Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

On hieno asia, että Viljakkalan kirkon ja kellotapulin katot korjataan!

Sunnuntai 7.1.2024 - -Esko Erkkilä-

Ylöjärven seurakunnan päättäjät ovat päättäneet, että Viljakkalan kirkon ja kellotapulin katot korjataan.

 

IMG_9168.JPG

 

Viljakkalan kirkko ja kellotapuli

 

 

IMG_9158.JPG

 

Viljakkalan kirkko Karhen porstuan puolelta

 

 

*******************

 

Hankintaprosessia hoitaa Mercell Suomi Oy, joka on osa Mercell-ryhmää eli Euroopan johtavaa hankintapalvelujen sekä sähköisen kilpailutusjärjestelmän tuottajaa.

 

Mercell´n nettisivuilla kuvaillaan Viljakkalan kirkon ja kellotapulin työtä näin:

 

 

Tämä tarjouspyyntö koskee vesikattokorjauksen rakennustöitä kokonaisurakkana. Maksuperusteena on kokonaishinta. Urakka sisältää kaikki suunnitelma-asiakirjoissa mainitut työt, materiaalit ja alihankinnat. Työt tehdään kokonaan sääsuojan alla, käsittäen sekä kirkon että kellotornin huputtamisen.

 

******************

Tarjousten jättöaika päättyy 29.01.2024 klo 12.00!

 

Uskaltaakohan veikata voittavan tarjouksen euromäärää?

 

No, veikkaan, että miljoonan verran euroja!!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: On hieno asia että Viljakkalan kirkon ja kellotapulin katot korjataan! Viljakkalan kirkon ja kellotapulin katot korjataan! Viljakkala, Viljakkalan kirkko, Viljakkalan kellotapuli, Viljakkalan kirkon Karhen porstua, Karhen porstua, Mercell Suomi Oy,

Ruonanjoessa elää nykytietämyksen mukaan 40.000 raakkua!

Maanantai 25.9.2023 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä Lavajärveen laskevassa Ruonanjoessa elävä raakkukanta on nykytietämyksen mukaan peräti 40.000 raakkua.

 

Nettitiedon mukaan Ruonanjoen raakkukanta on vähenemässä, mutta uudemman tiedon mukaan tilanne onkin päinvastainen.

 

Lavajärven Päivölässä järjestetyssä raakkujaisissa 21.9.2023 kerrottiin, että Ruonanjoen latvoilta on löydetty uusia raakkuesiintymiä ja ne merkitsevät raakkukannan voimistumista Ruonassa.

 

Mökkijärveni Viljakkalassa ja Hämeenkyrössä sijaitseva Majajärvi on tavallaan Ruonanjoen latvavesiä, sillä Majajärvi laskee Karhejärveen ja Karhejärvi puolestaan Ruonanjokea pitkin Lavajärveen!

 

*************

 

Lavajärveen Ruonanjoki laskee lähellä Lavajärven Päivölää Viljakkala – Ylöjärvi –maantien ali ja…

 

 

IMG_8592.JPG

 

…tässä ottamani kuva Ruonanjoen ”viimeisistä metreistä” ennen Lavajärveä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ruonanjoessa elää nykytietämyksen mukaan 40.000 raakkua!, Ruonanjoki, Raakut, jokihelmisimpukat, Lavajärvi, Karhejärvi, Viljakkalan Majajärvi, Lavajärven Päivölä,

Karhe-Seuralla oli tyylitajua ja heidän ansiostaan Unisillan avajaisista tuli kyläläisten juhlatapahtuma

Sunnuntai 20.8.2023 - -Esko Erkkilä-

Jatkan eilistä juttuani Unisillan avajaistapahtumasta ja totean, että Karhe-Seuran ansiosta avajaiset saivat arvoisensa puitteet.

 

 

IMG_8355.JPG

 

Unisillan luovuttivat kyläläisten käyttöön mittava joukko eri tahojen edustajia; vasemmalta Mikko Asunen ja Jyrki Toivonen Pirkanmaan Ely-keskuksesta, Petri Uitus ja Hanna Patinen työn urakoineesta Ylöjärven Kiviset Oy:stä, Ari Jokihaara Ylöjärven kaupungilta sekä Joonas Kilpinen Ylöjärven Kiviset Oy:stä!

 

 

IMG_8356.JPG

 

Karhe-Seura oli keskeisessä roolissa Unisillan avajaistilaisuudessa, sillä seuran hallituksen varajäsen Pirjo Malkamäki otti ohjat käsiinsä ja toimi tilaisuuden avaajana.

 

 

IMG_8353.JPG

 

Avajaistilaisuuden trahteerana toimi Karhe-Seura ja Pirjo Malkamäellä sekä Juhani Malkamäellä oli tässä keskeinen rooli.

 

 

IMG_8366.JPG

 

Kelpaa Unisillan yli nyt ajella!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Unisillan avajaiset, Karhe-Seura, Pirjo Malkamäki, Juhani Malkamäki, Viljakkala, Viljakkalan Karhe, Pirkanmaan Ely-keskus, Ylöjärven Kiviset Oy, Ylöjärven kaupunki,

Unisillan remonttityö oli hinnaltaan edullinen ja työ valmistui etuajassa!

Lauantai 19.8.2023 - -Esko Erkkilä-

Viljakkalan Karhella sijaitsevan Unisillan remonttityö on valmistunut ja silta avattiin liikenteelle eilen.

 

Remonttityö oli kahdessakin mielessä positiivinen, että se pystyttiin suorittamaan 370.000 euron kustannuksilla ja työ valmistui selvästi etuajassa.

 

Työ oli kyläläisille hankala, sillä siltatyö merkitsi paikakuntalaisille ja mökkiläisille pitkää kiertomatkaa.

 

 

IMG_8348.JPG

 

Unisiltaa kutsuttiin avajaistilaisuudessa Karhen sillaksi, mutta…

 

 

IMG_8362.JPG

 

…Tuomo Korpilahti painotti puheenvuorossaan aivan oikein, että kyseessä on Unisilta!

 

 

**************

 

Eräs juttu Unisillan nimihistoriasta on kuulemma se, että Soukon poikien isä pyrki joskus lautta-aikana veden yli, mutta ei saanut lautturia hereille ja hän sanoikin, että olkoon aikanaan saatavan sillan nimi ”Unisilta”!

 

*********

 

 

Vuonna 1915 syntyneen isäni synnyinkoti oli ja on yhä edelleen lähellä Unisiltaa ja hänen koulumatkansa kotoaan Karhen koululle kulki Unisillan yli eli olen paljon kuullut juttuja Unisillasta.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Unisillan remonttityö oli hinnaltaan edullinen ja työ valmistui etuajassa!, Unisilta, Karhe, Viljakkalan Karhe, Karhen silta, Unisillan avajaiset 18.8.2023,

Pirtti oli sakeana tupakansavusta!

Lauantai 10.12.2022 - -Esko Erkkilä-

Muistelen 1960-lukua ja sitä, kun pirttimme oli sakeana tupakansavusta.

 

Sakea tupakansavu pirtissä merkitsi sitä, että oli tammikuu ja veroilmoitusten laatimisaika.

 

1915 syntynyt isäni oli käynyt neljä luokkaa kansakoulua Viljakkalan Karhen koululla ja osallistunut Talvisotaan, Jatkosotaan ja vielä myös Lapinsotaan.

 

Isäni valittiin Viljakkalan kunnanvaltuustoon kahdesti 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa – hän oli Maalaisliiton kunnallismies!

 

Miksi sitä tupakansavua oli pirtissämme?

 

Vaatimattomasta koulusivistyksestään huolimatta isäni tunsi kunnallisen verotuslainsäädännön ja sen ansiosta hän oli kyläläisten keskuudessa haluttu veroilmoitusten täyttäjä.

 

Katselin muurinpankolta, kun toistakymmentä kyläläistä odotti isäni puheille pääsemistä ja hänen kysymyksiään veroilmoituksensa täyttämiseksi.

 

Jonossa oli tulipalokommunisteja ja ökyrikkaita kokoomuslaisia, mutta kaikki he odottivat kiltisti vuoroaan – jokunen pientalonpoikakin, demari ja maalaisliittolainenkin oli joukossa.

Ja tupakkia paloi!

 

Se oli sodanjälkeisen Suomen yhteiskunnallista rakentamista parhaimmillaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pirtti oli sakeana tupakansavusta!, taksoituslautakunta, verolautakunta, veroilmoitusten täyttäminen, tutkintalautakunta, roikotuslautakunta, Viljakkala, Karhen koulu, Talvisota, Jatkosota, Lapinsota, kunnallismies, Maalaisliitto, pientalonpojat, kokoomus

"Hullu mies, kun osti mettää lettoisen järven rannalta"!

Lauantai 9.7.2022 - -Esko Erkkilä-

Mökkitonttini varhaishistoriasta yksi muistelus:

 

1950-luvun alkupuolella Viljakkalassa sadan hehtaarin suuruiset tilat olivat harvinaisuus, mutta isäni kotitalo ”Erkkilä” Viljakkalan Karhella oli yksi sellaisista.

 

Vaarini Iivari Erkkilän kuoleman jälkeen mummuni Edith Erkkilä omisti tilan ja isäni Oiva Erkkilä halusi ostaa kotitilastaan kymmenen hehtaarin suuruisen metsäpalstan omistukseensa.

 

Oiva-isäni osti Erkkilän tilan kaukaisimmasta kolkasta kymmenen hehtaaria metsää Majajärven rannalta.

 

Kyläläiset pitivät isääni suorastaan hulluna, kun hän halusi ostaa tuon määräalan lettoisen ja hallaisen Majajärven rannalta.

 

No, maailmankirjat ovat uudessa asennossa ja arvostan isääni, sillä nyt tuon lettoisen perämetsäkappaleen kaukaisin osa on mökkitonttini!

 

Tässä vielä pari kuvaa Majajärven mökkitontiltamme:

 

 

IMG_5595.JPG

 

 

IMG_5596.JPG

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkalan Majajärvi, Majajärvi, Viljakkala, Karhe, Karhen Erkkilä, Viljakkalan Niemenperä,

Viljakkalassa jatkaa kaksi koulua!

Tiistai 10.5.2022 - -Esko Erkkilä-

Muistan hyvin, kun Viljakkalassa toimi kuusi kansakoulua eli Kirkonkylä, Hanhijärvi, Nisu, Karhe, Heinälammi ja Hepo-oja.

 

Vuosien saatossa kouluista on lopetettu Hanhijärvi, Nisu, Heinälammi sekä Hepo-oja ja nyt Viljakkalassa on ainoastaan Kirkonkylän sekä Karhen koulut.

 

Nyt Karhen koulun jatkuminen on ollut veitsen terällä koulun sisäilmaongelmien vuoksi.

 

Vahva asukasmielipide on ollut, että Karhelle pitää rakentaa uusi koulu, sillä kylän vetovoima on Tampereen läheisyyden ansiosta suuri ja Karhe tulee jatkossakin olemaan vireä sekä elinvoimainen kylä.

 

Karhen koulun asemaa käsiteltiin Ylöjärven kaupunginvaltuustossa eilen ja kaupunginhallituksen pohjaesitys oli, että koulu rakennetaan ”uusix”!

 

Jostain käsittämättömästä syystä Ylöjärven Kokoomuksen valtuustoryhmä esitti, että Karhen koulun hanke toteutettaisiin siirtokelpoisena rakennuksena 10 vuoden leasing- ja lunastusoptiolla!

 

Kokoomuksen viljakkalalaisia ja karhelaisia halveksuva esitys kaatui eilisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa muutamien äänestysten jälkeen ja Karhelle ollaan rakentamassa uusi koulurakennus.

 

*********************

Haluan erityisesti kiittää…

 

 

IMG_5262.JPG

 

…Riitta Koskista sekä…

 

 

IMG_5265.JPG

 

…Teuvo Hakasta siitä työstä, jota olette tehneet Karhen koulun kehittämiseksi!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkalassa jatkaa kaksi koulua!, Viljakkala, Viljakkalan Karhe, Karhe, Riitta Koskinen, Teuvo Hakanen, Ylöjärven Kokoomus hyljeksii kaupungin elivoimaisia kyliä, Ylöjärven Kokoomus, Viljakkalan koulu, Hanhijärven koulu, Nisun koulu, Karhen koulu,

178-vuotias Viljakkalan kirkko

Keskiviikko 29.12.2021 - -Esko Erkkilä-

Mennyt joulunaika oli taas sitä aikaa, jolloin synnyinpitäjäni Viljakkalan kirkko tuli tutuksi.

 

Viljakkalan kirkko on iältään lähes 180-vuotias, sillä se vihittiin käyttöönsä vuonna 1843.

 

 

IMG_4754.JPG

 

Kirkon suunnittelijana mainitaan arkkitehti Anton Wilhelm Arppe ja samoin myös Carl Ludvig Engel, joka tosin kuoli ennen kirkon valmistumista.

 

 

IMG_4747.JPG

 

Tässä kuva uuden hautausmaan puolelta ja tämän oven kautta sanotaan entisaikaan karhelaisten kulkeneen kirkkoon – tuota porstuaa kutsutaankin Karhen porstuaksi!

 

 

IMG_4755.JPG

 

Sisäkuva kirkosta.

 

 

IMG_47602.JPG

 

Alttaritaulun on vuonna 1896 maalannut Felix Frang ja se on nimeltään Ristiinnaulittu.

 

Frang on ollut tuottelias kirkkojen alttaritaulujen maalari, sillä hänen maalaamiaan alttaritauluja on ainakin 19 kirkossa.

Frang asui vaatimattomassa vuokramökissä Ikaalisissa ja hänellä ei ollut mitään ateljeeta, sillä kookkaat maalauksensa hän maalasi pikkuhiljaa rullaa päästäen ja maalaamisen jälkeen taas rullalle kiertäen!

 

Viljakkalan kirkon alttaritaulu on Frangin varhaistuotantoa, sillä ennen Viljakkalaa hän ehti maalata ainoastaan Längelmäen kirkon alttaritaulun.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: 178-vuotias Viljakkalan kirkko, Viljakkala, Viljakkalan kirkko, Karhe, Karhen porstua, Anton Wilhelm Arppe, Carl Ludvig Engel, Felix Frang, Ristiinnaulittu, Viljakkalan kirkon alttaritaulu, Längelmäen kirkko, Ikaalinen,

Sähkönsaantisuuntamme muuttuu järvenalituksesta radanalitukseksi!

Perjantai 24.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Olemme saaneet mökkisähkömme Viljakkalassa Majajärveen upotetun kaapelin kautta.

 

Minulle tuntemattomasta syystä sähköyhtiö haluaa jatkossa toimittaa meille sähköä tyystin toisesta suunnasta eli Viljakkalan Karhen Niemenperän kautta. Hyväksyin sähköyhtiön ehdotuksen, sillä meille ei tule muutoksesta kustannuksia ja lupasivat, että muutoksessa sähkökatkomme on ainoastaan kaksi tuntia.

 

 

IMG_8994.JPG

 

Sähkökaapelin radanalituksesta eli suuntaporauksesta huolehti kurikkalainen Maanrakennus Velj. Jussila Oy kahden miehen voimin ja hommaan kului aikaa muutama tunti.

 

**************

 

Majajärven liikennepaikalla on kaksi rataa vierekkäin.

 

Maallikkona oletin, että alitus tehdään ratapenkasta toiseen, mutta todellisuudessa suuntaporauksen aloituspaikka olikin 15 – 20 metriä kiskoparien ”takaa” ja lopetuspaikka varmaan saman verran ratapareja meidän puolella eli alitusmatkaa kertyi ainakin nelisenkymmentä metriä.

 

 

IMG_8993.JPG

 

Suuntaporauksessa käytetty kone oli varsin vaatimattoman näköinen ja vaatimattoman kokoinenkin. Se työnsi poraamaansa ”tunneliin” vessapaperirullan paksuista keltaista suojaputkea, jonne sitten kai aikanaan toiset työryhmät ujuttavat sähkökaapelin.

 

IMG_8998.JPG

 

Työryhmän toinen mies käytti laitetta, jolla hän pystyi seuraamaan suuntaporauksen etenemistä – tässä poraus on edennyt ohitusraiteen kohdalle…

 

 

IMG_8997.JPG

 

…ja tässä jo pääraiteen alle!

Tuo radan takana näkyvä männikkö on mökkitonttini männikköä!

 

 

IMG_9008.JPG

 

Tämmöinen lätäkkö on nyt sillä paikalla, josta Majajärven liikenneaseman alittava suuntaporattu sähkökaapelin suojakaapeli alkaa alittamaan rataa - varmaan tuolta seuraava työporukka löytää suojakaapelin!

 

 

IMG_9005.JPG

 

 

Majamaantien ylikäytävältä kuvaamani Majajärven liikennepaikka ja tuon kaksoisraiteen ali alkaa lähipäivinä virrata sähkö mökillemme!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Viljakkala, Viljakkalan Majajärvi, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, VR, suuntaporaus, Viljakkalan Karhe, Karhen Niemenperä, Karhe,

Ei niin hyvää, jotta eikö joku puuttuisi!

Keskiviikko 29.4.2020 - -Esko Erkkilä-

IMG_7785.JPG

 

Viljakkalassa toimiva Karhe-Seura ry on julkaissut ”Karhelainen 7” -julkaisun, jonka alaotsikkona on ”Paikkakunnan sananparsia ja sananlaskuja”.

 

Julkaisu on merkittävä kulttuuriteko, sillä sen sivuilla esitetään lähes tuhat karhelaisuuteen ja viljakkalalaisuuteen liittyvää sananpartta tai sananlaskua.

 

 

IMG_7786.JPG

 

 

Merkittävin osa aineistosta on Eero Hyynilän keräämää, mutta…

 

 

IMG_7787.JPG

 

 

…myös edesmenneen setäni Väinö Erkkilän puolison Elle Erkkilän sekä Karhe-Seuran perinnepiirin keräämät sananparret ja sananlaskut muodostavat merkittävän osan tuon arvokkaan julkaisun aineistosta.

 

 

 

Maatalousalan osaajana arvostan Viljakkalan entisen kanttorin Kaisu Taloselan taannoin fb-sivuillaan julkaisemaa sananlaskua, jota en ensilukemalla havainnut Karhe-Seura ry:n julkaisussa.

 

Markuksen päivänä hän viestitti eli puuttuva sananlasku kuuluu näin:

 

"Markuksen kylmä yö viepi kolmannen kuhilaan pellolta, kolmannen ruon niitulta, kolmannen kykän kauroista, kolmannen kalan padasta ja kolmannen halon pinosta."

 

Voikos sen selkeämmin kevään yöpakkasista sanoa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomalaiset sananlaskut, viljakkalalaiset sananlaskut, Viljakkala, Viljakkalan Karhe, Karhe, Karhe-Seura ry,

KUORMA-AUTOILUA VILJAKKALASSA 1930- JA 1940-LUKUJEN TAITTEESSA

Keskiviikko 19.2.2020 - -Esko Erkkilä-

Tänään julkistan tällä saitilla muistelukirjoitukseni otsikkoaiheesta, jonka olen laatinut vuonna 2001.

 

Muistelukseni oleellinen osa on 1.8.1939 Loimaalla otettu valokuva…

 

 

IMG_6945.JPG

 

 

…setäni Reino Erkkilän omistamasta kuorma-autosta!

 

Näin juttuni menee:

 

”Setäni Reino Erkkilä Viljakkalan Karhelta omisti 1930-luvulla Chevrolet-merkkisen kuorma-auton puoliksi naapurinsa Viljo Kyhkysen kanssa.  Rahoitusosuutensa ”Letukkaan” hän oli hankkinut vuosina 1934 ja 1935 mm. kuokkimalla uutta peltoa Erkkilän Peräniittuun.  Reino Erkkilä järjesti kylän nuorille miehille kuokkimistalkoita asiaankuuluvine tarjoiluineen ja isänsä Iivari Erkkilä eli vaarini maksoi pojalleen pellon kuokkimisesta.

 

Reino Erkkilä ja Viljo Kyhkynen ajoivat Chervoletillä Lielahdessa sijaitsevalle Enqwist Oy:n paperitehtaalle paperipuuta.

 

Reino Erkkilä osti yksin omistamansa Ford-merkkisen kuorma-auton v. 1938.  Auto maksoi 54.000 markkaa ja hän pystyi maksamaan kauppahinnasta käteisellä 34.000 markkaa.  Enqwist Oy takasi puuttuvan 20.000 markkaa.  Puutavaran ajo oli silloin niin kannattavaa, että Reino Erkkilä maksoi lainansa jo muutaman kuukauden ajojen tienesteillä.  Hyvä kannattavaisuus perustui sille, että kuljetustaksat oli silloin mitoitettu hevospeleille ja koska kuorma-auton kyydissä puuta kulki huomattavasti enemmän, niin ajohommat olivat automiehille rahakkaita.

 

Auto ajettiin Karhelle tammikuussa 1938 Soukon sillalta Karhejärven jäätä pitkin Pirkkalaniemen rantaan.  Koska oli talvi, niin aina yön ajaksi syyläristä laskettiin vesi pois ja aamulla vietiin karjakeittiössä lämmitetty kuuma vesi tilalle.  Vedenajo Erkkilän karjakeittiöstä Pirkkalaniemen rantaan tapahtui hevosella.  Autolla ajettiin paperipuuta Kyrönlahteen ja myös soraa ajettiin ainakin Viljakkalan Harhalassa.

 

Letukasta ei ole valokuvaa, mutta Reino Erkkilän yksin omistamasta toisesta kuorma-autosta, siis Ford-merkkisestä, on oheinen valokuva.

 

Valokuvassa oikealla tummassa puvussa oleva henkilö on Reino Erkkilä ja apukuskin puoleinen henkilö on Aaro Kauppi.

 

Valokuva on otettu elokuun ensimmäisenä päivänä v. 1939 Loimaalla ja valokuvan on laatikkokamerallaan ottanut opettaja Kerttu Tuomi.

 

Kerttu Ala-Jaskara (os. Tuomi) elää edelleen virkeänä 90-vuotiaana Mäntässä. Hän toimi kevätlukukauden loppuun 1939 saakka Viljakkalassa Karhen koululla kolmannen ja neljännen luokkien opettajana.  Tuomi siirtyi kansakoulunopettajaksi Loimaan Torkkalan koululle syyslukukauden 1939 alkaessa ja opettajan muuttokuorma Karhelta Loimaalle kuljetettiin Reino Erkkilän Fordilla.  1930-luvulla oli kansakoulunopettajilla tapana, että lähtevä opettaja sai asua entisen koulunsa asunnossa heinäkuun viimeiseen päivään saakka ja uusi opettaja muutti asuntoon ensimmäisenä päivänä elokuuta. Valokuva on siis otettu muuttokuorman saavuttua Loimaalle ja takana näkyy Torkkalan kansakoulun opettajain asuntolan nurkka.  Kerttu Tuomen, Aaro Kaupin ja Reino Erkkilän lisäksi muuttomatkalla oli mukana Karhen koulun johtajaopettajan Verneri Vuorelaisen tytär, Elvi Vuorelainen joka oli silloin n. 20-vuotias - hän elää nykyisin Tampereella.  Elvi Vuorelainen jäi joksikin aikaa Loimaalle Kerttu Tuomen kaveriksi järjestelemään uuden opettajan tavaroita Torkkalan koululle.

 

Mainittakoon, että ensimmäisen ja toisen luokan opettajana Karhella tuolloin toimi Sylvi Hanhijoki ja koulun johtaja, opettaja Verneri Vuorelainen vastasi viidennen sekä kuudennen luokan opetuksesta.  Verneri Vuorelainen halusi opettaa kolmannelle ja neljännelle luokalle arvostamaansa laskentoa.  Tämän vastapainoksi hän siirsi ylempien luokkien uskonnon sekä lukemisen opettamisen Kerttu Tuomelle – Kerttu Tuomi ei järjestelystä pitänyt ja sanookin nyt, että tämä oli merkittävin syy hänen Loimaalle siirtymiseensä.

 

Kerttu Tuomi viihtyi Torkkalan kansakoululla hyvin ja muistelee Loimaan aikaansa hyvällä.  Taiteilija Alpo Jaakola osti Torkkalan koulun myöhemmin asunnokseen ja taiteensa syntypaikaksi. Torkkalan koulu on tänään Alpo Jaakolan lesken Marja Jaakolan omistuksessa ja siellä toimii professori Alpo Jaakolan Atelierhome, jossa järjestetään erilaisia näyttelyitä sekä taidetapahtumia.  Torkkalan koulu oli rakennettu v. 1894, mutta siellä oli 1939 jo mm. sähkövalo – Karhen koululle sähkö saatiin vasta myöhemmin.

 

Opettaja joutui sota-aikana, sotien välillä sekä sodan jälkeen koville.  Loimaan Torkkalaan sijoitettiin pääasiassa Muolaan siirtolaisia.  Sotien aikana koulupiiriin muutti myöskin inkeriläisiä ja ainakin yksi ukrainalainenkin perhe.  Kerttu Tuomi viihtyi Loimaalla 10 vuotta.

 

Kuva on siis kesältä 1939 ja saman vuoden marraskuun viimeisenä päivänä syttyi Talvisota.

 

Reino Erkkilä joutui sotaan konekiväärimiehenä ja kuorma-auto jäi kotiin Karhelle. Puolustusvoimat halusi kuitenkin kuorma-auton käyttöönsä ja tammikuussa 1940 Vammalan Varikolta saapui Erkkilään kolmen miehen ja yhden hevosen komennuskunta noutamaan Ford-kuorma-autoa Valtion leipiin.  Komennuskunnalla oli eestiläisalkuperäistä bensiiniä mukanaan kaksi 180 litran tynnyrillistä.

 

Komennuskunta ei saanut kylmän kangistamaa Fordia käymään, mutta Erkkilän veljessarjan nuorimmainen eli Leo Erkkilä sai puimakoneen voimanlähteen Wiktor Woiton eli ”porilaisen” käymään ja sen avulla saatiin myöskin Ford käyntiin;  auton takapöyrä nostettiin ylös ja maamoottorista siirrettiin voima remmivedolla siten, että auto lähti käymään !

 

Niemenperän tietä Karhella ei tietenkään talvella 1940 aurattu, joten komennuskunta sai tehdä viikon lapiopelillä lumihommia, jotta kuorma-auto saatiin Soukon sillalle ja siitä eteenpäin auratulle tielle.  Komennuskunnan hevonen yöpyi lapiointiviikon ajan Erkkilän tallissa ja miehet olivat majoittuneena Erkkilään.  Tilan emäntä Edith Erkkilä eli mummuni muonitti komennuskuntaa ja Puolustusvoimat maksoi aikanaan miesten majoittumisen sekä ruokailut.

 

Reino Erkkilä kuoli viisi päivää ennen Talvisodan päättymistä ja hänet on haudattu Viljakkalan sankarihautaan.  Kuorma-auto palasi kevään 1940 aikana sotareissultaan.  Auto oli sodassa saanut kovaa käskyä ja mm. takapyörisssä olleet ketjut olivat hakanneet lavan niin pirstaleiksi, että lava oli uusittava.

 

Bensiiniä ei Talvisodan jälkeen ollut saatavilla ja autoilijoiksi ryhtyneet veljekset Viljo Erkkilä sekä Väinö Erkkilä muuttivatkin Fordin puukaasukäyttöiseksi.  Koska kummallakaan veljeksistä ei ollut kuorma-auton ajoon oikeuttavaa ajokorttia, niin kuljettajaksi palkattiin Aaro Kauppi.

 

Kuorma-autobisnes ei kuitenkaan puukaasuautolla ollut kannattavaa liiketoimintaa, joten veljekset myivät Fordin pois n. puolen vuoden yrittämisen jälkeen.

 

 

***********************

 

 

Tämä muisteluksen on kirjoittanut Esko Erkkilä niiden keskustelujen pohjalta, jotka olen joulukuussa 2001 käynyt setäni Leo Erkkilän sekä puhelimitse opettaja Kerttu Ala-Jaskaran kanssa.  Kiitokset muistelijoille !

 

 

Esko Erkkilä

Ruokomäenkatu 32

33840  TAMPERE”

 

 

******************

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Kuorma-autoilua Viljakkalassa 1930- ja 1940-lukujen taitteessa, Reinon foortti, Torkkalan koulu, Torkkalan koulu Loimaalla, Alpo Jaakola, Viljakkala, Viljakkalan Karhen koulu, Karhen koulu,

Viljakkala-neuvosto aloitti seitsemännen toimintavuotensa vai alkoiko jo kahdeksas!

Torstai 6.2.2020 - -Esko Erkkilä-

Ylöjärven kaupungin Viljakkala-neuvoston vuoden 2020 ensimmäinen kokous oli eilen ja monien ajankohtaisten asioiden lisäksi myös järjestäytymiskokous - näillä henkilövalinnoilla mennään kuntavaalikauden loppuun saakka eli toukokuulle 2021!

 

 

IMG_6894.JPG

 

Jatkan puheenjohtajana ja pitäjänneuvos Tapio Liesko luotsaa varapuheenjohtajana toimintaamme.

Oikealla Viljakkala-neuvoston "esimieselimen" eli Ylöjärven kaupungin asukaslautakunnan puheenjohtaja Ossi Sippola.

 

 

IMG_6897.JPG

 

Jos virtaa, terveyttä ja ideoita riittää, niin toukokuussa 2021 minulle tulee täyteen kahdeksan vuotta Viljakkala-neuvostossa; kaksi vuotta varapuheenjohtajana, kaksi vuotta jäsenenä ja neljä vuotta puheenjohtajana. Olen Viljakkala-neuvostossa vapaa-ajanasunnon Viljakkalassa omistavien mandaatilla. Kiitokset luottamuksesta!

Kiitokset myös Tiina Isosaari ja Riina-Kaisa Heiska, joiden puheenjohtajuusaikana sain olla mukana!

 

 

IMG_6890.JPG

 

Päätimme, että Viljakkala-neuvosto osallistuu tänä vuonna seuraaviin yleisötapahtumiin:

* Haverin Konepäivät
* Karhen Markkinat
* Manni-Vilpeen alueen tapahtuma
* Läheltä Sinulle -tapahtuma
* Viljakkalan Vipinät

Näiden lisäksi on hautumassa myös jotain aivan uutta!

 

 

IMG_6896.JPG

 

On tuo Viljakkalan vaakuna vaan komea!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala, Viljakkala-neuvosto, Ylöjärven kaupungin Viljakkala-neuvosto, Haverin Konepäivät, Karhen Markkinat, Manni-Vilpeen alueen asukastapahtuma, Läheltä Sinulle-tapahtuma, Viljakkalan Vipinät,

Aattoillan hartaushetki ja siellä seisaallaan veisattu "Enkeli taivaan" -virren kymmenes säkeistö virittivät eilen Joulutunnelmaan!

Keskiviikko 25.12.2019 - -Esko Erkkilä-

Myönnän, että vasta Viljakkalan koti- ja rippikirkossani osallistumiseni aattoillan hartaushetkeen saavat minut virittäytymään Joulutunnelmaan ja eilen illalla taas näin tapahtui.

 

 

 

IMG_6365.JPG

 

 

Kuvasin Viljakkalan kirkon uuden hautausmaan puolelta ja kuvassa näkyvät kiviportaat johtavat Karhen eteiseen eli sen kautta entisaikaan karhelaiset saapuivat kirkkoon.

 

Noilla kiviportailla otettiin myös se valokuva, joka meistä kauan sitten ripille päässeistä otettiin – kuvaa en ”tähän hätiin” löydä.

 

 

IMG_6375.JPG

 

 

Viljakkalan sankarihautausmaa on tärkeä paikka minulle sinänsä, mutta myös meille sotahistoriasta kiinnostuneille, sillä melkein kaikkien sankarivainajien muistolaatoissa on sankarivainajan kaatumispaikkakunta - kiitokset Viljakkalan kirkkoherra A. M. F. Bergius, joka aikoinaan niin päätti!

 

 

IMG_6360.JPG

 

 

Kunniavartio on suuri luottamustehtävä.

 

 

IMG_6382.JPG

 

 

Viljakkalan kirkon alttaritaulu - mielestäni se ainoa oikea!

 

 

IMG_6368.JPG

 

 

Kynttilämerta Viljakkalan vanhalla hautausmaalla.

 

 

IMG_6358.JPG

 

 

Myös muualle haudattujen muistomerkille sytytin kaksi kynttilää.

 

 

IMG_6389.JPG

 

 

Kotimatkalla pysähdyin vielä Lehtomäen tienhaaraan ja kuvasin valossa kylpevän Viljakkalan kirkon!

 

 

********************

 

 

Täytyy vielä mainita, että eilen tuli kuluneeksi 46 vuotta siitä, kun kävimme Rouvan kanssa ostamassa kihlat Vaasasta Hovisepiltä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Enkeli taivaan, Kymmenes säkeistö "Enkeli taivaan" -virrestä pitää laulaa seisten, Viljakkalan kirkko, Viljakkalan sankarihautausmaa, A. M. F. Bergius, Sankarivainajien kaatumispaikkakunta pitäisi olla jokaisen sankarivainajan hautakivessä, Karhen eteinen

Karhen Markkinat ovat paljon muutakin kuin pelkkä myynti- ja ostostapahtuma!

Sunnuntai 30.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Entisaikaan Viljakkalassa oli kuusi kansakoulupiiriä ja kuusi kansakoulua – Kirkonkylä, Hanhijärvi, Nisu, Karhe, Hepo-oja ja Heinälammi.

 

 

Viljakkala liittyi Ylöjärven kaupunkiin 12 vuotta sitten, mutta jo sitä ennen koulujen määrä supistui kahteen eli nykyään kouluja on vain kirkonkylässä ja Karhella.

 

 

Karhella on aktiivinen Karhen koulun vanhemmat ry ja he ovat jo monina vuosina järjestäneet koulun kentällä Karhen Markkinat.

 

 

Vuoden 2019 Karhen Markkinat järjestettiin eilen ja olin mukana Viljakkala-neuvoston osastolla tapaamassa Viljakkalan vakituisia asukkaita sekä Viljakkalassa vapaa-ajanasunnon omistavia.

 

 

 

IMG_2268.JPG

 

 

Hoidimme yhdessä Asser Vuolteen kanssa Viljakkala-neuvoston osaston ja asukkailla oli mahdollisuus antaa kauttamme palautetta Ylöjärven kaupungin päättäjille.

 

 

 

IMG_2270.JPG

 

 

Asukaskyselyyn vastanneiden kesken arvoimme hedelmä- ja vihanneskorin ja arvonnassa onnettarena toimi…

 

 

 

IMG_2263.JPG

 

 

…viereiseltä osastolta Tuuliina!
Arvonnan virallisena valvojana ja tapahtuman valokuvaajana toimi kaupunginvaltuutettu Pekka Hietaniemi!

 

 

Koriarvonnassa onni suosi Veikko Hietamäkeä ja kori saatiin toimitettua voittajalle heti markkinoiden päätyttyä – onnittelut Viljakkala-neuvoston puolesta!

 

 

*******************

 

 

Pikainen silmäys palautteeseen kertoi, että Viljakkalan asukkailla ja siellä vapaa-ajanasunnon omistavilla on tärkeää palautetta Ylöjärven päättäjille. Palaute julkaistaan Ylöjärven kaupungin verkkosivuilla seuraavan Viljakkala-neuvoston kokouksen jälkeen – kokouspäivämäärä on 10.9.2019!

 

 **********************

 

Viljakkala-neuvoston varsinaisista jäsenistä kaksi on jäseninä Ylöjärven kaupunginvaltuustossa ja sen lisäksi meillä on hyvät henkilökohtaiset suhteet kaikkiin Ylöjärvellä toimiviin poliittisiin päättäjiin.

 

 

 

IMG_2255.JPG

 

 

Kokoomuksen osastolla kamerani tavoitti vasemmalta lukien Katja Luojuksen, Juho Ojareksen ja Ossi Sippolan,…

 

 

 

IMG_2256.JPG

 

 

…Vihreiden osastolla kolmannestusinan Ylöjärven päättäjiä sekä…

 

 

 

IMG_2249.JPG

 

 

…Keskustan osastolla Minna Sarvijärven, joka tässä poseeraa yhdessä Asser Vuolteen kanssa.

 

 

 

Itselleni yhteistoiminta kaikkien Ylöjärvellä toimivien poliittisten päättäjien kanssa on mutkatonta, sillä Viljakkala-neuvoston puheenjohtajana mikään puolue ei ole taustatoimijanani.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Karhen koulun vanhemmat ry, Karhen Markkinat, Viljakkala-neuvosto, Ylöjärven Kokoomus, Ylöjärven Vihreät, Ylöjärven Keskusta,

Setäni Reino Erkkilä oli kuorma-automies jo 1930-luvulla

Perjantai 1.2.2019 - -Esko Erkkilä-

On luonnollista, että Viljakkalassa syntyneenä olen Facebookissa jäsenenä ”Viljakkala vanhoissa kuvissa” –ryhmässä.

 

Liitin eilen ryhmän kuviin kuvan, jonka sain nyt jo edesmenneeltä sedältäni Leo Erkkilältä joskus 2000-luvun alussa.

 

 

IMG_7162.JPG

 

 

Kuvassa on toisen setäni eli Reino Erkkilän omistama kuorma-auto ja siihen liittyvä tarina kuuluu ”lyhyen kaavan mukaan” näin:

 

 

Kuva on otettu 1.8.1939 Loimaalla, mutta se liittyy hyvinkin läheisesti Viljakkalaan ja Karhen kouluun.

 

Kuvan on ottanut laatikkokamerallaan Karhen koulussa aikoinaan opettajana toiminut Kerttu Ala-Jaskara (os. Tuomi).

 

Kerttu Tuomi siirtyi elokuun alussa vuonna 1939 Loimaalle Torkkalan koulun opettajaksi ja hänen muuttokuormansa Karhelta Loimaalle kuljetti setäni Reino Erkkilä (oikealla) omistamallaan Ford –kuorma-autolla. Apukuskin puolella kuvassa on Aaro Kauppi.

 

Mukana muuttomatkalla oli myös Karhen koulun johtajaopettaja Verneri Vuorelaisen 20-vuotias tytär Elvi Vuorelainen, joka jäi Loimaalle joksikin aikaa Kerttu Tuomen avuksi järjestelemään uuden opettajan tavaroita Torkkalan koululle.

 

 

***************

 

 

Ehdin joulukuussa 2001 haastattelemaan henkilökohtaisesti setääni Leo Erkkilää ja puhelimitse myös Kerttu Ala-Jaskaraa kuvan taustoista.

 

 

 

Asiaan liittyy useita mielenkiintoisia seikkoja, mutta niistä ehkä joskus toisessa yhteydessä tarkemmin.

 

 

Sen verran kuitenkin jo nyt, että setäni Reino Erkkilä joutui konekiväärimiehenä Talvisotaan ja kuoli Viipurin menetyksen yhteydessä 8.2.1940, joten kuvan ottamisen jälkeen hän eli vain 6 kuukautta ja 7 päivää.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Talvisota, Viljakkala vanhoissa kuvissa, Ford -kuorma-auto, Torkkalan koulu, Torkkalan koulu Loimaalla, Viljakkala, Karhen koulu Viljakkalassa, Verneri Vuorelainen,

Todella makea tapa tehdä mielipidetutkimus!

Maanantai 2.7.2018 - -Esko Erkkilä-

Kaavoitus on kunnan monopolitoimintaa, mutta siitä huolimatta kaavoitusprosessit kestävät joskus vuosikymmeniä, mutta jos kyseessä on virkamiehille ja joillekin luottamushenkilöille mieluisa homma, niin kaavoitusprosessi saadaan etenemään liukkaastikin.

 

 

Johtavien virkamiesten ja luottamushenkilöiden kytkeytyminen rakennusliikkeiden lähipiiriin antaa kaavoitukselle ihmeellistä nopeutta!

 

 

*************

 

 

Viljakkalan Karhella on ollut vireillä osayleiskaava varmaan jo viitisentoista vuotta, mutta valmista ei näytä tulevan.  Hanke aloitettiin jo itsenäisen Viljakkalan aikana ja vuonna 2007 tapahtuneen kuntaliitoksen jälkeen kaava ei ole edennyt lainkaan.

 

 

Kaava suunnitelma koskee myös minua, sillä Tampere-Parkano-Seinäjoki –radan pohjoispuolelle jäänyt maatalousyhtymämme nelihehtaarinen metsä sisältty suunniteltuun kaavaan.

 

 

 

*********************

 

 

 

Nostan hattua Ylöjärven Vihreille, jotka 30.6.2018 järjestetyillä Karhen Markkinoilla järjestivät Karhen osayleiskaavaan liittyvän asukaskyselyn.

 

 

 

IMG_1406.JPG

 

 

Kysely oli sananmukaisesi ”makea”, sillä se toteutettiin ”Kettu” –karamellien käärepapereilla.

 

 

Osallistuin kyselyyn, sillä otin karamellin, poistin karamellikääreen ja laitoin karamellipaperin siihen kulhoon, jossa sanottiin ”Kyllä” kysymykselle, että haluaako ”äänestäjä” lisää tontteja Karhelle!

 

 

 

Saatanpa joskus kopioida Ylöjärven Vihreiden idean ja järjestää jostakin ajankohtaisesta kysymyksestä ”neuvoa-antavan kansanäänestyksen”!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kaavoitus, kaavoitus on kunnan monopoli, hyvä veli-verkostot, rakennusliikkeet ja kaavoitusmonopoli, Karhen osayleiskaava, Viljakkala, Viljakkalan Karhe, Karhe,

Tuloksekkaassa asukasvaikuttamisessa pitää pystyä yhteistyöhön kaikkien puolueiden kanssa

Sunnuntai 1.7.2018 - -Esko Erkkilä-

Otan jälleen kerran mallia bisnesmaailmasta, kun totean otsikkoteeman pitävän paikkansa.

 

 

Bisnesmaailmassa asiat ja yritykset saattavat olla monistakin asioista eri mieltä, mutta ”erimielisyyttä” ei koskaan viedä henkilötasolle.

 

 

 ********************

 

 

Kerron eilen järjestetyistä Karhen Markkinoista, joille sain osallistua puheenjohtamani Viljakkala-neuvoston osastolla.

 

 

 

Olen ”kahden kaupungin luottamushenkilöloukussa”, sillä Tampereen Vanhusneuvoston jäsenyyden lisäksi olen puheenjohtajana Ylöjärven kaupungin Viljakkala-neuvostossa.

 

 

Viljakkala-neuvostolla oli eilen Karhen Markkinoilla oma osastonsa ja keräsimme siellä suuren määrän kuntalaispalautetta Viljakkalan alueen positiivisista asioista sekä niistä asioista, jotka ovat haasteellisia Viljakkalan alueella.

 

 

Olen Viljakkala-neuvostossa puoluepoliittisista näkökohdista vapaa toimija, sillä minut on tuohon luottamustehtävään ehdottanut Vipu Viljakkala ry ja Viljakkala-neuvosto on keskuudestaan valinnut minut puheenjohtajakseen.

 

 

Viljakkala-neuvosto osallistui eilen omalla osastollaan Karhen Markkinoille ja järjestimme asukaskyselyn, johon sai antaa positiivista palautetta Ylöjärven kaupungille, mutta myös haasteellista palautetta.

 

 

Kyselymme arvontapalkintona oli hedelmäkori ja arvonnan suorittajiksi pyysin eri puolueiden edustajia.

 

 

 

 

IMG_1407.JPG

 

 

Arvonnan suorittivat kaupunginvaltuutetut Minna Sarvijärvi (Keskusta) ja Outi Kytömäki (Vihreät).

 

Arvonnan virallisiksi valvojiksi pyysin kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Sami Savion (Perussuomalaiset) sekä kaupunginvaltuutettu Tapani Tienarin (Kokoomus).

Vasemmalla neuvostomme jäsen Asser Vuolle.

 

 

Olen tyytyväinen, että omaan kaikkiin puolueisiin sellaiset henkilökohtaiset suhteet, jotta eri puolueiden edustajat haluavat tehdä rakentavaa yhteistyötä puheenjohtamani Viljakkala-neuvoston kanssa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viljakkala-neuvosto, Karhen Markkinat, Viljakkala,

Viljakkalan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa Karhentien tasoylikäytävällä joskus 1970-luvulla

Maanantai 30.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataosuus otettiin käyttöön vuonna 1971.

 

 

Wikipedia kertoo osittain virheellisesti, että Majajärven liikennepaikka sijaitsee Hämeenkyrössä.

 

 

Toki etelänpuoleinen osa Majajärven liikennepaikasta sijaitsee Hämeenkyrössä, mutta valtaosa kyseisestä liikennepaikasta sijaitsee Viljakkalassa.

 

 

Tiedän asian ”tasan tarkkaan”, sillä Viljakkalassa sijaitseva mökkitonttini rajoittuu Tampere-Parkano –rataosuudella Majajärven liikennepaikkaan.

 

 

Majajärven liikennepaikan osalta valtio teki turhankin laajat pakkolunastukset, sillä Majajärveltä oli tarkoitus rakentaa pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n paperitehtaille.

 

 

Pistoraidetta ei koskaan rakennettu ja sitä ei tulla koskaan rakentamaan.

 

 

Rakennusvaiheessa VR:n toiminta oli lyhytnäköistä. sillä silloin Suomen eräälle pääradalle jätettiin lukematon määrä tasoylikäytäviä. Eräs tasoylikäytävä jätettiin meidän maille ja pohjoiseen päin edetessä kaksi seuraavaakin tasoylikäytävää rakennettiin naapureidemme maille.

 

 

Ties monesko tasoylikäytävä Majajärven liikennepaikan jälkeen pohjoiseen edetessä jätettiin Karhentielle eli nykyiselle Kyrönlahdentielle. Kyrönlahdentie kulkee Hirvilahden tienristeyksestä Soukonsillan kautta valtatie 65:lle eli Uusi-Kuruntielle.

 

 

 

 

IMG_8118.JPG

 

 

Nyt pääratamme ylittäminen Kyrönlahdentiellä on ylikulusillan vuoksi turvallista, mutta toista oli silloin, kun tässä paikassa oli tasoylikäytävä!

 

 

Varma tieto kertoo, että tällä paikalla tasoylikäytävän aikana Viljakkalan kanttori Väinö Isotalo ja kirkkoherra Arvo Autio joutuivat kolariin, kun he  autollaan törmäsivät junaan!

 

 

Onneksi kummallekaan ei käynyt pahasti, sillä henkilövahingoilta vältyttiin.

 

 

Kanttori Isotalo ja kirkkoherra Autio olivat merkittäviä viljakkalalaisvaikuttajia ja heistä olisi minullakin paljon mielenkiintoisia ja mukavia muisteluksia!

 

 

Ehkä joskus tälläkin saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Oy Kyro Ab, Majajärven liikennepaikka sijaitsee Viljakkalassa, Karhentie, Kyrönlahdentie, Valtatie 65, Soukonsilta, Hirvilahti,

Perinteinen markkinaostokseni - neitobegonia

Perjantai 7.7.2017 - -Esko Erkkilä-

Viljakkalassa ”Karhen koulun vanhemmat ry” järjestää kesäisin markkinatapahtuman, joka on saavuttanut suuren suosion.

 

 

Tapahtuma järjestetään koulun kentällä ja viime lauantaina eli 1.7.2017 olin siellä mukana kolmessa eri roolissa.

 

 

Olin esittelijänä Viljakkala-neuvoston osastolla, olin Rouvalle roudarina hänen taimimyyntiosastollaan ja olin tavallisena ostavana markkinaväkenä.

 

 

Minulla on ollut perinteinen markkinaostos Karhen markkinoilla jo monen vuoden ajan neitobegonia-amppelin ostaminen Suokon taimiston osastolta.

 

 

Jotkut kutsuvat Neitobegoniaa yhä edelleen sitkeästi Karjalanneidoksi, mutta sitä se ei tarkasti ottaen ole.

 

 

Soukon taimiston isäntä selvitti minulle jo vuosia sitten, että aidon Karjalanneidon markkinat ovat niin pienet, että keski-eurooppalaiset jalostajat eivät pidä sitä tuotantovalikoimassaan.

 

 

Neitobegonian latinankielinen nimi on Begonia Tuberhybrida Pendula-ryhmä.

 

 

 

 

IMG_0451.JPG

 

 

Ostin markkinoilta kaksikin Neitobegoniaa, ”kun halvalla sain”.  Komeat amppelikukat maksoivat vain 10,00 euroa per kappale!

 

 

 

IMG_0452.JPG

 

 

Neitobegoniat joutuivat mökkiverannallamme hieman taka-alalle, mutta…

 

 

 

IMG_0454.JPG

 

 

 

IMG_0453.JPG

 

 

…onhan niitä mukava katsella verannalla istuen!

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Neitobegonia, Karjalanneito, Begonia Tuberhybrida Pendula-ryhmä, Karhen markkinat, Viljakkalan Karhe, Karhen koulu,

Saimme runsaasti palautetta Karhen Markkinoilla!

Sunnuntai 2.7.2017 - -Esko Erkkilä-

Ylöjärven kaupungin Viljakkala-neuvosto on Viljakkalan kaupunginosan asukkaiden yhteistyöelin. Neuvoston tarkoituksena on seurata Viljakkalan kaupunginosan lähipalveluja ja tehdä tarvittaessa ehdotuksia kaupungin osastoille ja lautakunnille palvelujen kehittämisestä.

 

 

Olen ollut Viljakkala-neuvoston varapuheenjohtaja neuvoston perustamisesta alkaen eli vuodesta 2013 lähtien ja sen jäsen vuoden 2015 alusta alkaen.

 

 

Neuvostoon valitaan uudet jäsenet syyskuussa 2017, joten näyttää siltä, että olen Viljakkala-neuvostossa hieman yli neljä vuotta ja kahdeksan kuukautta.

 

 

****************

 

 

Tapaamme osallistua Viljakkalassa järjestettäviin yleisötapahtumiin ja niin tapahtui myös eilen, kun osallistuimme Viljakkala-neuvostona Karhen Markkinoille.

 

 

 

IMG_0423.JPG

 

 

Viljakkala-neuvosto on Ylöjärven kaupungin virallinen luottamushenkilöelin ja olin mukana Karhen markkinoilla neuvoston osastolla yhdessä varapuheenjohtajamme Tiina Isosaaren (vasemmalla) ja puheenjohtajamme Riina-Kaisa Heiskan (oikealla) kanssa.

 

 

Meillä oli osastollamme mahdollisuus antaa asukaspalautetta kaikesta siitä, jota Ylöjärven kaupungissa Viljakkalassa tapahtuu tai on tapahtunut.

 

 

Emme ehtineet tarkasti läpikäydä saamaamme palautetta, mutta Viljakkalan heikentyneet palvelut, heikot yksityistieasiat sekä mm. Kurjenrannan ajelehtimaan päässeet laiturirakennelmat olivat kuntalaisten huolenaiheina.

 

 

Lupasimme välittää viljakkalalaisten murheet Ylöjärven kaupungin päättäjien tietoisuuteen.

 

 

 

IMG_0446.JPG

 

 

Arvoimme paikallistoimijoiden tuotteita sisältävän tuotekassin kaikkien niiden kesken, jotka vastasivat kyselyymme ja arvonnassa arpa suosi Leea  Järvensivua, joka tässä poseeraa varapuheenjohtajamme Tiina Isosaaren (vasemmalla) ja puheenjohtajamme Riina-Kaisa Heiskan (oikealla) keskellä!

 

 

Kiitokset kaikille kyselyymme vastanneille – olen varma, että saamamme vastaukset tullaan käsittelemään Ylöjärven kaupunkipäättäjien keskuudessa suurella arvonannolla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Karhen Markkinat, Karhen Koulun vanhempainyhdistys, Viljakkala-neuvosto,

Vanhemmat kirjoitukset »