikka sysää Tampereen talouden ennakoituakin suurempaan tappiotilanteeseen!

Keskiviikko 21.9.2022 - -Esko Erkkilä-

Tampereen joukkoliikenteen tappiomäärä oli ennen ratikkaa tasolla 12 – 14 miljoonaa euroa vuodessa.

 

Ennakoin, että ratikan vuoksi tappiotaso kasvaisi n. viidellä miljoonalla, mutta arviointini näyttää olleen pahasti alakantissa, sillä ensi vuoden budjettiesityksessä Tampereen joukkoliikenteen tappiotasoksi ennakoidaan peräti 27 miljoonaa euroa!

 

Budjettiesitys merkitsee joukkoliikenteen tappiotason kaksinkertaistumista aikaan ennen ratikkaa!

 

*************

 

Ratikkahan tuli Tampereelle lehmänkauppojen seurauksena, kun kokoomus sai Rantaväylän tunnelin, niin maksuksi piti vihreiden saada ratikka.

 

*********

 

Toivottavasti Tampereen kokemukset kuuluvat Turkuun saakka, jossa sielläkin suunnitellaan ratikan rakentamista!

 

***********

 

Vielä se, että Tampereella ensi vuoden talousarvioesitys on 9 miljoonaa euroa tappiollinen ja siitä siis valtaosa on ratikan aiheuttamaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka sysää Tampereen talouden ennakoituakin suurempaan tappiotilanteeseen!, ratikka, Tampereen ratikka, Turun ratikka, Turun ratikkasuunnitelmat, Turku ja ratikka, Rantaväylän tunneli,

Juhani Ahon Matin ja Liisan tutustumisessa rautatiehen oli paljon samaa, kuin eilen tamperelaisten tutustumisessa ratikkaan

Maanantai 16.11.2020 - -Esko Erkkilä-

Ratikka syntyi Tampereelle niiden lehmänkauppojen myötä joissa Kokoomus sai Rantaväylän tunnelin ja Vihreät puolestaan ratikan.

 

Olen johdonmukaisesti vastustanut molempia hankkeita ja sen vuoksi harvat ovatkin olleet ne kerrat, jolloin olen ajanut Rantaväylän tunnelin kautta.

 

 

Rantaväylän tunnelia voimallisemmin olen vastustanut ratikkaa, sillä miljardi-investointina se on raunioittanut Tampereen talouden vuosikymmeniksi ja on kokonaisuudessaan täysin turha investointi.

*************

Ratikan koeajot alkoivat eilen ja minäkin olin paikalla todistamassa Tampereen talouden raunioittaneen hankkeen ensimetrejä!

 

 

 

 

IMG_0909.JPG

 

 

Testivaunusta varoittavia kylttejä oli joka puolella.

 

 

IMG_09172.JPG

 

Hämeenkatu oli ennen Tampereen valtasuoni, mutta nyt se on autio ja tyhjä!

 

 

IMG_0910.JPG

 

Tyhjiä liikehuoneistoja syntyy päivittäin, sillä ostavat asiakkaat ovat kaikonneet pois Tampere-citystä!

 

 

IMG_0923.JPG

 

Kännykkäkuvaajien armeija odotti ratikkaa kuin kuuta taivaalta.

 

 

IMG_0925.JPG

 

Ja sieltähän se saapui hiljaista kävelyvauhtia.

 

 

IMG_0934.JPG

 

Ratikkaa luultiin kotimaiseksi, mutta Skodahan se!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

3 kommenttia . Avainsanat: Tampereen ratikka, rantaväylän tunneli oli Kokoomuksen maksuväline ratikalle, Ratikka oli Vihreiden maksuväline Rantaväylän tunnelille, Ratikka on Vihreiden hanke, Rantaväylän tunneli on Kokoomuksen hanke, ratikka on Skoda, Juhani Aho; Matti ja Liisa,

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ei tavoittele kuuta taivaalta!

Lauantai 2.5.2020 - Rantaväylän tunneli

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson tuli eilen julkisuuteen, kun hän vaati jokaiselle suomalaiselle jaettavaa 100 euron ”elvytysseteliä”.

 

Elvytysseteli suunnattaisiin käytettäväksi kulttuuri- ja palvelualoilla, kuten kivijalkakaupoissa, keikkapaikoilla, ravintoloissa ja parturi-kampaamoissa.

 

Li Anderssonin satasen extra-seteli ei olisi kummoinenkaan satsaus, koska se merkitsisi vain 500 miljoonan suuruista satsausta, sillä Tampereen seudulle jo päätetty ja osin jatkosuunniteltu ratikka olisi miljardi-investointi eli tuplaten Li Anderssonin ehdottamasta summasta.

 

Li Anderssonin ehdottamasta summasta saisivat nauttia kaikki suomalaiset, mutta Tampereen ratikasta hyötyisivät vain korkeintaan 100.000 Tampereen seutukunnalla asuvaa eli miljardi-investointi on melkoinen satsaus heille – kymppitonni per sierainpari!

 

En toki ole niin vastuuton, että kannataisin Li Anderssonin ehdotusta, mutta laitan peukaloni totaalisesti alaspäin Tampereen ratikan suhteen!

 

 

*****************

 

 

Varokaa turkulaiset tekemästä samaa virhettä, jonka aikoinaan Tampereen päättäjien enemmistö teki.

 

Toki on muistettava, että Tampereen ratikka on seurausta Rantaväylän tunnelista, sillä Vihreät aikoinaan vaativat tunnelipäätöksen puoltamisesta, että ratikka rakennetaan Tampereelle.

 

Turha on porvarien nyt hillua, kun olivat aikoinaan todellisuudessa sopimassa ratikasta; arvostan myös demareita, jotka muutamaa "tunnelityttöä" lukuunottamatta vastustivat tunnelia!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Li Andersson, Turun ratikkahanke, Rantaväylän tunneli, tunnelitytöt, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, miljardi-investointi, Rantaväylän tunnelin kylkiäinen on ratikka, ratikka on Rantaväylän tunnelin kylkiäinen,

Ratikka raiskaa nyt jo Raatihuoneenkin!

Lauantai 10.3.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereella ollaan pääsemässä ratikan vuoksi todelliseen tuhovaiheeseen, kun lähipäivinä idästä länteen kulkevat bussilinjat ohjataan Raatihuoneen rappusia hipoen kohti Puutarhakatua.

 

 

On varmaa, että jos nämä kaikki ratikkatyömaan haitat olisivat edes osaksi olleet päättäjien tiedossa päätösvaiheessa, niin tamperelaiset olisivat säästyneet ratikalta, sen miljardiin kohoavilta kustannuksilta ja niiltä vaikeuksilta, jotka nyt tuosta täysin turhasta hankkeesta aiheutuvat.

 

 

Kaikesta tästä saamme kiittää niitä kaupunginvaltuutettuja, jotka aikoinaan äänestivät Rantaväylän tunnelin puolesta.

 

 

Tuki Rantaväylän tunnelille oli Vihreiden vaatima maksu sille, että he saivat ratikan.

 

 

Ennakkotietojen mukaan Raatihuoneen raiskaaminen ratikan vuoksi alkaa 19.3.2018, mutta jo nyt Raatihuoneen portaiden eteen rakennetaan betoniporsailla eristettyjä karsinoita busseille ja jalankulkijoille.  Jotta Vihreät saisivat tässäkin asiassa täysimääräisen hyvityksen Rantaväylän tunnelin puolesta toimimiselleen, rakennetaan Raatihuoneen eteen myös viherpyöräilijöille omat karsinat.

 

 

Tässä muutama kuva niistä karsinanrakennuspuuhista, joita parhaillaan tehdään Raatihuoneen portaiden alapäässä:

 

 

 

IMG_7564.JPG

 

 

 

IMG_7565.JPG

 

 

 

IMG_7566.JPG

 

 

 

IMG_7567.JPG

 

 

 

IMG_7569.JPG

 

 

 

*************

 

 

 

IMG_7568.JPG

 

 

Talvi kun on, niin rakennustöissä tarvitaan massiivisia kaasukäyttöisiä maanlämmittimiä, jotta Raatihuoneen edustaa pystytään oikein kunnolla raiskaamaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka raiskaa nyt jo Raatihuoneenkin!, Ratikka raiskaa Tampereen, Vihreiden tuki Rantaväylän tunnelille, Tampereen Raatihuone, Aleksis Kivenkatu, Puutarhakatu,

Jokohan nyt uskotaan Tampereellakin!

Keskiviikko 7.6.2017 - -Esko Erkkilä-

En ole koskaan pätkääkään kannattanut Tampereen suurhankkeista Rantaväylän tunnelia, ratikkaa, Tavasea enkä Sulkavuoren jätevesien keskuspuhdistamoa.

 

 

Vastustamiseni on kahden ensimmäisen osalta perustunut hankkeiden järjettömyyteen ja erityisesti niiden kalleuteen, Tavasen osalta kalleuteen sekä ympäristösyihin ja keskuspuhdistamon osalta niiden ongelmien tiedostamiseen, jotka väistämättä seuraavat rakennustöiden suorittamisesta.

 

 

Uskomaton järjettömyys Tampereella on se, kun Vihreiden ideoimana kaupunkiin ollaan nyt rakentamassa maauimalaa.  Onhan se mukava polskutella kesäisin maauimalassa, mutta rakentamispäätöksessä unohdettiin autuaasti hankkeen taloudellisuus.

 

 

Tampereen suurhankkeista olen aina kannattanut Kansi- ja Areenaa, sillä se tulee olemaan järkevä investointi monessakin mielessä.

 

 

Kansi- ja Areena –ratkaisua kannattaessani en suinkaan ajattele jääkiekkoa, sillä sitä voitaisiin vallan hyvin pelata Hakametsässäkin.

 

 

Kannatukseni perustuu sille monipuolisuudelle, jonka kaikkinainen toteuttaminen on mahdollista, jos ja kun Kansi- ja Areena toteutuu.

 

 

Sijainniltaan maamme kahdesta monitoimihallista Gatorade Center, aikaisemmilta nimiltään Turkuhalli, Typhoon, Elysée Arena ja HK Areena on ehdottomasti surkein, sillä kaukana Turun keskustasta Artukaisissa sijaitseva se sijaitsee suorastaan erämaassa.

 

 

Hjalliksen perustama Hartwall Arena, aikaisemmin Hartwall-areena ja joskus myös nimillä Helsinki Areena tai Helsingin Areena kutsuttu tapahtumapaikka sijaitsee toki paremmalla paikalla kuin turkulainen kilpailijansa, mutta puutteensa on silläkin.

 

 

Tampereen Kansi- ja Areena olisi monitoimihallina jo nykyistenkin liikenneyhteyksien aikana sijainniltaan mainio ja sen sijainti paranee, kun Tampereen ja Helsingin välille saadaan ns. ”tunnin juna”!

 

 

 

Toivon, että Tampereen Kansi- ja Areena saa uutta tuulta siipiensää alle nyt, kun Turkuun ollaan suunnittelemassa ratapihansa alueella monitoimiareenaa.

 

 

Monesti käy niin, että oman hankkeen hyvät puolet valkenevat hankkeen vastustajillekin vasta sen jälkeen, kun naapuriin ollaan suunnittelemassa vastaavaa.

 

 

Toivottavasti Turun monitoimiareenan suunnitelmat vauhdittavat Tampereella Kansi- ja Areena –hankkeen toteuttamista!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen suurinvestoinnit, Rantaväylän tunneli, ratikka, Tavase, Sulkavuoren keskuspuhdistamo, Tampereen maauimala, Kansi- ja Areena, Gatorade Center, Turkuhalli, Typhoon, Elysée Arena, HK Areena Hartwal Arena, Hjallis Harkimo,

Tärkeä vaalipaneeli

Tiistai 4.4.2017 - -Esko Erkkilä-

 

 

IMG_8308.JPG

 

 

Tampereen Kaupunkilähetys ry järjesti eilen Hämeenpuiston ja Satakunnankadun kulmauksessa sijaitsevassa toimitilassaan vaalipaneelin, jossa käsiteltiin kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville nuorille ja aikuisille tarkoitettua toimintaa.

 

 

 

IMG_8309.JPG

 

 

Olin Keskustan edustajana mielenkiintoisessa paneelissa, jossa keskityimme käsittelemään ”Iltalinjalla” –kansalaisten kohtaamispaikan nykytilannetta ja tulevaisuutta.

 

 

Iltalinjalla on kehitysvammaisille tarkoitettu matalan kynnyksen toimitila, joka tarjoaa mahdollisuuden tavata ihmisiä, saada neuvontaa ja ohjausta, harrastaa ja osallistua.

 

 

IMG_8327.JPG

 

 

Paneelin aluksi meille panelisteille tehdyt kysymykset keskittyivät tulevaan sote-ratkaisuun.

 

 

Totesin, että sote-ratkaisu merkitsee Iltalinjalle sitä, että toiminta jää edelleen kolmannen sektorin toimintana soten ulkopuolelle ja siten on ratkaisevaa, että miten Tampereen kaupunki jatkossa tukee Iltalinjalla –toimintaa.

 

Totesin selventävästi myös sen, että kehitysvammaiset kuten kaikki muutkin saavat jatkossa hoitoa esimerkiksi tapaturmiin tai sairauksiin maakuntien sote-hallinnolta.

 

 

 

IMG_8328.JPG

 

 

Kertasin yleisölle niiden investointien kustannukset, jotka nyt on päätetty ja osin jopa toteutettu:

 

  • Rantaväylän tunneli, 200 miljoonaa euroa
  • Rantaväylän tunnelin vaatimat Näsinkallion liittymäjärjestelyt, 40 miljoonaa euroa
  • Ratikka, vähintään 500 miljoonaa euroa, mutta todennäköisesti miljardi-investointi

 

 

Selvensin myös sen, että Tampere joutuu maakunta- ja soteratkaisun myötä alentamaan veroprosenttiaan nykyisestä 19,75 %:sta 12,3 %-yksiköllä eli jatkossa Tampereen pitää tulla toimeen vero-%:lla, joka on 7,45.

 

 

On selvää, että noin alhaisella vero-%:lla joudutaan karsimaan palveluja ja nostamaan kaikkia asiakasmaksuja.

 

 

Tilanne tietää kovia aikoja mm. kehitysvammaisille, sillä rahat eivät kerta kaikkiaan riitä.

 

 

***********************

 

 

Vaalipaneelin jälkeen olin tyytyväinen, sillä kaikki panelistit vakuuttivat, että vammaisten asiat priorisoidaan kaiken muun edelle. Valitettavaa vaan se, että panelistien joukossa oli lisäkseni ainoastaan KD:n Leena Rauhala, jolla on todellista valtaa puolueessaan ja jonka puheilla sekä mielipiteillä on painoarvoa Tampereen kuntapolitiikassa.

 

 

Kiitokset apulaispormestari Mikko Aaltoselle, joka yleisön joukosta jälleen kerran käytti asiallisen ja rakentavan puheenvuoron.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Iltalinjalla, Iltalinjalla Tampere, Tampereen Kaupunkilähetys ry, Rantaväylän tunneli, Ratikka,

Sulkavuoreen louhittavan keskuspuhdistamon rakennustyöt tulevat aiheuttamaan suuret tärinävauriot Viinikanlahdelta Sulkavuoreen saakka

Torstai 30.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Sulkavuoreen rakennettavan jätevesien keskuspuhdistamon rakennustyöt tulevat olemaan suuri kärsimys sekä katastrofi Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuoresta Pyhäjärveen louhittavan kalliotunnelin päällä asuville tamperelaisille ja niille liikehuoneistoille, jotka onnettomuudekseen sijaitsevat louhittavan tunnelin tärinäalueella.

 

 

Ikean räjäytystyöt ja Ikealta Helsingin suuntaan rakennetun moottoritien liittymän räjäytykset aiheuttivat monelle Palokallion alueella sijaitsevalle omakotitalolle suuruusluokaltaan 30.000 euron tärinävauriot.

 

 

Rantaväylän tunnelityömaan tamperelaisten kodeille aiheuttamat tärinävahingot ovat vielä kokonaissummaltaan toteamatta.

 

 

Ratikkatyömaa – jos hanke sitten aikanaan toteutuu – tulee vaurioittamaan määräämättömän määrän tamperelaisten koteja.

 

 

Suuressa vaarassa tulee olemaan Hatanpään koulu ja kysynkin, että miten koululaisten turvallisuus pystytään takaamaan, kun melkein koulun alle louhitaan suuri paskavesitunneli?

 

 

Paskavesitunneli tulee alittamaan pääradan sekä Tampere-Helsinki – moottoritien. Miten taataan rataturvallisuus ja moottoritien turvallisuus, kun tunneli tulee alittamaan ne molemmat?

 

 

Muodostaako paskavesitunnelin työmaa riskin niille usean kerroksen maantiesilloille, jotka sijaitsevat Sulkavuoren kupeella?

 

 

Ikean räjäytyshelvetin omakohtaisesti kokeneena omakotitaloasujana joudun perustellusti ennustamaan, että Sulkavuoren keskuspuhdistamotyömaa tulee aiheuttamaan poikkeuksellisen suuret vauriot Sulkavuoren kupeella sijaitsevien omakotitalojen lisäksi niille kiinteistöille, jotka epäonnekseen sijaitsevat sillä linjalla, jolle louhitaan paskavesitunneli Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja ”puhtaille vesille” Sulkavuoresta Pyhäjärveen.

 

 

Tunneli tulee käsittääkseni olemaan niin suuri, että siellä ajaminen on maansiirtoautoilla mahdollista – onneksi samaan tunneliin sijoitetaan paskavesiputki ja myös ns. ”puhtaan veden” purkuputki.

 

 

 

Sulkavuoren keskuspuhdistamon siirtotunnelien tärinäalueet on suunnitelmissa merkitty liian kapeiksi, sillä Ikea-helvetin kokeneena voin todeta, että tärinävaurioita kiinteistöille syntyy paljon laajemmalla alueella, kuin suunnitelmissa on ennakoitu.

 

 

On ainakin minulle itsestäänselvyys, että Tampereen kaupunki on velvollinen huolehtimaan jo tunnelin rakennustöiden urakkatarjouspyynnöissä siitä, että siirtotunneleiden räjäytystyöt suoritetaan riittävän pienillä kertaräjäytyksillä.

 

 

Kaikki laajennetulla tärinäalueella sijaitsevat asunnot – jokainen huone – pitää tutkia ennen räjäytystöiden aloittamista ja silloin on pitävästi todettava huoneistossa olevat aiemmat vauriot. Jos näin ei tehdä, on Tampereen kaupungin korvattava kaikki asunnoissa työmaan jälkeen havaitut vauriot täysimääräisesti.

 

 

Tampereen kaupunki ei saa räjäytys- ja tärinävaurioiden korvaamisessa yrittää piiloutua Tampereen Keskuspuhdistamo Oy:n selän taakse, sillä Tampereen kaupunki on tehnyt päätöksen keskuspuhdistamon rakentamisesta ja sen pitää yksiselitteisesti kantaa myös vastuu niistä vahingoista, joita keskuspuhdistamon rakentaminen aiheuttaa tamperelaisille.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sulkvuori, Sulkavuoren keskuspuhdistamo, jätevesien keskuspuhdistamo, Ikea-helvetti, Ikea-työmaan tärinävahingot, Rantaväylän tunneli, Rantaväylän tunnelityömaan aiheuttamat vahingot, Ratikkatyömaan aiheuttamat vauriot kodeille,

Miksi kuntavaaliehdokkaat eivät kerro saavutuksistaan?

Lauantai 25.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Minua ja varmaan lähes kaikkia kaupunkilaisia kummastuttavat ne lupaukset joita kuntavaaliehdokkaat tekisivät, jos tulisivat valituiksi.

 

 

En ole vielä tavannut sellaista kuntavaaliehdokasta, joka olisi kertonut, että mitä hän on saanut aikaiseksi.

 

 

Nyt teen poikkeuksen, sillä lupaan…

 

 

 

IMG_8103.JPG

 

 

…ehdokasesitteessäni mm. näin:

 

 

”Tunneliräjäytysten ja ratikan rakennustöiden aiheuttamat vauriot kaupunkilaisten kodeille pitää korvata täysimääräisesti.”

 

 

****************

 

 

Lunastin tämän lupaukseni jo etuajassa, kun ehdotin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa 22.3.2017, että Tampereen kaupunki korvaisi eräälle Vallenrinkadun asukkaalle täysimääräisesti ne vahingot, jotka Tampereen kaupunki aiheutti asukkaalle, kun vuonna 2015 käytti Vallerinkatua temmellyskenttänään  ja sai aikaan asukkaan omakotitalossa suurta tuhoa.

 

 

Sain kannalleni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja SDP:n Kari Walleniuksen. Valitettavasti hävisimme äänestyksessä 5 -2, sillä ne johtokunnan jäsenet, joiden taustaryhminä ovat Kokoomus, Perussuomalaiset, Vasemmistoliitto, Vihreät ja Tampereen Puolesta ry halusivat, että Tampereen kaupunki saa vähät välittää niiden ongelmien korvaamisesta, jotka se on toimillaan aiheuttanut kaupunkilaisten kodeille.

 

 

Kari Wallenius yhtyi kokouspöytäkirjaan sanelemaani eriävään mielipiteeseeni.

 

 

Koska kyseinen Tampereen Infra Liikelaitoksen pöytäkirja on tarkastettu ja se on kaikkien nähtävissä Tampereen kaupungin nettisivuilla, julkaisen eriävän mielipiteeni tässä:

 

 

*********************

 

 

 

Esko Erkkilä                                                                                      ERIÄVÄ MIELIPIDE

Tampereen Infra Liikelaitos                                                             22.03.2017

 

 

 

Veikko Kosken ja Tiina Haikan oikaisuvaatimus tärinävahingon korvaamisesta

 

 

Esitän, että valittajien korvausvaatimus hyväksytään täysimääräisenä.

 

Esitykseni perusteluna esitän mm. seuraavaa;

 

  • valittajien omakotitalo on kivitalo ja ennen työn suorittamista olisi pitänyt tehdä kattava kuntokartoitus kohteessa
  • katutyön teettäjä on laiminlyönyt valittajien kohdalla ennakkoilmoituksen kuntokartoituksen suorittamisesta, sillä ennalta tehtävästä kuntokartoituksesta kertovat ilmoituslaput olivat loppuneen ja valittajat eivät koskaan saaneet tietoa siitä, että kiinteistöille ollaan tekemässä kuntokartoitusta
  • kiinteistölle ehti aiheutua tärinävahinkoja kaikissa kolmessa kerroksessa, kunnes 18.5.2015 Veikko Kosken pyynnöstä talossa suoritettiin valokuvauksia tärinän aiheuttaneista vahingoista ja vasta samassa yhteydessä taloon kiinnitettiin tärinämittarit
  • tärinämittarit poistettiin 22.10.2015 ja…
  • …5.11.2015 talossa suoritettiin valokuvauksia puutteellisilla valokuvausvälineillä

 

Esittelytekstissä oleva maininta alueella tehdyistä tärinämittauksista ja tärinöiden jäämisestä alle ohjearvojen on mitätön, sillä kiinteistölle aiheutui tärinävahinkoja jo ennen tärinämittausten suorittamista.  Kiinteistön omistaja on toiminut vastuullisesti, sillä hän on itse pyytänyt tärinävahinkojen kuvaamista ja tärinämittarien asentamista kohteeseen.

 

 

Paikan päällä tänään suorittamallani käynnillä olen todennut selkeän syy-yhteyden katurakennustyöstä aiheutuneen tärinän ja vahingonkärsijöiden esittämien lukuisten vahinkojen välillä.

 

*********

 

Vastaavat tärinävahingot olivat huomattavia aikoinaan Ikean ja sen liittymäramppien louhintatöiden aikana.  Myös Rantaväylän tunnelityömaan lähellä sijaitsevat asunnot kärsivät tärinäongelmista.

 

Esitän, että Veikko Kosken ja Tiina Hoikan tärinävahingon korvaamisen yhteydessä tehdyt virheet hyödynnetään ratikkatyömaalla, Viinikanlahdelta Sulkavuoreen ja Sulkavuorelta Pyhäjärvelle louhittavien tunneleiden räjäytystöissä sekä Lahdesjärven työpaikka-alueen pian alkavissa louhinnoissa.

 

Keskeinen kokemusoppi Tampereen kaupungille on, että vastuuhenkilöiden pitää prosessin aikana käydä vahinkokohteella, sillä kaupungin kanssa kiinteää bisnestä tekevän yrityksen antamiin lausuntoihin ei pidä luottaa.

 

 

Omakätiset allekirjoitukset

 

 

Esko Erkkilä                                           Kari Wallenius

 

 

*************************

 

 

 

Vaikka minun ja Kari Walleniuksen tahto ei tullutkaan Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan päätökseksi, toivon, että eriävän mielipiteemme kolme viimeistä kappaletta tulevat jatkossa ohjaamaan Tampereen kaupungin toimintaa silloin, kun Tampereen kaupungin rakennustoimenpiteet tuhoavat kaupunkilaisten koteja ja kaupungilla sijaitsevia liikehuoneistoja sekä Tampereen kaupungin julkisia rakennuksia, kuten kouluja ja oppilaitoksia.

 

 

Kiitän Tampereen kaupunkia, kun se nopealla aikataululla julkisti Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan 22.3.2017 pitämän kokouksen pöytäkirjan ja siten saattoi kokouksen päätökset julkisiksi.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ikean räjäytysvahingot, rantaväylän tunnelin räjäytysvahingot, ratikkatyömaan aiheuttamat vahingot. Lahdesjärven työpaikka-aleen räjäytysvahingot, Tampereen kaupunki on kuuro räjäytysvahinkojen korvaamiselle, Vallerinkatu,

Valmiina vastuuseen ja yhteistyöhön muiden vastuullisten tahojen kanssa

Maanantai 20.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Kuntavaaleihin on aikaa alle kolme viikkoa ja eilen sain minäkin aikaiseksi hyvien talkoolaiskavereideni kanssa ensimmäisen ehdokasesitteeni.

 

 

 

Henkilön Tampereen Keskusta kuva.

 

 

 

Haluan saada muutosta Tampereella moneenkin asiaan:

 

 

  • Tampereella tarvitaan uudenlaista otetta yrityshankintaan
    • elinkeinojohtajan asema pitää kohottaa siten, että hän raportoi suoraan pormestarille tai ainakin konsernijohtajalla

  • yli-investoinnit pitää ottaa uudelleen harkittaviksi, sillä emme saa syyllistyä siihen, että luovutamme Tampereen konkurssikypsänä lapsillemme

  • senioriväestön taloudellinen toimeentulo pitää varmistaa

  • on turvattava vaikutusmahdollisuus myös niille, joilla ei ole nettiä tai tietokonetta

  • omakotitalotonttien vuokrankorotuspolitiikka pitää kohtuullistaa, sillä ei ole oikein, että korostustilanteessa vuosivuokrasummaan lisätään yksi nolla perään

  • liikelaitosten ja kaupungin omistamien muiden yksiköiden yhtiöittämisvimman on loputtava

  • henkilöstön asema on turvattava muutoksessa

  • Tampereen kaupungin pitää kantaa vastuu tunnelityömaan ja mahdollisesti rakennettavan ratikan rakennustöiden aiheuttamista vaurioista kaupunkilaisten kodeille

  • Sulkavuoreen rakennettavalla puhdistuslaitokselle louhittavien siirtotunneleiden räjäytystöiden aiheuttamat vauriot on korvattava Tampereen kaupungin toimesta asukkaille sekä niille kiinteistöille, jotka tulevat töiden aikana vaurioitumaan

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valmiina vastuuseen, Esko Erkkilä 6, Tampereen kaupungin yrityshankinta, Tampereen yli-investoinnit, ilman nettiä olevat kansalaiset, liikelaitosten yhtiöittämisvimma, Rantaväylän tunnelityömaan räjäytysvahingot, Sulkavuori, ratikan työmaavahingot,

Tampereen kaupungin pitää vastata kaikista räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista

Sunnuntai 5.3.2017 - -Esko Erkkilä-

Ikean rakennustöiden aikana Palokallion alueella tapahtui monen omakotitalon kohdalla merkittäviä räjäytystöiden aiheuttamia vaurioita.

 

 

Puolenkymmentä alueemme omakotitaloa kärsi kukin suuruusluokaltaan 30.000 euron vahingot.

 

 

Tampereen kaupunki korvasi pienet vahingot – mm. meidän omakotitalomme osalta 300 euroa – mutta suurimmat vahingot jäivät lähes korvaamatta.

 

 

Tietojeni mukaan Rantaväylän tunnelityömaan räjäytykset aiheuttivat suurta vahinkoa lähialueen rakennuksille ja ihmisten kodeille.

 

 

Arvelen, että Tampereen kaupunki on kieltäytynyt korvauksista – kuulisin mielelläni yksityiskohtaisia tietoja vaurioista ja niiden korvaamisesta.

 

 

***********************

 

 

Tampereella on lähitulevaisuudessa kaksi merkittävää rakennuskohdetta, joiden suorittamisessa tulee syntymään suuria vahinkoja liike- sekä asuinrakennuksille.

 

 

Hankkeet ovat surullisenkuuluisa ratikka ja Sulkavuoreen rakennettava jätevesien keskuspuhdistamo.

 

 

Kuten yllä totesin, valitettavasti omaan kantapään kautta saatua kokemusta Tampereen kaupungin suorittamien räjäytystöiden vahingoista ja nyt haluankin etukäteen kertoa ratikkatyömaan sekä Sulkavuoren jätevesipuhdistamon rakennustöiden todennäköisesti aiheuttamista suurista vahingoista liikehuoneistoilla ja ihmisten kodeille.

 

 

Pyrin myöskin antamaan vinkkejä, että miten räjäytysvahinkoja voidaan ehkäistä ja myös siitä, että miten räjäytysvahinkojen korvaamiskysymyksissä pitää edetä.

 

 

Malttakaa – kerron asioista tarkemmin lähipäivinä tällä saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kaupungin pitää vastata kaikista räjäytystöiden aiheuttamista vahingoista, Ikea-työmaan aiheuttamat vauriot omakotitaloille, Rantaväylän tyunnelityömaan asunnoille aiheuttamat räjäytysvahingot, Ratikkatyömaan räjäytysvahingot.

Onko takinkäännön paikka?

Sunnuntai 6.3.2016 - -Esko Erkkilä-

Kannatan ja olen kannattanut Tampereen suurhankkeista – Rantaväylän tunneli, ratikka, jäteveden keskuspuhdistamon rakentaminen Sulkavuoreen, Tavase sekä Kansi ja Areena – ainoastaan Kansi ja Areena –hanketta, mutta nyt kun olen kuullut huhuja, että Tampereen kaupungin osuus hankkeen kustannusarviosta olisi huimasti nousemassa, pidätän itselläni takinkääntöön mahdollisuuden.

 

 

Olen elänyt lapsellisessa haaveiden muistikuvassa, että Tampereen kaupungin osuus Kannen ja Areenan kustannuksista olisi suuruusluokkaa 10 miljoonaa euroa, mutta nyt puhutaan 30 miljoonan suuruisen Tampereen kaupungin osuuden kaksinkertaistamisesta ja kun sekään ei kuulemma riitä, niin Tampereen kaupungin osuus olisi huhutietojen mukaan kasvamassa 80 miljoonaan euroon.

 

 

Käsittämätöntä, mutta sopii hyvin siihen taudinkuvaan, joka Tampereen kaupungin taloudenpidolle on viime vuodet ollut ominaista.

 

 

Tampere elää kuin pellossa!

 

 

Jotta 80 miljoonan suuruisen summa saisi oikeat viitekehykset pitää palauttaa mieliin, että Tampereella 30 miljoonaa euroa merkitsee kunnallisveroon yhtä %-yksikköä – kyse olisi siis lähes kolmen (3) %-yksikön korotustarpeesta Tampereen kunnallisveroon!

 

 

Vaadin, että kaupunginvaltuutetut pyrkivät saamaan kaupungilla vellovien huhujen todenperäisyyteen totuuden viimeistään seuraavassa kaupunginvaltuuston kokouksessa, joka pidetään 14.3.2016.

 

 

Totuuden saamiseen saakka pidätän itselläni oikeuden vetää tukeni pois Tampereen Kansi ja Areena -hankkeelta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: takinkääntö, Tampereen Kansi ja Areena, Tampereen Kansi- ja Areena-hankkeen kustannusarvio karkaa, Rantaväylän tunneli Ratikka, jäteveden keskuspuhdistamo, Tavase, Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne,

Tampere heikentää lapsiperheiden sosiaalipalveluja, jotta pystyy panostamaan Rantaväylän tunneliin ja ratikkaan

Torstai 27.11.2014 - -Esko Erkkilä-

Iltalehti kertoi maanantaina 24.11.2014, että Tampereen kaupungissa lapsiperheiden sosiaalipalvelut vaikeutuvat, kun kaupunki on kertonut päättyneiden yt-neuvottelujen tuloksena, että kaupungin sosiaalipalveluissa ei jatkossa palkata sijaisia eläkkeelle siirtyvien tai äitiyslomalle jäävien työntekijöiden tilalle.

 

Vähennystavoite on 13 työntekijää.

 

Olen yrittänyt saada vahvistusta Iltalehden uutiselle Tampereen kaupungin nettisivuilta tai Aamulehdestä, mutta tuloksetta.

 

Tilanteen salailu on ymmärrettävää, sillä kaupunkilaiset osaavat helposti yhdistää lapsiperheiden sosiaalipalvelujen heikennykset niihin miljoonaluokan satsauksiin, joita Tampereen kaupunki on tehnyt Rantaväylän tunneliin ja on tekemässä ratikkaan! Uusin vihreiden masinoima villitys Tampereella on maauimala!

 

Heikoimmassa asemassa ja erityisen tuen tarpeessa olevat lapsiperheet joutuvat maksamaan Rantaväylän tunnelia sekä ratikan suunnittelukustannuksia!

 

Tunneli- ja ratikkauskovaiset selittävät, että molemmat hankkeet ovat investointeja ja sen vuoksi ne muka eivät olisi pois käyttömenoista.

 

Satuja voi jokainen uskoa, jos uskoa sumutukseen on!

 

Olen työelämässä seurannut ja myös ollut vaikuttamassa monien investointien suunnitteluun, mutta en ole milloinkaan elävässä elämässä kohdannut tilannetta, jossa investoinnit ”tulisivat taivaasta”!

 

Olen varma, että myös Tampereen kaupungilla on ainoastaan yksi kassa, josta maksetaan niin investoinnit kuin myös käyttömenot.

 

Tämän tosiasian vuoksi tamperelaiset ovat oikeassa, kun he näkevät, että heikoimmassa asemassa olevilla lapsiperheillä maksatetaan  Rantaväylän tunnelia, ratikkaa ja nyt myös maauimalaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere heikentää lapsiperheiden sosiaalipalveluja, Rantaväylän tunneli, ratikka, maauimala, Rantaväylän tunnelin rahoittaminen, Tampereen ratikan rahoittaminen, Tampereen maauimalan rahoittaminen,

Ratikkapäätös oli onnetonta jatkumoa Rantaväylän tunnelille

Perjantai 20.6.2014 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuutetut tekivät maanantaina 16.6.2014 kaupunkilaisten kukkarolle vahvan loven tekevän päätöksen, kun hyväksyivät, että ratikan suunnittelua Tampereelle jatketaan.

 

Kyse on Vihreiden saamasta koplausmaksusta Kokoomukselta, kun Vihreät aikoinaan kannattivat Kokoomukselle ja sen rahoittajille elintärkeän Rantaväylän tunnelin rakentamista.

 

Vihreät olivat periaatteessa vastaan Rantaväylän tunnelia, mutta kun heille luvattiin vastapalvelukseksi ratikka, niin tuki Kokoomuksen ykköshankkeelle heltisi helposti!

 

Kyseessä oli koplausten koplaus, jonka tamperelaiset saavat kokea palveluiden jatkuvana heikentymisenä!

 

Tampereen ratikka on todellisten asiantuntijoiden antamien lausuntojen perusteella täysin turha hanke ja sen turhuuden osaa jokainen järki-ihminen päätellä ihan maalaisjärjellä.

 

 

 

****************

 

 

valioratikka

 

 

Turussa on jo nyt ratikka ja se on mahdottoman oikeassa käytössä – jäätelökioskina!

 

 

****************

 

 

 

On todella surullista, että yhteiskunnan varoja tuhlataan hyödyttömään hankkeeseen, kun maakunnan eli Pirkanmaan hyvinvoinnille olisi paljon tarpeellisempiakin hankkeita rahoitettavana.

 

Nyt on pantava toivoa sille, että valtiovalta osaa olla viisas ja ei lähde tukemaan Tampereen ratikkahanketta.

 

Pirkanmaalla tarvitaan rahaa 3-tien, 9-tien ja 12–tien sekä alemman tieverkoston kunnostamiseen – niiden kunnostaminen toisi hyvinvointia koko maakunnalle.

 

Ratikkavouhkaajat ovat suuriäänisiä melskaajia, joilla ei monillakaan ole kummoistakaan kokemusta työelämästä ja esim. yritysmaailmassa hankittuja kannuksia on tuskin kenelläkään. 

 

Nostan hattua niille kahdelle kokoomuslaiselle ja kolmelle demarille, jotka omien puolueidensa valtavirrasta poiketen uskalsivat äänestää ratikkaäänestyksessä tamperelaisten puolesta.

 

Erityisen arvostukseni saavat ne kaupunginvaltuutetut, jotka osasivat tunneliäänestyksessä sekä myös nyt ratikkaäänestyksessä valita EI – nappulan!

 

Meillä on nyt kriittiset hetket, jotta kohta aloittava Stubb-hallitus pitää kyntensä poissa Tampereen ratikkahankkeesta – uskon vahvasti, että seuraava hallitus näin tulee joka tapauksessa tekemään!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, Ratikka, ratikan koplaaminen Rantaväylän tunneliin, kokoomus ja vihreät koplasivat, Turun ratikka, Valio-ratikka, jäätelöratikka Turussa,

Ministeri Merja Kyllösellä on sama kanta kuin minulla Tampereen ratikkahankkeeseen

Perjantai 7.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Olen tyytyväinen, että liikenneministeri Merja Kyllösen Tampereen vierailulla 5.3.2014 varmistui hänen olevan samalla kannalla Tampereen ratikkahankkeeseen kuin minä.

 

 

*********

 

 

Kokoomuslaiset saivat Tampereelle mm. Vihreiden tuella Rantaväylän tunnelin, jolla luovutetaan Kokoomusta lähellä oleville rakennusliikkeille mainiota Näsijärven rantaa kerrostalojen rakennusmaaksi.

 

Mikään palvelus ei kuitenkaan ole vastikkeetonta ja sen vuoksi Vihreille luvattiinkin vastapalvelukseksi pikaratikka.

 

 

*********

 

 

Tampereella ”ratikkauskovaiset” ovat viemässä hanketta eteenpäin voimalla, mutta nyt näyttää järki vihdoinkin tulevan esteeksi toisen turhan hankkeen toteuttamiselle.

 

Este on raha!

 

Olen ihmetellyt, kun julkisuudessa kerrotaan Tampereen kaupungin esittävän Liikenne- ja viestintäministeriölle, että valtio varautuisi rahoittamaan Tampereen katuraitiotietä vuosien 2016-2022 liikennehankkeissa 30 prosentilla.

 

Kirjelmässä todetaan harhaanjohtavasti, että katuraitiotien ensimmäisen vaiheen tämänhetkinen kustannusarvio on 220 miljoonaa euroa.

 

Harhaanjohtamista on mielestäni se, että kirjelmässä esitetty 220 M€ on toki summa, joka suunnitelmien mukaan tarvitaan ensimmäisen vaiheen investointiin, mutta summaan ei sisälly 60 – 72 miljoonan euron rahoitustarvetta vaunujen hankintaan!

 

Ilmeisen vanhakantainen käsitykseni – vanhakantainen käsitys ainakin Tampereen kaupungin mielestä – on se, että ratikkaliikenteen aloittamiseksi tarvitaan myös ratikkavaunuja!

 

 

*********

 

 

Hatarien suunnitelmien perusteella ensimmäisen vaiheen kustannusarvio olisi 280 – 292 miljoonaa euroa. Kokemuksesta kuitenkin tiedämme, että kustannusarviot on kerrottava luvulla 1,5 – 2, jotta päästään lähelle toteutuvia kustannuksia.

 

Viidensadan – kuudensadan miljoonan kustannuksilla saataisiin aikaiseksi vain tynkäratikka ja pidänkin realistisina niitä Kokoomuspiirien esittämiä ajatuksia, että Tampereen ratikkakustannus olisi tasoa 1.000 M€ eli miljardi!

 

 

 

********

 

 

 

Olen ihmetellyt Tampereen kaupungin ylimmän virkamies- ja luottamushenkilöjohdon toimia, kun he ovat Tampereen kaupungin nimissä lähettäneet ministeriölle rahanpyyntökirjelmän sellaisesta hankkeesta, josta ei ole vielä edes päätetty!

 

Ministeri Merja Kyllönen oli kanssani samaa mieltä 5.3.2014 ja totesi ensin tarvittavan Tampereen päätös ratikan rakentamisesta ja vasta sen jälkeen valtio voi katsella, että onko sillä mahdollisuuksia tukea hanketta.

 

Ministeri Merja Kyllösen linjaukset Tampereen ratikasta 5.3.2014 olivat niin ”kuumaa tavaraa”, että hänen puheenvuoronsa raportointi mediassa on jäänyt hyvin heiveröiseksi.

 

Onneksi kuuntelin Kyllösen haastattelun Ylen Tampereen radiosta ja pidin kuulemastani!

 

Lennän Merja Kyllösen kanssa eri ”poliittisessa parvessa”, mutta Tampereen ratikka-asiassa arvostan hänen vastuullista toimintaansa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka, pikaraitiotie, ratikka ilman vaunuja, ratikan kustannusarvio miljardi, ratikan kustannusarvio 1.000 miljoonaa euroa, Merja Kyllönen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Rantaväylän tunneli,

Guggenheim-säätiöllä "ei ollut silmää" Suomeen pyrkiessään

Torstai 28.11.2013 - -Esko Erkkilä-

Salomon R. Guggenheimin säätiöllä on museoita USA:n New Yorkissa, Italian Venetsiassa ja Espanjan Bilbaossa. Se suunnitteli yhdessä Helsingin kaupungin kanssa taidemuseon rakentamista Helsinkiin jo vuonna 2011.

 

Helsingin kaupunginhallitus kuitenkin hylkäsi suunnitelman toukokuussa 2012.

 

Guggenheimin säätiö ei kuitenkaan lannistunut, vaan laati uuden suunnitelman ja julkisti sen syyskuussa 2013.

 

Guggenheimin säätiön museoverkoston rakentaminen on ennenkin takkuillut, joten ongelmat eivät ole säätiölle mitään uutta.

 

 

*********

 

Tapasin päivänä muutamana todellisen asiantuntijan, jolta opin, että Guggenheim teki Suomeen pyrkiessään todella alokasmaisen virheen, kun se pyrki ja pyrkii yhä edelleen Helsingin yhteistyökumppaniksi.

 

Tapaamani asiantuntija oli tullut siihen tulokseen, että Guggenheimin säätiön olisi heti alusta alkaen pitänyt pyrkiä yhteistyöhön Tampereen kaupungin kanssa!

 

 

*********

 

Asiantuntija esitti mielipiteensä tueksi taloudelliset näkökohdat.

 

Tampereen kaupungilla on varaa laittaa tasaisen maan tunneliin 200 – 300 miljoonaa euroa, pikaratikkaan 200 – jopa 700 miljoonaa euroa ja tekopohjavesihankkeeseen heti alkajaisiksi parisensataa miljoonaa.

 

Näiden rinnalla muutaman kymmenen miljoonan satsaus taidemuseoon olisi murusia, jotka joka tapauksessa putoavat päättäjien pöydiltä lattialle.

 

********

 

Kuuntelemani asiantuntija totesi, että pienoinen kuiskuttelu päättäjille olisi avannut rahahanat Guggenheimille.

 

Säätiön edustajien olisi pitänyt kuiskutella päättäjille, että Tampereella vanhuksille jaetaan aivan liian avokätisesti virtsankarkailun estämiseksi tarkoitettuja vaippoja ja lapsiperheille maksetaan täysin turhaa Tampere-lisää. Myös julkinen sairaanhoito on Tampereella ylimitoitettua, sillä joihinkin sairauksiin saa lääkäriajan jopa alle kuukauden jonottamisella!

 

Vaipparahoille ja lapsiperheiden tukemisrahoille olisi paljon järkevämpää käyttöä, jos ne käytettäisiin Guggenheim-museon rakentamiseen – näin kuiskutteli asiantuntija minulle!

 

********

 

Nyt on mielenkiintoista odottaa Helsingin kaupungin vastausta Guggenheimin säätiön uuteen yritykseen.

 

Tamperelaisena toivon, että vastaus ei ole kielteinen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Guggenheim, Guggenheim-museo, Guggenheim New York, Guggenheim Venetsia, Guggenheim Bilbao, Guggenheim Helsinki, Guggenheim Tampere, Rantaväylän tunneli, Tampereen pikaratikka, Tavase, Salomon R. Guggenheim,

Monta kautta vallankahvassa jököttäneet tamperelaiset luottamushenkilöt ovat nyt taloudellisten ongelmien lisääntyessä ulkoistamassa itsensä vastuusta

Lauantai 19.10.2013 - -Esko Erkkilä-

Seuraan ”sopivalta” etäisyydeltä Tampereen kunnalliselämää.

 

En ole aivan etulinjassa, mutta näen sen lähes kaoottisen tilanteen, johon kaupunkimme on ajautunut ja on edelleen yhä syvemmälle ajautumassa.

 

Omaan sen verran etulinjan tuntemusta, että tiedän myös sen miten asioita kunnallismaailmassa saadaan kuntoon.

 

Tarkoitan vuodenvaihteessa päättynyttä valtuustokautta, jolloin toimin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana ja jolloin saimme vastuullamme olleen liikelaitoksen saneerauksen mallikelpoiseen kuntoon. Nyt saan jatkaa samaisen liikelaitoksen johtokunnan jäsenenä.

 

Monien viime päivien palavereissa olen suurella ihmetyksellä pannut merkille, että ne luottamushenkilöt, jotka ovat antaneet Tampereen ajautua syviin ongelmiin, ovat nyt ulkoistamassa itsensä niistä toimenpiteistä, joihin he ovat menneinä valtuustokausina syypäitä. Oikeastaan ei ole kyse luottamushenkilöiden tekemistä toimenpiteistä vaan siitä, että pienintäkään toimenpidettä ei ole tehty!

 

Kummallista, että valtahierarkian keskeisillä paikoilla useita valtuustokausia toimineet luottamushenkilöt ovat nyt innolla arvostelemassa Tampereen kaupungin heikkoa tuloskuntoa.

 

 

********

 

 

Myös eräs toinen seikka Tampereen kunnalliselämässä ihmetyttää ja se koskee virkahenkilöiden käyttäytymistä.

 

Virkahenkilöt ovat Tampereella nyt niin tunneliin sidottuja, että he julkisesti hehkuttavat tunnelin rakentamispäätöksen olleen se ”sesam aukene”, jolla Tampereen taloudellinen tulos nyt kääntyy voitolliseksi.

 

Omaan vanhakantaisen näkemyksen, joka perustuu sille, että;...


...virkahenkilöt valmistelevat,…

 

…luottamushenkilöt päättävät…

 

…ja virkahenkilöt toteuttavat!

 

 

Virkahenkilöiden ei kuulu arvostella – ei hyviksi eikä myöskään huonoiksi – luottamushenkilöiden tekemiä päätöksiä.

 

Kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen kommentointiin sortui taannoin myös kaupunginvaltuuston edellinen puheenjohtaja, joka alkoi kiitellä nuijankopautuksensa jälkeen erästä tunnelipäätöstä!

Täysin sopimatonta menettelyä kaupunginvaltuuston puheenjohtajalta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: vastuunpakoilu, jälkiviisaus, jälkiviisastelu, vastuusta luisteleminen, Tampereen luottamushenkilöt, Rantaväylän tunneli, Tampereen talous, Tampereen talous on kuralla,

Hanna Tainiolta kului kuusi viikkoa johtajakokemuksensa puuttumisen huomaamiseen

Torstai 17.10.2013 - -Esko Erkkilä-

Kansanedustaja, lääketieteen tohtori Hanna Tainio oli yksi niistä neljästä demarinaisesta, jotka kalkkiviivoilla käänsivät takkinsa ja joiden tempauksen vuoksi Tampereelle tullaan tasamaalle rakentamaan tunneli – Rantaväylän tunneli.

 

Nostan hattua Tampereen demareille, sillä takinkäännön seurauksena naisnelikko erotettiin loppukaudeksi demareiden valtuustoryhmästä.

 

Tunneliäänestyksellä ja siitä seuranneella valtuustoryhmästä erottamisella oli seurauksena myös se, että Hanna Tainio ilmoitti 15.10.2013 vetäytyvänsä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtajakilvasta.

 

Syyskuun 2. päivänä uutisoitiin, että kansanedustaja Hanna Tainion (SDP) lisäksi pääjohtajan virkaa hakivat THL:n sisältä

 

  • Marina Erhola
  • Juhani Eskola
  • Harriet Finne-Soveri
  • Ilkka Julkunen
  • Jouni Tuomisto
  • Marja Vaarama.

 

Muita hakijoita olivat:

  • Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallintoylilääkäri Lasse Lehtonen
  • Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin johtaja Risto Miettunen
  • professori Jukka T. Salonen
  • lakimies Juha Teperi
  • terveyspalveluryhmän johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki
  • Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Sakari Karjalainen

Hanna Tainio perustelee myöhäisheränneesti pääjohtajakisasta vetäytymistään sillä, että hänellä ei ole virkaan vaadittavaa käytännön johtajakokemusta!

Kansanedustaja Hanna Tainiolla olisi ollut ilmeisen hyvät mahdollisuudet tulla nimitetyksi THL:n pääjohtajaksi, mutta hänen takinkääntönsä Tampereen tunneliäänestyksessä torppasi hankkeen.

Kaikki ne selitykset, joita Tainio ja hänen kanssaan viimehetken takinkääntöön osallistuneet tamperelaiset demarivaltuutetut toitottavat ovat vailla todellisuuspohjaa.

Tainion vetäytyminen on suuri helpotus THL:n pääjohtajavalinnasta päättävälle demariministeri Susanna Huoviselle, sillä nyt Huovisella ei ole pienintäkään painetta nimittää virkaan puoluetoveriaan, joka on kolmeksi vuodeksi erotettu kotikaupunkinsa demarien valtuustoryhmästä.


Ulkopuolisesta tuntuu kummalliselta, että Hanna Tainiolta kului itsetutkiskelussa kuusi viikkoa sen toteamiseen, että hänellä ei olekaan viranhoidossa tarvittavaa käytännön kokemusta!

No, todellisuudessa takinkääntäminen tunneliäänestyksessä kadotti Tainion mahdollisuudet Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtajaksi!

Tamperelaisten kannalta suuri harmi, sillä vahinko ehti kuitenkin tapahtua ja tunnelia ollaan rakentamassa.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hanna Tainio, kansanedustaja Hanna Tainio, Rantaväylän tunneli, tunneliäänestys, THL:n pääjohtajavalinta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja,

Tampereen Keskusta katsoo eteenpäin!

Tiistai 17.9.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuusto äänesti eilen paljon puhutusta Rantaväylän tunnelista eli siitä, että aloitetaanko rakennustyöt vai hylätäänkö koko hanke.


Rakennustöiden aloittaminen voitti  lähes viisi tuntia kestäneen keskustelun jälkeen äänin 36 - 31.


Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry ja Keskustan Tampereen valtuustoryhmä toimittivat äänestystuloksen jälkeen medialle tiedotteen, jossa korostimme, että olemme valmiit kaikkien kanssa yhteistyöhön äänestystuloksen jälkeenkin.


Tiedotteemme kuului näin:


*********



Tampereen kaupunginvaltuusto päätti, että Rantaväylän tunnelin rakennustyöt aloitetaan.

 

Tampereen keskustalaisissa oli tunnelin puolustajia ja sen vastustajia.

 

Tunnelikysymyksestä huolimatta Tampereen keskustalaisten keskinäinen yhteistoiminta on ollut koko ajan saumatonta ja on sitä jatkossakin. Yksituumaisuudelle on antanut vauhtia se myötätuuli, jota Keskustan toimintaa kohtaan tunnetaan valtakunnallisesti.

 

Tampereen Keskusta toivoo, että vastakkainasettelut puolueiden välillä ja puolueiden sisällä nyt unohdetaan ja aletaan tehdä yhdessä töitä Tampereen hyväksi.

 

Kaupungin taloustilanteen korjaaminen on monien muiden haasteiden ohella keskeinen tavoite, jonka kuntoon laittaminen on tärkeää.

 

Keskusta haluaa olla avoin eri suuntiin ja pyrkii kaikin tavoin siihen, että Tampereella saataisiin yhteisten asioiden hoitamiseen uusi alku.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry


Esko Erkkilä

puheenjohtaja           




 Keskustan Tampereen valtuustoryhmä

 

Timo Hanhilahti

puheenjohtaja

 

 

Lisätiedot:

 

Esko Erkkilä, 050 556 4878

Timo Hanhilahti, 040 800 4906

2 kommenttia . Avainsanat: Keskusta, Tampereen Keskusta, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry, Keskustan Tampereen valtuustoryhmä, Rantaväylän tunneli,

Jos Tampereen välttämättä halutaan velkaantuvan, miksi sen pitää tapahtua Rantaväylän tunnelin vuoksi?

Sunnuntai 18.8.2013 - -Esko Erkkilä-

Sain muutama päivä sitten olla paikalla erikoisessa tilaisuudessa, kun Tampereen korkein luottamushenkilö ja kaksi johtavaa virkahenkilöä yrittivät perustella luottamushenkilöille, että kuinka tärkeää ja kuinka vaihtoehdotonta on tukea Rantaväylän tunnelin rakentamista.

 

Korkeimman luottamushenkilön puolustamiseksi on toki todettava, että hän kahteenkin kertaan lyhyessä tervehdyksessään korosti, että jokainen päättää suhtautumisensa itse.

 

Rahoitusalan expertti lateli powerpoint-kuvia, joissa perusteltiin, että Rantaväylän tunnelin rahoitus on järjesteltävissä.

 

Tampereen kaupunki saa kuulemma helposti 100.000.000 euroa (= 100 M€) uutta pitkäaikaista lainaa ja sen lisäksi kaupunki saisi vielä 50.000.000 euroa (= 50 M€) Rantaväylän tunneliin rakennusaikaista lainaa!

 

Jos Tampereen kaupunki ottaisi uutta lainaa 130.000.000 euroa (=130 M€), niin silloin Tampereen kaupungin lainamäärä kohoaisi asukasta kohti rahoitusexpertin vakuuttelujen mukaan ”vain” 3.000 euroon per asukas.

 

Ihmettelen ylimmän luottamushenkilöjohdon ja johtavien rahoitusalan virkahenkilöiden kovaa halua kasvattaa Tampereen kaupungin lainamäärää Rantaväylän tunnelin rakentamisen vuoksi.

 

Jos Tampereen kaupungin lainamäärää on ”pakko” kasvattaa, niin miksi sitä ei tehdä parantamalla esimerkiksi ikääntyneiden, lapsiperheiden, vammaisten, työttömien, syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja muiden yhteiskunnan vähempiosaisten olosuhteita? Miksi Tampereen lainataakkaa halutaan kasvattaa Rantaväylän tunnelin vuoksi?

 

Omaan nelikymmenvuotisen yritystaustan ja erityisesti työurani loppupuoliskolla sain jatkuvasti painiskella taloudellisten realiteettien puristuksessa.Talousasiat kohosivat työssäni työurani lopussa tärkeiksi, sillä jouduin asemaan, jossa piti vastata vastuualueeni taloudellisesta tuloksesta.

 

Velaksi elämiseen turvautuminen on yrityselämässä kauhistus, mutta sitä se ei näytä olevan kuntamaailmassa! Miksi näin on?

 

Vastaan itse ja totean, että talousasioiden holtiton hoitaminen kuntamaailmassa on hyväksyttyä, sillä päätöksentekijät eivät koskaan joudu siitä tilille – asukkaat ja veronmaksajat maksavat holtittoman elämän ja holtittomat päätökset.  

 

Mainitsemani erikoinen tilaisuus vahvisti käsitystäni, että Rantaväylän tunnelin rakentamiseen ei ole mitään tarvetta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, Rantaväylän tunnelin rahoitus, Rantaväylän tunneli merkitsee lainamäärän kasvamista per tamperelainen, Rantaväylän tunnelin rahoitus, velka on veli otettaessa mutta veljenpoika maksettaessa,

Onneksi Tavase on tipahtanut joukosta pois!

Lauantai 17.8.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ylin luottamushenkilöjohto ja pari johtavaa virkamiestä järjestivät alkuviikolla valtuustoryhmille ”opastustilaisuuden”, jossa kerrottiin, että miten pitää suhtautua Rantaväylän tunneliin.

 

Kukin valtuustoryhmä käsiteltiin erikseen – pienemmät valtuusryhmät käsiteltiin yhdessä ronttakaupalla.

 

On mielestäni kerrassaan sopimatonta ja nurinkurista, että virkahenkilöt patistavat luottamushenkilöitä päättämään virkahenkilöiden haluamalla tavalla. Onneksi ylin luottamushenkilö painotti pariinkin kertaan, että jokainen tekee oman päätöksensä.

 

Tilaisuus kallistui lopputulemaltaan Rantaväylän tunnelin osalta tukemaan niitä kielteisiä tuntemuksia, jotka ovat prosessin aikana vahvistuneet.

 

Junttaustilaisuuden positiivisin anti oli, kun totesimme, että Tavase on pudonnut pois Tampereen kaupungin suurinvestointien joukosta – järki on siis tältä osin voittamassa!

 

Tampereen kaupungin lähivuosien investointikohteeksi junttaajat mainitsivat seuraavat projektit:

 

  • Rantaväylän tunneli
  • Ratikka
  • Jätevesien keskuspuhdistamo
  • Energiahankkeet
  • Uudet asuinalueet
  • Pysäköintiratkaisut

 

Positiivista listauksessa on se, että junttaporukka ei maininnut Tampereen lähivuosien investointikohteena tekopohjavesiprojekti Tavasea!

 

Tampereen päätöksentekoprosessi on nyt siis jopa virkahenkilöiden osalta päätynyt siihen, että Tavase-hanke tullaan kuoppaamaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, pikaratikka, jätevesien keskuspuhdistamo, Tampereen energiahankkeet, Tampereen uudet asuinalueet, Tampereen pysäköintiratkaisut, Tavase, Tampere kuoppaa Tavasen, Tavase Oy,

Vanhemmat kirjoitukset »