Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kyllä tieto kulkee!

Tiistai 31.10.2023 - -Esko Erkkilä-

Poikkesin muutama päivä sitten erään parveke- ja terassilaseja myyvän yrityksen nettisivuilla.

 

En edes jaksa muistaa yrityksen nimeä, mutta minulla oli hieman tositarvettakin kartoittaa alustavasti terassilasien toimittajien tarjontaa ja palvelukykyä.

 

Tein tiedustelun fb-sivujen kautta ja ihmettelen, että millaiseen muurahaispesään sohaisinkaan!

 

Ensimmäisen tunnin aikana sain fb-sivuilleni yli kymmenen firman tyrkytykset terassi- ja parvekelasien toimittamisesta!

 

Tarjousrumba on jatkunut ja nyt muutaman päivän aikana minua on lähestynyt ehkä neljännessata alan yritystä tarjouksineen!

 

En suinkaan moiti yritysten aktiivisuudesta, mutta sen totean, että alustavakin kiinnostus saa aikaan melkoisen tarjontaryöpyn.

 

Asia ei ole kohdallani nyt ajankohtainen, mutta ehkäpä ensi keväällä ja silloin uusin tutkailuni ja odotan samanlaista tarjontaryöppyä!

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Kyllä tieto kulkee!, parvekelasit, terassilasitukset, parvekelasitukset,

Kela-taksi ja sote-taksi ovat eri asioita!

Lauantai 4.2.2023 - -Esko Erkkilä-

Osallistuin viime viikolla erääseen yleisötilaisuuteen, jossa käsiteltiin mm. Kela-takseihin ja sote-takseihin liittyviä kysymyksiä.

 

Tilaisuudessa tai oikeastaan vasta tilaisuuden jälkeen tuli selväksi, että Kela-taksit ja sote-taksit ovat tyystin eri asioita.

 

 

Kela-taksin voit saada, jos joudut käymään lääkärissä sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi etkä voi terveydentilasi vuoksi matkustaa julkisilla kulkuvälineillä.

 

Kela-taksi tilataan erityisestä numerosta ja koko Pirkanmaalla sekä Tampereella tuo numero on 0800-415710.

 

Kela-taksin omavastuuhinta on 25,00 euroa.

**************

 

Sote-taksia voivat Vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluita saada henkilöt, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka eivät voi vammansa tai sairautensa vuoksi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.

 

Sote-taksin tilaus Tampereella tehdään numeroon 03-5678101.

 

Sote-taksin omavastuuhinta on varsin edullinen.

Varmistin puhelinnumerot 3.2.2023, joten ne ovat oikeat.

 

 

***************

 

Yksinkertaistaen voidaan todeta, että Kela-taksin käyttöoikeus on tapauskohtainen, kun taas sote-taksin käyttöoikeus on henkilökohtaisesti jatkuva!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Kela-taksi ja sote-taksi ovat eri asioita!, Kela-taksi, Sote-taksi, vammaispalvelulaki,

Tampereen Infra Liikelaitoksen saneeraustyö luottamushenkilöiden johdolla kesti kymmenkunta vuotta

Maanantai 30.1.2023 - -Esko Erkkilä-

Facebook muistutti toissapäivänä ja palautti mieleeni sen, kun Tampereen kaupunki ilmoitti minulle 28.1.2015, että…

 

 

infrannimitysuutinen28012015.jpg

 

…minut on valittu jatkamaan luottamushenkilötyötäni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan jäsenenä.

 

 

Näin kerroin asiasta kahdeksan vuotta sitten fb:ssä:

 

"Muistan työuran ajalta, että leimat ovat tärkeitä Venäjän-kaupassa - erityistä painoarvoa siellä on pyöreillä leimoilla.

Tampereen kaupunki ryyditti pyöreällä leimalla ilmoitustaan, että minut on valittu jatkamaan luottamushenkilötyötäni Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnassa.

Nyt alkaa seitsemäs vuosi mielenkiintoisessa tehtävässä - työ vastaa yritysmaailman normaalia hallitustyöskentelyä.

Kissa nostaa omaa häntäänsä, kun totean, että olemme kuudessa vuodessa saaneet koottua sirpaleiset osaset (lähes 800 henkilöä) tiiviiksi n. 450 hengen suuruiseksi tehokkaaksi liikelaitokseksi, joka pystyy nyt säästämään pysyvästi 10 miljoonaa euroa vuodessa tamperelaisten verovaroja siten, että palvelutaso säilyy vähintään entisellään.

Kiitokset työn onnistumisesta monen mankelin kautta kulkeneelle henkilöstölle sekä toimivalle johdolle!"

 

******************

 

Meidän luottamushenkilöiden tekemä saneeraustyön ovat Tampereen kaupungin virkamiehet unohtaneet, kun ovat kaupunginvaltuustoa hyväksikäyttäen yhtiöittäneet tuon yrityksen.

 

 

Asia on tänään hyvinkin ajankohtainen, sillä Tampereen kaupunginvaltuuston tämän päiväisen kokouksen esityslistalla on Tampereen Vesi Liikelaitoksen yhtiöittäminen.

 

 

Taas on yksi liikelaitos menossa luottamushenkilöiden vakaasta johdosta virkamiesten temmellyskentäksi!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Infra Liikelaitoksen saneeraustyö luottamushenkilöiden johdolla kesti kymmenkunta vuotta, Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Infratuotanto Liikelaitos, Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunta, Tampereen Infra Oy, Tampereen Vesi Liikelaitos

On ihmeellistä, että Tampereen keskikaupungilla ei ehditä tekemään lumitöitä!

Maanantai 12.12.2022 - -Esko Erkkilä-

Kartan Tampereen keskikaupungilla käyntiä, mutta joskus siellä on pakko käydä.

 

Tekemättömät lumityöt kasvattivat taas eilen kynnystä lähteä käymään keskikaupungilla, sillä jopa joukkoliikenteen käyttämät pääväylät oli aurattu huolimattomasti tai ei lainkaan!

 

Olin aikoinaan 8 ja puoli vuotta Tampereen Infra Liikelaitoksen hallituksen jäsenenä ja silloin me luottamushenkilöt huolehdimme, että keskikaupungillakin pääsi talvisaikaan liikkumaan.

 

Nyt Tampereen Infra on yhtiöitetty Tampereen Infra Oy:ksi ja entisen liikelaitoksen palvelukyvystä on vain haalea muisto!

 

Tampereen Infra Oy:n hallituksen puheenjohtaja on Petri Olkinuora ja hallituksen jäsenet ovat Ilkka Ojala, Pia Nordström, Pauli Välimäki, Johannes Tossavainen, Heikki Päätalo sekä Pauliina Pasanen.

 

****************************

 

Onneksi meillä Peltolammilla ja Ruokomäenkadulla katujen ja kulkuväylien kunnosta vastaa yksityinen yritys eli Pihahuolto Haapaniemi Oy ja se aurasi eilenkin moneen kertaan asuinalueemme pääväylän eli Ruokomäenkadun!

 

Tampereen Infra Oy:n vastuuhenkilöiden – erityisesti hallituksen jäsenten – kannattaisi tehdä opintomatka Palokalliolle Ruokomäenkadulle!

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: On ihmeellistä, että Tampereen keskikaupungilla ei ehditä tekemään lumitöitä!, Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Infra Oy, Tampereen Onfra Oy on kirosana asukkaiden kannalta, Pihahuolto Haapaniemi Oy, Ruokomäenkatu, Peltolammi, Palokallio, Tampere,

Kanna ja kalla...

Sunnuntai 31.7.2022 - -Esko Erkkilä-

…ovat kasveja, joihin sain tutustua vasta viitisentoista vuotta sitten.

 

IMG_5834.JPG

 

 

IMG_5844.JPG

 

Kanna on peritamperelainen kasvi, sillä ainakin jonkin aikaa sitten kannoja oli eri puolilla Tamperetta yli 3.000 kasvia.

 

Toimin aikoinaan Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja ja silloin Tampereella hoidettiin myös 500 seinäjokisen kannan talvehdittaminen.

 

Kannojen talvehdittaminen tapahtuu viileässä tilassa ja juuripaakkuina.

 

Meillä kotona kannojen talvehdittaminen tapahtuu pahvilaatikossa ja autotallissa.

 

********************

 

IMG_5835.JPG

 

Kallan saaminen toisena vuonna kukkimaan on haastavaa hommaa ja joskus se onnistuu meiltäkin.

 

Myös kalla vaatii syksyllä ja talvella mieluusti kolmen kuukauden pituisen lepoajan viileässä (n. 10 astetta) ja kuivassa paikassa – ilman talviajan lepoaikaa kallaa on turha yrittää saada kukkimaan.

 

Kallan kukinto on mielestäni todella hieno ja puutarhaharrastajan unelma onkin se, että vaikkapa verannalla olisi heinä – elokuun vaihteessa kymmenkunta kukkivaa kallaa!

 

Kannustan lisäämään omiin kasvivalikoimiin kannoja sekä kalloja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kanna, Kalla, Tampereen kannat, Seinäjoen kannat, Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunta,

Yksi liimaperse tuhoaa koko ammattikunnan maineen

Tiistai 17.8.2021 - -Esko Erkkilä-

Seuraan facebookissa keskustelua, jossa arvostavasti käsitellään taksinkuljettajien toimintaa.

 

Keskustelu on voittopuolisesti taksinkuljettajia arvostavaa, mutta valitettavasti joukkoon mahtuu myös sellaisia kokemuksia, jotka eivät ole kunniaksi taksinkuljettajille.

 

 ************

 

Joudun itsekin tähän kirjaamaan kokemuksen toissa viikolta, joka ei todella ole kunniaksi kyseiselle taksinkuljettajalle.

 

Kas näin:

 

Nuorimmaisemme sai yöllä rytmihäiriön ja ambulanssihenkilöstön käynnin jatkona hänelle piti tilata Kela-taksi mökiltä Tampereelle Acutaan, jossa sydän laitettaisiin sähköisesti oikeaan rytmiin.

 

Taksi-Tampereelta tuli mersutaksi ja kuljettajana oli sellainen liimaperse, joka ei suostunut nousemaan paikaltaan asiakasta vastaanottamaan.

 

Rouva lähti saattajaksi ja kertoi, että kyseinen taksikuski ajoi Ylöjärven Takamaalla kuudenkympin ja viidenkympin nopeusrajoitusalueella satasta. Meno oli hieman hidastunut, kun Rouva oli vaatinut ajamaan nopeusrajoitusten mukaan.  Korostan, että mitään kiirettä ei asiakkaan vinkkelistä ollut!

 

Acutaan oli kuitenkin päästy ja myös siellä eli matkanpäässä tuo liimaperse ei suostunut nousemaan istuimeltaan!

 

 

Liimaperseen onneksi minä en lähtenyt nuorimmaisemme saattajaksi!

Se vielä, että Acuta-keikka kesti herralla jokseenkin tasan kymmenen tuntia eli homma hoitui ja sydän jyskyttää taas oikeassa tahdissa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: taksinkuljettajat, Taksi-Tampere, kelvoton taksinkuljettaja, Kela-taksi,

Keskusta ykkösenä ja minä viitosena kuntavaaleihin Tampereella

Maanantai 17.5.2021 - -Esko Erkkilä-

Viime perjantaina Tampereella julkistettiin kuntavaalien ehdokasnumerot ja Keskustalla oli jälleen hyvä onni, sillä ehdokkaamme saivat ehdokasnumeroiden piikkipaikan ja se merkitsi, että minua voi kesäkuun kuntavaaleissa äänestää kirjoittamalla äänestyslippuun numeron viisi eli 5!

 

 

eskonehdokaskuva2.jpg

 

 

Tässä esittelyni:

 

Olen palvellut liike-elämässä yli 40 vuotta ja koko sen ajan agribisneksessä.

Jo työelämän aikana minulle avautui luottamustehtäviä, mutta pääosan niistä sain eläkkeelle siirtymiseni jälkeen.

*******

* Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen puheenjohtajuus (6 vuotta)


* Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajuus (6 vuotta)


* MSL-Tampereen puheenjohtajuus (2 vuotta)


* Ylöjärven kaupungin Viljakkala-neuvoston puheenjohtajuus (4 vuotta) ja sitä ennen varapuheenjohtajuus (2 vuotta) sekä jäsenyys (2 vuotta)


* Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajuus (4 vuotta) ja sen jälkeen jäsenyys (4 ja puoli vuotta)


* Tampereen Keskusvaalilautakunnan jäsenyys (2 vuotta)


* parhaillaan Tampereen Vanhusneuvoston jäsen

 

Tampereella tarvitaan yhteistyötä kaikkien puolueiden kesken ja olen vuosien aikana saanut tutustua kaikkien puolueiden tamperelaisiin ja pirkanmaalaisiin päättäjiin; arvostan kaikkien muiden puolueiden keskeisiä toimijoita.

 

Tamperelaisen päättäjän pitää tuntea oman puolueensa keskeisten päättäjien lisäksi myös muiden puolueiden ydinpäättäjät.

 

Nettisivuillani (www.eskoerkkila.fi) on kuvia mm. siitä, kun keskustelen pääministereiden Alexander Stubb´n, Antti Rinteen, Matti Vanhasen, Mari Kiviniemen, Juha Sipilän sekä Sanna Marinin kanssa.

 

Eläkeläisjärjestöistä haluan erikseen mainita Suomen suurimman eläkeläisjärjestön eli Eläkeliiton, jonka elokuussa Tampereella järjestettävän Liittokokouksen järjestelyissä olen mukana.

 

Vielä se, että olen kirjoittanut joka päivä uuden jutun nettisivuilleni jo 13 vuoden ajan - poikkeahan nettisivuillani!

 

Sotilasarvoltani olen yliluutnantti. Olin RUK:ssa kurssilla 125 ja oletan, että olen harvoja kansakoulupohjalta kiitettävin arvosanoin reserviupseeriksi kohonneita - tuolla kurssilla vain 40 reserviupseerioppilasta sai kiitettävän arvosanan. Sotilasjohtaminen on tuonut siviilielämään paljon kokemusta ja eväitä! Siitä olen muuten erityisen hyvillä mielin, että vanhin poikamme on reservin kapteeni eli isänä saan puhutella poikaani:

”Herra kapteeni, yliluutnantti Erkkilä haluaa puhutella!”

 

 *******************

Kokemusta luottamustehtävistä ja vähän muustakin on siis minulle kertynyt, joten siitä vaan vitonen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kuntavaalit Tampereella, Kuntavaaliehdokas numero 5, Kuntavaaliehdokas Esko Erkkilä, Eläkeliiton Tampereen yhdistys, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö, Tampereen Infra Liikelaitos, Viljakkala-neuvosto, Tampereen Keskusvaalilautakunta, Yliluutnantti,

Kuntavaaliehdokkuus on useiden asioiden pohdiskelua ja merkitsee ainakin 50 euron suuruista satsausta!

Keskiviikko 12.5.2021 - -Esko Erkkilä-

Lähdin kuntavaaliehdokkaaksi ensimmäisen kerran vuonna 2008 ja sen jälkeen kaikissa muissakin kuntavaaleissa siten, että olen ehdokkaana myös nyt kesäkuussa järjestettävissä kuntavaaleissa.

 

 IMG_1805.JPG

 

Kuntavaaliehdokkuus merkitsee kohdaltani ainakin 50 euron suuruista satsausta, sillä sen Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö on päättänyt ehdokasmaksuksi.

 

Seuraavassa esittelen itseni:

 

 

Olen palvellut liike-elämässä yli 40 vuotta ja koko sen ajan agribisneksessä.

Jo työelämän aikana minulle avautui luottamustehtäviä, mutta pääosan niistä sain eläkkeelle siirtymiseni jälkeen.

*******

* Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen puheenjohtajuus (6 vuotta)


* Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajuus (6 vuotta)


* MSL-Tampereen puheenjohtajuus (2 vuotta)


* Ylöjärven kaupungin Viljakkala-neuvoston puheenjohtajuus (4 vuotta) ja sitä ennen varapuheenjohtajuus (2 vuotta) sekä jäsenyys (2 vuotta)


* Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajuus (4 vuotta) ja sen jälkeen jäsenyys (4 vuotta)


* Tampereen Keskusvaalilautakunnan jäsenyys (2 vuotta)


* parhaillaan Tampereen Vanhusneuvoston jäsen

Tampereella tarvitaan yhteistyötä kaikkien puolueiden kesken ja olen vuosien aikana saanut tutustua kaikkien puolueiden tamperelaisiin ja pirkanmaalaisiin päättäjiin; arvostan kaikkien muiden puolueiden keskeisiä toimijoita.

Tamperelaisen päättäjän pitää tuntea oman puolueensa keskeisten päättäjien lisäksi myös muiden puolueiden ydinpäättäjät.

Nettisivuillani (www.eskoerkkila.fi) on kuvia mm. siitä, kun keskustelen pääministereiden Alexander Stubb´n, Antti Rinteen, Matti Vanhasen, Mari Kiviniemen, Juha Sipilän sekä Sanna Marinin kanssa.

Eläkeläisjärjestöistä haluan erikseen mainita Suomen suurimman eläkeläisjärjestön eli Eläkeliiton, jonka elokuussa Tampereella järjestettävän Liittokokouksen järjestelyissä olen mukana.

Vielä se, että olen kirjoittanut joka päivä uuden jutun nettisivuilleni jo 13 vuoden ajan - poikkeahan nettisivuillani!

Sotilasarvoltani olen yliluutnantti. Olin RUK:ssa kurssilla 125 ja oletan, että olen harvoja kansakoulupohjalta kiitettävin arvosanoin reserviupseeriksi kohonneita - tuolla kurssilla vain 40 reserviupseerioppilasta sai kiitettävän arvosanan. Sotilasjohtaminen on tuonut siviilielämään paljon kokemusta ja eväitä!

Kokemusta luottamustehtävistä ja vähän muustakin on siis kertynyt!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eläkeliiton Tampereen yhdistys, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö, MSL-Tampere, Viljakkala-neuvosto, Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Vanhusneuvosto,

Kuntavaalit ovat kahden kuukauden kuluttua!

Torstai 18.2.2021 - -Esko Erkkilä-

Osallistuin ensimmäistä kertaa kunnallisvaaleihin ehdokkaana vuonna 2008 ja nyt vuoden 2021 kuntavaalit ovat neljännet, joihin osallistun ehdokkaana.

 

Vuoden 2008 ja 2012 kunnallisvaalien tuloksena minut valittiin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokuntaan – toiminta Infran johtokunnassa oli mielenkiintoista aikaa ja silloin sain soveltaa bisnesmaailmassa saamiani oppeja eli yrityksen saneeraamista ja kuntoonlaittamista.

 

Saimme kahdeksan ja puolen vuoden aikana kuralla olleen liikelaitoksen talouden kuntoon ja sen jälkeen liikelaitos yhtiöitettiinkin.

 

Taloudellisesti heikoillaan olleen liikelaitoksen kuntoonlaittaminen oli haastavaa, mutta lempeällä ja kuitenkin tiukalla otteella saimme vastuullamme olleen liikelaitoksen talouden kuntoon – toimivalle johdolle parhaat kiitokset ja myös kaikille muiden puolueiden edustajille, sillä johtokunnassa kaikkien puolueiden edustajat toimivat yhdensuuntaisesti ja halpoja ”bonuspisteitä” minkään puolueen edustajat eivät keränneet.

 

Infran johtokuntapaikan lisäksi olin parisen vuotta Keskusvaalilautakunnan jäsenenä ja mielenkiintoinen luottamushenkilöpesti myös se!

 

Päättymässä olevan vaalikauden olen ollut Tampereen Vanhusneuvoston jäsen ja tietynmoinen näköalapaikka myös se.

 

Tampereella myös Vanhusneuvoston paikat jaetaan poliittisten puolueiden kesken ja mielestäni se on aivan oikein.

 

 

Neljänsiä kuntavaaleja kohti!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kuntavaalit ovat kahden kuukauden kuluttua!, Kuntavaalit 18.4.2021, Tampereen Infratuotanto Liikelaitos, Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Keskusvaalilautakunta, Tampereen Vanhusneuvosto,

Vaatimattomanoloinen, mutta arvokas mitali kuitenkin!

Tiistai 2.2.2021 - -Esko Erkkilä-

Tutkailin mitalihyllykköäni ja nyt haluan esitellä siellä olevan Tampereen kaupungin hopeisen ansiomitalin!

 

 

IMG_1367.JPG

 

 

IMG_1368.JPG

 

 

Tampereen kaupunki myöntää hopeisen ansiomitalin niille luottamushenkilöille, jotka ovat hoitaneet kaupungin luottamustehtäviä 10 vuotta.

 

Ansiomitalin myöntämisen edellytyksenä on luottamushenkilötehtävien hoitaminen arvokkaasti ja käyttäytyminen aseman edellyttämällä tavalla.

 

Kymmenen vuoden pituinen luottamushenkilöjaksoni koostuu vuonna 2009 alkaneesta Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokunnan jäsenyydestä ja sen jälkeen Vanhusneuvoston jäsenenä – Vanhusneuvoston jäsenyys jatkuu edelleen. Jossain vaiheessa oli myös Keskusvaalilautakunnan jäsen eli silloin olin ”tuplasti” luottamushenkilö.

 

 

Kannan ylväänä Tampereen kaupungin hopeista ansiomitalia!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere, Tampereen kaupungin hopeinen ansiomitali, Tampereen Infratuotanto Liikelaitos, Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Keskusvaalilautakunta, Tampereen Vanhusneuvosto,

Nyt riittää aineksia 45 asteen lumipenkoille!

Torstai 28.1.2021 - -Esko Erkkilä-

Olen vuonna 1968 ollut suorittavassa roolissa ja seuraavana vuonna ohjaavassa roolissa, kun Instituutin käytäville on lapioitu lumipenkkoja 45 asteen kulmaan.

 

Oppi on juurtunut otolliseen maaperään, sillä nyt olen taas saanut omakohtaisesti virkistää silloin saatua oppia.

 

 

IMG_1356.JPG

 

 

IMG_1355.JPG

 

 

IMG_1354.JPG

 

 

Asian tiimoilta on annettava suuri tunnustus Pihahuolto Haapaniemi Oy:n lumenauraajille, jotka osaltaan ovat pitäneet omakotitalomme rasitteeksi kuuluvan jalkakäytävän lumesta puhtaana. Toki minulle on jäänyt lumipenkkojen muotoilu ja siihen on kulunutkin koko ”pitkänen päivä”!

 

Tampereella on kai kymmenen aluetta, joista Tampereen Infra Oy huolehtii seitsemän kunnossapidosta ja meille palokalliolaisille ”arpa” on suonut tätä tehtävää suorittamaan Pihahuolto Haapaniemi Oy.

 

Muuten; Tampereen Infra Liikelaitos – aluksi Tampereen Infratuotanto Liikelaitos – perustettiin vuonna 2009 ja sain olla tuon liikelaitoksen johtokunnan jäsenenä 8 ja puoli vuotta, aluksi neljä vuotta sen varapuheenjohtajana.

 
*******************

 

Nyt lumentulo kuitenkin sais jo riittää!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: 45 asteen lumipenkat, Pihahuolto Haapaniemi Oy, Tampereen Infratuotanto Liikelaitos, Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Infra Oy, Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunta, Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja, Instituutti,

Yli 20-vuotta sitten osattiin tehdä kunnollisia ja kestäviä puutarhatyökoneita!

Keskiviikko 21.10.2020 - -Esko Erkkilä-

”Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee” on vanha suomalainen sananlasku, mutta siitä huolimatta haluan muutamalla valokuvalla ja esimerkillä kertoa eräistä työkaluista ja työkoneista, jotka palvelevat meillä yhä edelleen luotettavasti vaikka niillä ikää jo onkin!

 

 

Kuvat ovat sattumanmoisessa järjestyksessä:

 

 

IMG_05982.JPG

 

En tiedä tämän Caravan 4100 – puutarhajyrsimen ikää, mutta se on paras jyrsin, joka meillä koskaan on ollut.

 

Ostin sen huutokaupasta viime vuonna ja maksoin siitä 140 euroa!

 

 IMG_06862.JPG

 

Klippo-työnnettävä ruohonleikkuri on valurunkoisena ”ikuinen”.  Siitä on jo aikaa, kun ostin tämän sekä toisen samanlaisen Hämeenkyrön kunnan järjestämästä huutokaupasta; hintaa en muista!

 

 

IMG_0688.JPG

 

Sain tämän päältäajettavan Stiga-ruohonleikkurin perhekunnaltamme lahjaksi 23 vuotta sitten ja moottorivaihdon jälkeen hyvin pelittää!

 

 

IMG_0689.JPG

 

Esikoisellamme on kaksi ammattikäyttöön suunniteltua Toro-ruohonleikkuria ja toinen noista Toroista viettää talvensa taivasalla meillä mökkimaailmassa – tehokas ja aikaansaapa kone, jota minun ei ole tarvinnut opetella ajamaan!

 

 

IMG_0691.JPG

 

Lasken puutarhakoneeksi myös tämän Sukkela-peräkärryn, joka nyt on ollut meillä puolisen vuotta. Meillä on kuomullinen”ykkös-peräkärry”, mutta tämä on mainio moneen pikkuasiaan!

 

 

IMG_0709.JPG

 

Kalustoesittelyn lopuksi todellinen puutarhaharrastajan monityökone eli Stihl-lehtipuhallin!

 

Kasvinsuojeluainesäiliö lisävarusteena monipuolistaa tämän jo markka-aikana hankitun laitteen käyttömhdollisuuksia!

 

 
Eivät nykyajan rimpulat yksikään pysty samaan kuin nämä tässä esittelemäni ”kokeneet” puutarhakoneet!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yli 20-vuotta sitten osattiin tehdä kunnollisia ja kestäviä puutarhatyökoneita!, ?Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee? , Caravan 4100, Klippo, Stiga -päältäajettava, Ammattikäyttöön suunniteltu Toro-ruohonleikkuri, Sukkela-peräkärry, Stihl,

Sukkelalla äestäminen, käsinkylvö ja lopuksi unkaaminen!

Maanantai 25.5.2020 - -Esko Erkkilä-

IMG_8128.JPG

Se on kylvötöiden loppuhuipennus menossa ja ajattelin hieman muistella, että miten pientilalla eli kotonani kylvöjä tehtiin 1950-luvulla!

 

Kas näin:

 

Keväisten kylvötöiden muistelu pitää mielestäni ulottaa jo edelliseen syksyyn, sillä silloin parihevosilla kynnettiin seuraavana keväänä viljalle tulevat peltosarat – tosiaankin peltosarat, sillä mm. meillä pellot salaojitettiin vasta 1970-luvulla!

 

Meillä syyskynnöt suoritettiin naapurimme kanssa yhteistyönä ja sitä vaati jo myös se, että näin saatiin kyntöauran eli viljakkalalaisittain vältin vetopeleiksi parihevoset eli meidän Vappu ja naapurin Urpo. Urpo oli kookkaampana vakohevosena ja Vappu kulki sängellä tai nurmella, jos oli kyse nurmikynnöstä.

 

Isäni oli kookkaana miehenä aina vältin sarvissa ja kummisetäni Uuno ohjasti hevosia!

 

Tiloilla oli kunnia-asiana, että kaikki kyntöhommat suoritettiin syksyllä ja hyvä niin, sillä talven pakkaset murustivat kynnetyt sarat hyvään kasvukuntoon!

 

 ****************

 

Keväällä kylvettävät sarat muokattiin yhden hevosen vetämällä Sukkela-äkeellä ja homma piti tehdä kahteen kertaan, sillä yhdellä ajokerralla maata ei saatu kylvökuntoon. Olen monet monituiset kerrat ollut alle kouluikäisenä Sukkelan päällä, kun isäni ohjasti Vapun vetämää Sukkelaa!

***

 

Sukkelalla tapahtuneen maanmuokkauksen jälkeen oli vuorossa maanviljelijän tärkein ja arvostetuin työvaihe eli kylväminen!  Isäni oli taitava kylväjä, mutta hänkään ei koskaan opetellut kaksinkäsinkylvämistä vaan hän käytti yhdenkäden tekniikkaa.  Opiskelin kaksinkäsinkylvämisen Osaran maamieskoulussa vuonna 1965 ja olen hitusen ylpeä taidostani!

***

Kylvämisen jälkeen oli vuorossa ”sekaanajaminen” eli taas ajettiin Vapun vetämällä Sukkelalla kylvetyt siemenet piiloon ja kasvamisen alkuun.

 

***

Jos oli tarkoitus kylvää sama peltosarka myös tulevana vuonna kevätviljalle, oli seuraavana työvaiheena unkaaminen.

 

Mikäli kylvetty sarka haluttiin seuraavana vuonna kasvamaan nurmea eli heinää, oli ennen unkaamista kylvettävä heinänsiemen.

 

***

Heinänsiemenen kylväminen vaati ja vaatii yhä edelleen tuulettoman sään sekä sen lisäksi taitavan kylväjän. Isäni oli taitava heinänsiementen kylväjä, sillä hänellä riitti heinänsiementen kylvöhommia myös monien naapureidemme pelloilla.  Tuulet olivat seestyneet illan koittaessa ja isäni lähti naapureille heinänkylvöön joskus iltayhdeksän jälkeen.

 

 ***

 

Viimeistään heinänsiementen kylvämisen jälkeen oli vuorossa unkaaminen ja se tapahtui ungalla, joka oli vajaat kaksi metriä leveä tukki joka oli laakeroitu molemmista päistään aisoihin, joista hevonen veti unkaa.

 

Meillä on yhä edelleen tallella unka, jolla mm. minä olen ungannut monet moninaiset peltosarat alle kymmenvuotiaana ja myös hieman vanhempana.

 

 

Tämmöisiä muisteluksia kylvöhommista yli kuusikymmentä vuotta sitten!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kylvöhommat 1950-luvulla, Kylvötyöt, Sukkela, Sukkela-äes, vältti, kyntöaura on vältti, heinänsiemenen kylväminen, unka, unkaaminen, jyrääminen on unkaamista, unkaaminen on jyräämistä,

Vaaleissa ehdokkaaksi lähtevän pitää varautua myös paljon pienempään äänimäärään kuin itse kuvittelee

Tiistai 5.5.2020 - -Esko Erkkilä-

Toimin agribisneksessä hieman yli neljäkymmentä vuotta ja jäin eläkevaariksi vuonna 2010.

 

Vastuullisissa bisnestehtävissä ei ole viisasta politikoida, sillä asiakkaat koostuvat alalla kuin alalla kaikkien puolueiden kannattajista.

 

Kaikesta huolimatta lähdin kuntavaaliehdokkaaksi jo vuonna 2008 järjestetyissä vaaleissa ja sain sen verran ääniä, että minut valittiin Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajaksi.

 

Seuraavien kuntavaalin jälkeen Infra-pestini jatkui johtokunnan jäsenenä ja viime kuntavaalien jälkeen olen ollut Tampereen Vanhusneuvoston jäsen.

Noihin vuosiin sisältyy myös parivuotinen luottamushenkilötehtäväni Tampereen Keskusvaalilautakunnan jäsenenä - mielenkiintoinen tehtävä sekin!

 

Tampereen keskustalaiset halusivat 2013 – 2018 välisen ajan eli kuuden vuoden jakson, että olin Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtaja.

 

Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa saimme Tampereella 10,5 %:n ääniosuuden ja se olikin vaatimattomuudessaankin hyvä, sillä seuraajani puheenjohtajakaudella vuoden 2019 eduskuntavaaleissa kannatuksemme enemmän kuin puolittui ja se oli vain 4,9 %!

 

*********************

Puheenjohtajakauteeni liittyy myös tämän juttuni otsikko, sillä eräs Tampereen ulkopuolinen eduskuntavaaliehdokas pettyi vuonna 2015 Pirkanmaalta saamaansa äänisaaliiseen ja on nyt häiriköinyt kimpussani jopa kaksikin kertaa viikossa – minulla ei ole pienintäkään osaa eikä arpaa kyseisen ehdokkaan heikkoon vaalitulokseen, mutta sontaa on satanut päälleni.

 

Kyseinen henkilö rutisee jatkuvasti nykyisen hallituksen tekemistä päätöksistä, jotka ovat hänen mielestään päin … sanonko, että mitä päin?

 

Pinnani paloi eilen ja sanoin suorat sanat tuolle vittuilijalle ja kehoitin häntä kasvamaan mieheksi. Totesin hänelle myös näin: ”Pyöri omassa katkeruudessasi”!

 

*******************

 

Mikäkö on tarinan opetus?

 

Vastuulliset tehtävät kirvoittavat omasta mielestään korvaamattomat henkilöt löytämään syitä omaan epäonnistumiseensa vastuunkantajista.

 

Sen toki kestän, mutta rajansa silläkin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: eduskuntavaalit 2015, eduskuntavaalit 2019, kunnallisvaalit 2008, Tampereen Infra Liikelaitos, vaalitulos voi olla ehdokkaalle pettymys, huonoa henkilökohtaista vaalitulosta on turha laittaa muiden syyksi,

Miksi Tampereen kaupunki haluaa Palokallion omakotialueelle meluhelvetin?

Torstai 2.4.2020 - -Esko Erkkilä-

Palokallion omakotialue sijaitsee Tampere-Helsinki –moottoritien oikealla puolella Tampereelta lähdettäessä vastapäätä Ikean- myymälää.

 

Perhekuntani oli alueen kolmas omakotirakentaja vuonna 1988 ja nyt alueellamme on lähemmäs 70 omakotitaloa.

 

Perustimme heti aluksi Palokallion Omakotiyhdistys ry:n ja olen saanut olla sen vastuutehtävissä lähes koko ajan.

 

Tavaratalo Ikean rakentaminen oli myös omakoti-yhdistyksellemme kova voimainponnistus, sillä tavaratalon rakennustyöt sekä sen vaatimat kulkuväylät olivat kalliolouhintojen kautta suuri uhka omakotitaloillemme.

 

Alueemme omakotitaloista puolentusinaa kärsi suuruusluokaltaan 30.000 euron vahingot per talo ja huolimatta Tampereen kaupungin kanssa solmimastamme sopimuksesta merkittävä osa räjäytysvahingoista jäi alueemme omakotiasujien vahingoksi.

 

Saimme sopimukseemme pykälän heilahdusnopeudesta, jonka ylittäminen merkitsi kaikkien töiden lopettamista kolmeksi työpäiväksi – saimme työt pysähtymään kahdesti, sillä louhintayritykset käyttivät liian suuri panostuksia.

 

***************

 

Nyt meitä uhkaa uusi vaara, sillä Tampereen kaupunki aikoo parturoida moottoritien ja alueemme välissä sijaitsevan…

 

 

IMG_7484.JPG

 

…hyvinvoivan metsikön ja suunnittelee ajavansa sille ylijäämämaitaan.

 

 

IMG_7480.JPG

 

Takanani kuusi metriä korkea meluvalli ja yhdessä nyt hakattavaksi aiotun metsikön kanssa se muodostaa laadukkaan meluesteen.

Tuon meluvallin takana kulkee Tampere-Helsinki -moottoritie!

 

 

IMG_7483.JPG

 

Näin lähelle alueemme omakotitaloja kaupunki aikoo parturoida hyvässä kasvukunnossa olevan metsikön ainoastaan sitä varten, että Tampereen kaupungilla ei muka ole maankaatopaikkoja!

Käsittämätöntä!

 

 

Olemme siis joutumassa meluhelvettiin, kun juuri muutama vuosi sitten selvisimme Ikean räjäytystöiden helvetistä!

 

 

************

 

Tampereen kaupunki on ilmoittanut metsikkömme parturoinnista Aamulehdessä olleella ilmoituksella ja sen lisäksi ilmoitus metsäkappaleen parturoinnista on kuulemma ollut Tampereen kaupungin Virastotalon ilmoitustaululla, joten olemme juridisesti voimattomia.

 

Palokallion omakotialue on sinänsä viihtyisä vaikka moottoritien melu onkin jatkuvana taustameluna ja sen lisäksi Tampere-Pirkkala –lentoaseman itäinen laskeutumisreitti kulkee täsmälleen omakotialueemme yli.

 
 ****************

Nyt kuitenkin Tampereen kaupunki on lisäämässä melukuormaamme, kun se aikoo parturoida sen vähäisen metsäsaarekkeen, joka on edes jonkinlaisena meluesteenä moottoritien liikennemelulle – emme voi tilannetta hyväksyä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Meluhelvetti, Meluhelvetti Palokalliolle, Palokallio, Palokallion Omakotiyhdistys ry, Ikea-helvetti, Ikean tavaratalo Tampere, Tampereen Infra Oy, Tampereen Infra Liikelaitos,

Henkilökohtaisia hyviä suhteita pitää vaalia myös politiikassa!

Maanantai 23.12.2019 - -Esko Erkkilä-

Lähdin kunnallispolitiikan taustatoimijaksi syksyllä 2008 järjestetyissä kunnallisvaaleissa, kun sittemmin Tampereen kaupungin apulaispormestariksi valittu Timo Hanhilahti ehdokkuuttani ehdotti.

 

En tullut valituksia kaupunginvaltuustoon, mutta sain luottamushenkilönä merkittävän paikan Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana. 

 

Seuraavien kuntavaalien jälkeen jatkoin saman liikelaitoksen johtokunnassa, mutta nyt demarien mandaatilla – arvostan Tampereen demareita, jotka ”uhrasivat” yhden itselleen kuuluvista luottamushenkilöpaikoista minulle.

 

Toimin kahdeksan ja puoli vuotta Infran johtokunnassa ja viime kuntavaalien jälkeen olen ollut Tampereen Vanhusneuvoston jäsen – pestini jatkuu vuoden 2021 kuntavaaleihin saakka.

 

 ***********************

 

 

sannajaleena.jpg

 

 

Toimin Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana 2013 – 2018 ja tuona aikana olin järjestämässä lukuisia yleisötilaisuuksia eri puolilla kaupunkia.

 

Tapanani oli usein, että pyysin muiden puolueiden edustajia keskustelemaan ajankohtaisista poliittisista kysymyksistä osastollemme.

 

Ainakin pariin kertaan pyysin Sanna Marinia tarttumaan Keskustan mikrofoniin ja kertomaan ajatuksiaan tai keskustelemaan jonkun keskustalaisen kanssa – kertaakaan nykyinen pääministerimme ei kieltäytynyt tulemasta teltallemme.

 

Tässä kuvassa olen saanut naisvoimaa molemmille puolilleni, sillä oikealla on apulaispormestari Leena Kostiainen (kokoomus) ja tuleva eli nykyinen pääministerimme Sanna Marin!

 

 ***********************

Korostan ja muistutan, että hyvät henkilökohtaiset suhteet ovat politiikanteossa tärkeitä ja sitä ei saa milloinkaan unohtaa tiukoissakaan poliittisissa väännöissä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pääministeri Sanna Marin, Sanna Marin, Leena Kostiainen, Timo Hanhilahti, Tampereen Infatuotanto Liikelaitos, Tampereen Infra Liikelaitos,

Happosademetsä-ilmiö vaanii!

Maanantai 26.8.2019 - -Esko Erkkilä-

Kierrätysneuvos Matti Järvenpään Rautapuistossa Hämeenkyrössä on hänen tekemänsä veistos ”Happosademetsä” ollut aikoinaan aikaansa edellä, mutta nyt se on myös tieteen valossa totisinta totta.

 

 

 

IMG_3780.JPG

 

 

Taiteilija eli kierrätysneuvos on teosta laatiessaan käyttänyt hyväkseen hevosvetoisten äkeiden – lapiorullaäkeiden – akseleita.

 

 

Hevosvetoiset lapiorullaäkeet olivat hyvin yleisiä pikkutiloilla vielä 1950-luvulla ja sellainen oli myös meillä – ja on yhä!

 

 

Muistan, kun istuin ”päivähoidossa” tai olinko vain painona Sukkela-merkkisen hevosvetoisen lapiorullaäkeen päällä ja hevosen suitset pääsivät putoamaan istuimen lautojen välistä akselille – onneksi isä käveli vierellä ja hevosen oli rauhallinen luonteeltaan, joten suitset eivät ehtineet kiristyä liiaksi! Oli siinä varjelusta siinäkin!

 

 ***************

 

Mutta tuohon kierrätysneuvoksen ”Happosademetsä” –teokseen:

 

 

Kaikkinaiset ilmansaasteet ovat nykyajan vakavia murheita ja siinä mielessä kierrätysneuvos on jälleen ollut ajan tasalla, kun on laatinut tuon teoksen.

 

 

”Happosademetsän” keskelle on vuosien saatossa alkanut kasvamaan kuusentaimia ja se kertoo, että peli ilmansaasteiden osalta ei ole vielä kuitenkaan täysin menetetty!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kierrätysneuvos, Rautapuisto, Happosade, happosade-ilmiö, Sukkela, Sukkela-äes, Sukkela hevosvetoinen äes, hevosvetoinen äes,

Virkamiesten märkä uni toteutuu ja kuntalaisdemokratia kaventuu, kun Tampereen Infra Liikelaitos tänään yhtiöitetään

Maanantai 17.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Infra Liikelaitos (alussa nimeltään Tampereen Infratuotanto Liikelaitos) perustettiin vuoden 2009 alussa, kun eräitä Tampereen kaupunki-infraan liittyviä toimintoja koottiin ja keskitettiin yhdeksi vastuuyksiköksi.

 

 

Vastaperustetun liikelaitoksen palveluksessa oli 795 henkilöä.

 

 

Sain toimia silloisen Tampereen Infratuotanto Liikalaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja neljä vuotta ja totean, että aika oli mielenkiintoista ja haastavaa. Työelämässä hankittu tehostamis- ja saneerauskokemus olivat enemmän kuin paikallaan.

 

 

Yhtenä yönä Infran veloitushintoja laskettiin 10 % ja se aiheutti melkoisia haasteita liikelaitoksen taloudelle – hintojen alentaminen oli kuitenkin välttämätöntä, jotta uuden liikelaitoksen toiminta voitiin saada melko lyhyellä aikataululla kompensoimaan  sitä Tampereen kaupungin taloudellisesti surkeaa taivallusta joka jatkuu yhä.

 

 

Varapuheenjohtajakauteni jälkeen sain toimia johtokunnan jäsenenä vielä neljä ja puoli vuotta ja sinä aikana tamperelaiset saivat nauttia Infran kelvollisesta taloudellisesta tuloksesta. Olimme silloin ehken ainoa Tampereen kaupungin yksiköistä, joka pääsi tulostavoitteeseensa.

 

 

Infran johtokunnassa oli kokoomuslaisia, demareita, vasemmistoliittolaisia, vihreitä, perussuomalaisia ja minä keskustalaisena, mutta milloinkaan puoluepoliittiset tarkoitusperät eivät ilmenneet johtokuntatyöskentelyssä, sillä me kaikki halusimme toimia tamperelaisten parhaaksi.

 

 

Saimme liikelaitoksen talouden kahdeksan ja puolen vuoden työskentelyn jälkeen liikeylijäämätasolle plussalle n. viisi miljoonaa euroa ja se on merkittävä tulos talousongelmissa rypevässä Tampereella.

 

 

*********************

 

 

Tänään kaupunginvaltuustossa siunattava Infran yhtiöittäminen on valitettava askel asukasdemokratian kannalta Tampereella.

 

 

Yhtiöittämisen jälkeen Infra siirtyy osakeyhtiölain piiriin ja silloin yhtiön hallituksen ainoa tavoite on hyvän taloudellisen tuloksen tekeminen. Painoarvoa ei ole henkilöstön mielipiteellä, yksikössä vallitsevalla yhteishengellä, eikä puhettakaan kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksista.

 

 

Huvittavaa, kun kaupunginvaltuutetut toistelevat, että heillä olisi mahdollisuus saada tietoja yhtiöitetyn Infran toiminnasta – turhaan toistelevat.

 

 

Valtuutetut saattavat saada jälkijättöisesti joitakin tietoja yhtiön toiminnasta, mutta minkäänlaiseen etukäteisohjaukseen valtuutetuilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta. Liikelaitoksen johtokunta pääsi jokaisen asiakohdan kohdalla sparraamaan toimivaa johtoa ja tarvittaessa asettamaan kyseenalaiseksi kaikki pienimmätkin suunnitelmat – yhtiöittämisen jälkeen se ei ole mahdollista.

 

 

Infran yhtiöittämistä on yritetty jo monta kertaa, mutta ennen tätä päivää se ei ole onnistunut.

 

 

Virkamiehet ovat antaneet liikelaitoksena toimivalle Infran johtokunnalle aikoinaan tunnustusta, kun yhtiöittämistä on aikaisemmin yritetty.

 

 

Muistan vallan hyvin, kun eräs johtava virkamies totesi, että liikelaitoksen johtokunta teki arvokkaan työn, kun se sai toimillaan liikelaitoksen henkilömäärän alennettua 795 -> tasolle 430. Jos tätä ei johtavan virkamiehen mukaan olisi tehnyt luottamushenkilöiden johtama johtokunta ja sen olisi joutunut tekemään yhtiöitetyn osakeyhtiön hallitus, olisi siitä noussut melkoinen kalabaliikki.

 

 

 

Kiitokset kuitenkin tässäkin yhteydessä niille tamperelaisille poliittisille päättäjille, jotka luottivat kahdeksan ja puolen vuoden ajan siihen, että liike-elämässä hankkimallani tiedolla ja kokemuksella oli käyttöä kaupunkilaisten parhaaksi!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Infratuotanto Liikelaitos, Infran yhtiöittämien, Tampereen Infran yhtiöittäminen, osakeyhtiölaki, yhtiöittäminen, kuntalaisdemokratia, kuntalaisdemokratian kaventuminen,

Hieno puhetilaisuus Ylöjärvellä 24.3.2019

Maanantai 25.3.2019 - -Esko Erkkilä-

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko aloitti eilisen Pirkanmaa-turneensa tapaamalla kansalaisia Ruokakeitaalla Ylöjärvellä – poikkesin tapaamisessa, kun olin matkalla noutamaan maalta koivuklapeja takan ja kiukaan lämmitykseen.

 

 

Ministeritapaamisessa tunnelma oli käsinkosketeltavan aidosti herttainen ja tulevaisuudenuskoa tulvillaan.

 

 

Seuraavassa pieni kuvakertomus tapahtumasta:

 

 

 

IMG_9113.JPG

 

 

Ruokakeidas on kaupparyhmiin sitoutumaton kauppias Ville Pirtinahon omistama päivittäistavaraa ja myös muita kotitaloudessa tarvittavia tavaroita myyvä hyvinhoidettu liike.

 

 

 

IMG_9028.JPG

 

 

Liikkeen sisäänkäynnin yläpuolella väen toivotti tervetulleeksi hämeenkyröläisen eduskuntavaaliehdokkaan Katariina Pylsyn valomainos.

 

 

 

IMG_9034.JPG

 

 

Ministeri Saarikko saapui paikalle sopivasti etuajassa ja hänet toivotti Ylöjärvelle tervetulleeksi kunnallisneuvos Pirkko Vuolle.

 

 

 

IMG_9069.JPG

 

 

Annikaa on aina ilo kuunnella ja hän osaa sopivalla huumorilla höystää sanottavaansa.

 

”Syntyvyys on alhaalla vaikka jotkut pyrkivät kantamaan kortensa kekoon” sanoi ministeri Annika ja viittasi pari päivää sitten julkisuudessa kertomaansa, että heille odotetaan toista lasta!

 

 

 

IMG_9077.JPG

 

 

Kunnallisneuvos Pirkko ojensi ministerille järjestäjien lahjana Ylöjärvellä sijaitsevan Avant Tecno Oy:n valmistaman vihreän pienkuormaajan pienoismallin ja siitäkös Annika-ministeri riemastui! 

 

Ministeri kertoi, että perheen Aarni-poika kyselee aina äidin palatessa kotiin tuliaisia ja nyt tämä Avantin pienoismalli tulee tekemään hänestä suositun kotiinpalaajan illalla!

*****************

 

 

Ministerin puheenvuoron jälkeen ehdokkaat esittelivät itsensä ja nykyisistä ja entisistä kansanedustajista ehdokkaina olevat…

 

 

 

IMG_9102.JPG

 

 

…Arto Pirttilahti…

 

 

 

IMG_9093.JPG

 

 

…sekä Laila Koskela pitivät vakuuttavat puheenvuorot!

 

 

 

Kiitokset ministeri Annika Saarikolle ja Keskustan Ylöjärven kunnallisjärjestölle, joka toimi onnistuneen tilaisuuden järjestäjänä.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan Ylöjärven kunnallisjärjestö, Avant Tecno Oy, Ruokakeidas Ylöjärvi, ministeri Annika Saarikko, Annika Saarikko, Arto Pirttilahti, Laila Koskela, Pirkko Vuolle, Katariina Pylsy,

Miksi virkamiehet ajavat Tampereella kuin "käärmettä pyssyyn" liikelaitosten yhtiöittämistä?

Torstai 3.1.2019 - -Esko Erkkilä-

Suomalainen sananlasku kuvailee turhaa toimenpidettä siten, että asiaa ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.

 

 

Tampereella kaupungin palkolliset eli virkamiehet ovat ajaneet eräitä liikelaitoksia yhtiöittämisen tielle ja nyt virkamiesten kohteena on Tampereen Infra Liikelaitos.

 

 

Tunnen Tampereen Infra Liikelaitoksen läpikotaisin, sillä toimin sen johtokunnassa varapuheenjohtajana liikelaitoksen perustamisesta eli 1.1.2009 alkaen neljä vuotta ja sen jälkeen johtokunnan jäsenenä neljä vuotta ja viisi kuukautta eli johtokuntakokemusta minulle ehti kertyä melkein kahdeksan ja puoli vuotta.

 

 

Tampereen Infran kuntoonlaittaminen oli haastava projekti, mutta kaikkien puolueiden yhteistyöllä onnistuimme.

 

 

Onnistumisestamme kertoo se, että alussa liikelaitoksen henkilöstömäärä oli lähes 800 henkilöä ja johtokuntapestini päättyessä väkeä liikelaitoksella oli vain hieman yli 400!

 

 

Johtokuntatyöskentelyämme leimasi se, että emme olleet johtokunnassa minkään puolueen edustajia, vaan kaikki olimme liikelaitoksen parasta ajavia luottamushenkilöitä.

 

 

Paras esimerkki tuosta on se, että olin vuosina 2013 ja 2014 johtokunnassa demareiden ”kiintiö”paikalla!

 

 

 

Tampereen Infra Liikelaitoksen yhtiöittämisvimma on ollut osin jopa surullista seurattavaa, sillä niin tarkasti ovat kaupunginvaltuuston jäsenet aluksi totelleet virkamiesten laatimia nuotteja.

 

 

*********************

 

 

Onneksi – ja arvostan sitä suuresti – SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Salmi esitti 19.11.2018 pidetyssä kaupunginvaltuuston kokouksessa, että Tampereen Infra Liikelaitoksen yhtiöittämiskysymys palautetaan uuteen valmisteluun.

 

 

Pekka Salmi totesi, että he ovat asiantuntijoiden kuulemisen jälkeen huolissaan perustettavan yhtiön tulevaisuudesta. Salmi totesi aivan oikein, että nyt asiaa tuodaan kaupunginvaltuustoon keskeneräisenä ja kovalla kiireellä. Pekka Salmi perusteli SDP:n kantaa neljällä pääkohdalla ja ne olivat seuraavat:

 

 

  • Liikelaitoksen yhtiöittäminen ei ole pieni asia. Kun asiasta valtuustossa päätetään, olisi päätöksentekijöiden syytä tietää, mikä on perustettavan yhtiön asema ja rooli kaupunkikonsernissa. Nyt rooli on epäselvä. Sitä ei ole vielä määritelty. Eikö ensin pitäisi määritellä yhtiön rooli ja asema, ja sen jälkeen päättää toimintamallista?

 

  • Mikäli esityksen mukainen Infra-yhtiö perustetaan, on se asemaltaa heikko, ja sen tulevaisuuden näkymät ovat epäsuotuisat. Liikevaihto tulee tuskin kasvamaan, päinvastoin. Ennuste saattaa hyvinkin olla, että yhtiöstä tulee vähitellen hiipuva.

 

  • Kaupunkikonsernin edun mukaista olisi, että katuympäristössä olisi toimija, joka vastaisi mahdollisimman laajasta kokonaisuudesta. Jos perustettavaan infrayhtiöön liitettäisiin myös Tampereen Veden vesi- ja viemäriverkoston saneeraus- ja rakennuttamistoiminta, otettaisiin merkittävä askel kohti yhden rakennuttajan mallia. Myös Sähkölaitoksen toimintojen osalta pitäisi siirtoa selvittää. Tällainen malli toisi kustannussäästöjä ja nopeuttaisi urakointiaikoja, mikä parantaisi myös kuntalaisten sujuvaa arkea.

 

  • Perustettavan yhtiön seudullisuus olisi aidosti oikea mahdollisuus, joka mahdollistaisi yhtiön kasvun sekä kehittymisen.

 

 

Olen tyytyväinen, että Pekka Salmen hyvin perusteltu esitys tuli Tampereen kaupunginvaltuuston vastuulliseksi päätökseksi äänin 61 – 3 ja Infran yhtiöittämiskaavailut palautettiin uuteen valmisteluun.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Infra Liikelaitos, Tampereen Infratuotanto Liikelaitos, Tampereen Infran johtokunta, Tampereen Infratuotanto Liikelaitoksen johtokunnan varapuheenjohtaja 2009 - 2013, SDP:n esitys Infran yhtiöittämispäätöksen saattamisesta uuteen valmisteluun,

Vanhemmat kirjoitukset »