Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Tampereen investoinnit: Älyttömät ja tuottavat

Torstai 25.2.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkaa ajavat ja sitä puolustavat ovat pääosin julkisen puolen palveluksessa tai ovat muuten syrjässä siitä joukosta, joka luo jokapäiväisellä työllään Tampereelle hyvinvointia.

 

Tampereella järjestettiin tiistaina 23.2.2016 tilaisuus, jossa ratikan puolestapuhujat olivat hinanneet paikalle jopa norjalaisen Bergenin kaupungin edustajat.

 

 

Tilaisuudessa Tampereen Kauppakamarin puheenjohtaja Jari Alanen oli todennut, että puolet kauppakamarin jäsenistä näkee, ettei ratikalla ole suurta merkitystä.

 

 

 

 

ratikkaeskelinen.jpg

 

 

Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen on ongelman ytimessä, kun hän Tamperelainen-lehdessä 12.12.2015 julkaistussa haastattelussaan toteaa yks´kantaan:

 

 

Kaupunkiraitiotie on hidas ja kallis.

 

 

Toimitusjohtaja Eskelinen niputtaa haastattelussaan Tampereen investoinnit kahteen ryhmään:

 

 

Älyttömät ja tuottavat.

 

 

”Jälkimmäisiä ovat esimerkiksi Kansiareena-hanke ja asemanseudun kehittäminen. Ne palvelevat koko seutukuntaa. Älyttömät ovat niitä, jotka eivät palvele koko seutukuntaa”  - näin toteaa toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

 

 

Tamperelainen-lehden toimittaja kysyy lehtijutun lopuksi Eskeliseltä seuraavaa:

 

 

Olisiko raitiotiehanke siis toteutuessaan älytön investointi?

 

 

Eskelinen vastaa näin:

”Sellainen on älytön investointi, joka ei palvele kokonaista seutukuntaa.”

 

 

Kauppakamari edustaa niitä tahoja, jotka viime kädessä joutuvat maksamaan älyttömätkin investoinnit ja sen vuoksi toivonkin, että Tampereen päättäjät tulevat järkiinsä ja torppaavat mielettömän ratikkahankkeen!

 

 

Kiitän Jari Alasta sekä Antti Eskelistä ja totean, että pidän entistä viisaampana esitystäni joka kuuluu lyhyesti:

 

 

Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen älyttömät investoinnit, Tampereen tuottavat investoinnit, Tampereen investoinnit, Tampereen Kauppakamari. Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne, Kaupunkiraitiotie on hidas ja kallis,

Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee!

Torstai 11.2.2016 - -Esko Erkkilä-

Aamulehti julkaisi ratikkaa koskevan mielipidekirjoitukseni tiistaina 9.2.2016.

 

 

Julkaisin sen eilen omilla fb-sivuillani sekä myös näillä nettisivuillani – se julkaistiin myös Tampereen Keskustan fb-sivuilla.

 

 

Eräs fb-kaveristani jakoi sen myös ”Ratikka Tampereelle” –fb-sivuille ja siitäkös elämä nousi. 

 

 

Hyvä että jakoi ja hyvä, että älämölö nousi, sillä nyt saatiin kunnon aihe täysin tarpeettomasta Tampereen ratikasta.

 

 

******************

 

 

Syyllistyn nyt hieman epäasialliseen juttuun, kun muistelen jonkun parkettien partaveitsen kertoneen, että hän kysyy aina tanssiin hakemaltaan naiselta, että mennäänkö heti huoneeseeni ja tehdään temput.

 

Parkettien partaveitsi jatkoi, että kyllä tulee korvilla, mutta on hän saanut naidakin!

 

 

Ratikkajutustani saamani palautteen pohjalta totean, että paljon on tullut ratikkauskovaisilta moitteita, mutta vielä enemmän olen saanut tunnustusta kirjoituksestani!

 

 

*****************

 

 

Uskon, että  mielipidekirjoitukseni tuloksena monet ratikkaan kriittisesti suhtautuvat uskaltavat nyt tulla mielipiteineen julkisuuteen ja saamme torpattua täysin turhan hankkeen.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne, Tampereen ratikka,

Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne Tampereelle!

Keskiviikko 10.2.2016 - -Esko Erkkilä-

Aamulehti julkaisi eilen ”Lukijalta” –palstallaan mielipidekirjoitukseni, jossa esitän, että ratikkaan suunnitelluilla rahoilla järjestettäisiin ilmainen joukkoliikenne Tampereelle.

 

 

Mielipidekirjoitukseni kuului näin:

 

********************

 

Ratikkarahoilla mahdollistettaisiin ilmainen joukkoliikenne

Tampereen joukkoliikenteen tulostavoite vuodelle 2015 oli tappiollinen noin 12 miljoonaa euroa.

Viime vuoden toimintamenoiksi ennustettiin 55 miljoonaa ja toimintatuloiksi 43 miljoonaa eli ainoastaan 78,2 prosenttia toimintamenoista saatiin katettua joukkoliikenteen tuloilla.

Vuoden 2016 "tappiotavoite" on sama eli tarkalleen 11,997 miljoonaa euroa joten tarkoitus on jatkaa samalla tappiotasolla.

Kahdentoista miljoonan euron tappio on suuri summa, mutta se ei riitä edes suolarahoiksi, jos Tampereelle rakennetaan ratikka.

Tiedämme, että ratikkaratkaisun kustannukset ovat vähintään 400 miljoonaa euroa, mutta todennäköisesti 600 miljoonaa euroa, kun huomioidaan ratikan rakennuskustannukset, kaluston hankintakustannukset sekä kaupunki-infraan tarvittavat muutokset. Tämä merkitsee, että on perusteltua harkita muita vaihtoehtoja.

Koska ratikkarahoja ei tipu taivaasta, vaan jokainen euro on tamperelaisten maksettava, on ilmaiseen joukkoliikenteeseen siirtyminen Tampereen nykyisellä kalustoratkaisulla yhtä edullinen kuin ratikkaan panostaminen.

Neljänsadan miljoonan euron kustannus merkitsee ilman korkokustannuksia kymmenen vuoden ajalla vuosittain tasaerin 40 miljoonaa euroa ja 600 miljoonan euron suuruinen ratikkapanostus 15 vuoden "kuoletuksella" samaista 40 miljoonan euron rasitusta tamperelaisille veronmaksajille.

Tampereen joukkoliikenteen toimintamenojen ennakoidaan vuonna 2016 olevan 56,3 miljoonaa.

Kun nykyiseen 12 miljoonan suuruiseen joukkoliikenteen tappioon lisätään ratikan aiheuttama vuotuinen kustannus eli 40 miljoonaa, päästää lukuun 52 miljoonaa euroa.

Toimintoja tehostamalla ja bussikaluston kaavaillulla ulkoistamisen kasvattamisella saadaan kurottua tuo 4 miljoonan euron vuotuinen ero umpeen.

Yksinkertainen laskelma osoittaa, että ratikkapanostuksella on Tampereella mahdollista taata ilmainen joukkoliikenne jopa vuoteen 2031 saakka.

Tekninen kehitys on niin nopeaa, että 2030-luvulla voidaan joukkoliikenteessä toteuttaa uudempia ratkaisuja kuin ratikka.

Vähintä, mitä Tampereen päättäjät nyt voivat tehdä, on siirtää ratikkapäätös 9.huhtikuuta 2017 valittavan kaupunginvaltuuston päätettäväksi, jotta tamperelaiset saisivat aidosti päättää, että halutaanko Tampereelle ratikka vaiko ilmainen joukkoliikenne.

Esko Erkkilä

Tampere

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne Tampereelle, Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne,

Eräät tamperelaiset kunnallispoliitikot ovat nyt ällikällä löytyjä!

Tiistai 3.11.2015 - -Esko Erkkilä-

Menestyvän kunnallispoliitikon ominaisuuksiin kuuluu tulevaisuuden ennakointi – pitää osata räksyttää asioista, jotka aikanaan toteutuvat, mutta on huolehdittava siitä, että räksytettävä seikka toteutuu vasta vaalien jälkeen.

 

 

Tampereen Särkänniemi Oy veti maton alta monelta tunnetulta räksyttäjältä, kun sen hallitus päätti sulkea delfinaarion ”etuajassa”.

 

 

Tampereen Särkänniemi Oy toimitti julkisuuteen 27.10.2015 tiedotteen, jossa se toteaa mm. näin:

 

 

”Tampereen Särkänniemi Oy:n hallitus on päättänyt, että yhtiö lopettaa delfinaarioliiketoiminnan ja sulkee delfinaarion. Nyt delfinaariossa keskitytään eläinten siirtoon liittyviin valmisteluihin, eikä näytöksiä enää pidetä. 

Delfinaariosta tehdyt selvitykset osoittavat, että liiketoiminta on ollut jo pitkään kannattamatonta, ja kulurakenne on kestämätön. Vaikka asiakastyytyväisyys on yhä korkea, päätös on välttämätön, jotta huvipuiston toimintaa ja aluetta voidaan kehittää.”

 

Tampereen Särkänniemi Oy:n hallituksen päätös oli kylmä suihku niille tamperelaisille kunnallispoliitikoille, jotka perustivat vuoden 2017 kuntavaalikampanjansa sille, että he vaativat delfinaarion sulkemista.

 

Osaan aavistella sitä tuskaa, joka nyt vallitsee näyttävästi delfinaarion sulkemista vaatineiden kunnallispoliitikkojen korvien välissä ja heidän tukiryhmissään.

 

 

Nyt heidän on kiireesti löydettävä asioita, joita pitää näkyvästi alkaa vastustamaan, kun vaalikampanjan syömähammas menetettiin n. puolitoista vuotta ennen seuraavia kuntavaaleja.

 

 

Delfinaarion sulkeminen ”etuajassa” on hyvä asia tamperelaisille, sillä jotkut delfinaarion sulkemista vaatineet ovat viime päivinä siirtyneet epäilemään ratikan toteutumista.

 

 

Kiitokset Tampereen Särkänniemi Oy:n hallitukselle, joka ripeällä päätöksenteollaan on saanut ”uusia vereksiä voimia” vastustamaan Tampereen ratikkaa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Särkänniemi Oy, Tampereen Särkänniemi Oy:n hallitus, delfinaarion sulkeminen, Tampereen ratikka,

Demareilla ja Vihreiden ratikkalahkolla näyttää olevan vaikeaa eduskuntavaalien tuloksen selvittyä

Sunnuntai 10.5.2015 - -Esko Erkkilä-

Viime päivinä on ollut mielenkiintoista seurata sitä tuskaa, jota eduskuntavaalien tulos ja sitä seurannut hallituksen muodostamisprojekti on aiheuttanut demarien piirissä.

 

 

Demarien ”varmat” hallitusneuvottelijat ovat huomanneet, että heillä ei ole mitään roolia hallitusneuvotteluissa – kivistäähän se pipoa.

 

 

Eero Heinäluoma on ilmeisesti vasta nyt tajunnut, että demarien jääminen vaalituloksissa neljänneksi merkitsee, että hänen haaveensa Suomen seuraavaksi presidentiksi koki kovan kolautuksen.

 

 

Neljänneltä sijalta demareille ei ole tarjolla edes toisen puhemiehen paikkaa eduskunnassa, joten Heinäluomalla on edessään karu todellisuus välihuutoja huutelevana rivikansanedustajana.

****************

Seppo Kääriäinen luonnehtii hallitusratkaisun ulkopuolelle jääneitä "taloutemme rämettäjiksi" ja se määritelmä sopii hyvin demareille sekä Vihreille.

****************

 

 

Tampereella Vihreiden ratikkalahkon edustajat ylsivät eilen suorastaan täydellisiin mauttomuuksiin, kun Keskustan Pirkanmaan vaalipiirin äänikuningas Mikko Alatalo selkeästi ilmoitti Aamulehden jutussa, että hän sanoo EI Tampereen ratikkahankkeelle ja haluaa valtion panostavan maakunnan heikkolaatuisiin teihin.

 

 

Hatunnosto Mikko Alatalolle!

 

 

Sain eilen tiedokseni ratikkalahkon erään äänekkään edustajan sähköpostiviestin Pirkanmaan Senaattorille ja olin tuskin uskoa sitä kielenkäyttöä, jota kansanedustajalle joku kehtaa suoltaa.

 

 

Vähäinen arvostukseni Vihreisiin on kadonnut!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pirkanmaan Senaattori, Pirkanmaan Senaattori Mikko Alatalo, Mikko Alatalo, Eero Heinäluoma, Ratikkalahko, Ratikkauskovaiset,

Tampere heikentää lapsiperheiden sosiaalipalveluja, jotta pystyy panostamaan Rantaväylän tunneliin ja ratikkaan

Torstai 27.11.2014 - -Esko Erkkilä-

Iltalehti kertoi maanantaina 24.11.2014, että Tampereen kaupungissa lapsiperheiden sosiaalipalvelut vaikeutuvat, kun kaupunki on kertonut päättyneiden yt-neuvottelujen tuloksena, että kaupungin sosiaalipalveluissa ei jatkossa palkata sijaisia eläkkeelle siirtyvien tai äitiyslomalle jäävien työntekijöiden tilalle.

 

Vähennystavoite on 13 työntekijää.

 

Olen yrittänyt saada vahvistusta Iltalehden uutiselle Tampereen kaupungin nettisivuilta tai Aamulehdestä, mutta tuloksetta.

 

Tilanteen salailu on ymmärrettävää, sillä kaupunkilaiset osaavat helposti yhdistää lapsiperheiden sosiaalipalvelujen heikennykset niihin miljoonaluokan satsauksiin, joita Tampereen kaupunki on tehnyt Rantaväylän tunneliin ja on tekemässä ratikkaan! Uusin vihreiden masinoima villitys Tampereella on maauimala!

 

Heikoimmassa asemassa ja erityisen tuen tarpeessa olevat lapsiperheet joutuvat maksamaan Rantaväylän tunnelia sekä ratikan suunnittelukustannuksia!

 

Tunneli- ja ratikkauskovaiset selittävät, että molemmat hankkeet ovat investointeja ja sen vuoksi ne muka eivät olisi pois käyttömenoista.

 

Satuja voi jokainen uskoa, jos uskoa sumutukseen on!

 

Olen työelämässä seurannut ja myös ollut vaikuttamassa monien investointien suunnitteluun, mutta en ole milloinkaan elävässä elämässä kohdannut tilannetta, jossa investoinnit ”tulisivat taivaasta”!

 

Olen varma, että myös Tampereen kaupungilla on ainoastaan yksi kassa, josta maksetaan niin investoinnit kuin myös käyttömenot.

 

Tämän tosiasian vuoksi tamperelaiset ovat oikeassa, kun he näkevät, että heikoimmassa asemassa olevilla lapsiperheillä maksatetaan  Rantaväylän tunnelia, ratikkaa ja nyt myös maauimalaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere heikentää lapsiperheiden sosiaalipalveluja, Rantaväylän tunneli, ratikka, maauimala, Rantaväylän tunnelin rahoittaminen, Tampereen ratikan rahoittaminen, Tampereen maauimalan rahoittaminen,

Ratikkapäätös oli onnetonta jatkumoa Rantaväylän tunnelille

Perjantai 20.6.2014 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuutetut tekivät maanantaina 16.6.2014 kaupunkilaisten kukkarolle vahvan loven tekevän päätöksen, kun hyväksyivät, että ratikan suunnittelua Tampereelle jatketaan.

 

Kyse on Vihreiden saamasta koplausmaksusta Kokoomukselta, kun Vihreät aikoinaan kannattivat Kokoomukselle ja sen rahoittajille elintärkeän Rantaväylän tunnelin rakentamista.

 

Vihreät olivat periaatteessa vastaan Rantaväylän tunnelia, mutta kun heille luvattiin vastapalvelukseksi ratikka, niin tuki Kokoomuksen ykköshankkeelle heltisi helposti!

 

Kyseessä oli koplausten koplaus, jonka tamperelaiset saavat kokea palveluiden jatkuvana heikentymisenä!

 

Tampereen ratikka on todellisten asiantuntijoiden antamien lausuntojen perusteella täysin turha hanke ja sen turhuuden osaa jokainen järki-ihminen päätellä ihan maalaisjärjellä.

 

 

 

****************

 

 

valioratikka

 

 

Turussa on jo nyt ratikka ja se on mahdottoman oikeassa käytössä – jäätelökioskina!

 

 

****************

 

 

 

On todella surullista, että yhteiskunnan varoja tuhlataan hyödyttömään hankkeeseen, kun maakunnan eli Pirkanmaan hyvinvoinnille olisi paljon tarpeellisempiakin hankkeita rahoitettavana.

 

Nyt on pantava toivoa sille, että valtiovalta osaa olla viisas ja ei lähde tukemaan Tampereen ratikkahanketta.

 

Pirkanmaalla tarvitaan rahaa 3-tien, 9-tien ja 12–tien sekä alemman tieverkoston kunnostamiseen – niiden kunnostaminen toisi hyvinvointia koko maakunnalle.

 

Ratikkavouhkaajat ovat suuriäänisiä melskaajia, joilla ei monillakaan ole kummoistakaan kokemusta työelämästä ja esim. yritysmaailmassa hankittuja kannuksia on tuskin kenelläkään. 

 

Nostan hattua niille kahdelle kokoomuslaiselle ja kolmelle demarille, jotka omien puolueidensa valtavirrasta poiketen uskalsivat äänestää ratikkaäänestyksessä tamperelaisten puolesta.

 

Erityisen arvostukseni saavat ne kaupunginvaltuutetut, jotka osasivat tunneliäänestyksessä sekä myös nyt ratikkaäänestyksessä valita EI – nappulan!

 

Meillä on nyt kriittiset hetket, jotta kohta aloittava Stubb-hallitus pitää kyntensä poissa Tampereen ratikkahankkeesta – uskon vahvasti, että seuraava hallitus näin tulee joka tapauksessa tekemään!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, Ratikka, ratikan koplaaminen Rantaväylän tunneliin, kokoomus ja vihreät koplasivat, Turun ratikka, Valio-ratikka, jäätelöratikka Turussa,

Metsäteollisuuskonserni Metsä Group´n jätti-investointisuunnitelma Äänekoskelle antaa aihetta syiden ja seurausten pohdinnoille

Perjantai 25.4.2014 - -Esko Erkkilä-

Perhekunnallamme on hallussaan parillakin taholla pieni osuus Metsäliitto Osuuskunnasta.

 

Metsä Fibre on osa Metsä Groupia ja sen omistavat emoyhtiö Metsäliitto Osuuskunta (50,2 %), Metsä Board (24,9 %) ja Itochu (24,9 %).


Metsä Fibre on Metsä Groupin ydinliiketoimintoja yhdessä Metsä Boardin, Metsä Tissuen, Metsä Woodin sekä Metsäliitto Puunhankinnan kanssa.

 

Metsä Fibre on viime päivinä saanut runsaasti positiivista palstatilaa, kun se ilmoitti suunnittelevansa Äänekoskelle Suomen kaikkien aikojen suurinta metsäinvestointia.

 

Äänekosken suunnitelmat merkitsevät todellisen monitoimisen tehdasyksikön rakentamista Äänekoskelle – kustannusarvio on 1,1 miljardia eli 1.100 miljoonaa euroa!

 

Metsäliitto on nyt julkistetun suunnitelman perusteella nousemassa metsäteollisuutemme ehkä valovoimaisemmaksi tekijäksi.

 

Tunnustan olleeni ”epäilevä-Tuomas”, kun pankkimies Kari Jordan nimitettiin Metsäliiton toimitusjohtajaksi 1.1.2005 ja pääjohtajaksi 1.1.2006 – viimeistään nyt Jordanin näytöt osoittavat, että olin väärässä!

 

Äänekosken tehdassuunnitelmat antavat aiheen monenlaiselle pohdiskelulle.

 

Heittelen joitain ajatuksia – huomaa, että ajatusteni perässä on kysymysmerkki:

 

  • alkaako talouselämässämme olla piristymisen merkkejä, kun Kataisen – Urpilaisen hallitus alkaa olla kolmen vuoden kivisen tiensä jälkeen painumassa ”unhon yöhön”?

  • talouselämän virkistyminen on osaltaan mielialoista riippuvainen ja kun nyt poliittinen tulevaisuus nykyhallituksen luovuttaessa alkaa näyttää valoisammalta, myös teollisuus uskaltaa ottaa etunojaa tulevaisuuteen?

  • teollisuus uskoo, että nykyisen hallituksen aikaansaama epävarmuus on poistumassa ja vuoden kuluttua eduskuntavaalien jälkeen siirrytään vahvan kasvun sekä tulevaisuudenuskoisuuden vaiheeseen?

 

Sitten jokunen ajatus niistä seikoista, joita tarvitaan Äänekosken jätti-investoinnin kunniakkaaseen toteuttamiseen:

 

  • maakuntien tieverkoston kunnostamiseen ja vuosien aikana syntyneen korjausvelan paikkaamiseen on saatava lisää panostuksia, sillä Äänekosken tehdasinvestointi tarvitsee kunnollisen tieverkoston; erityistä huomiota pitää kiinnittää alemman tieverkoston kunnostamiseen

  • metsänhoitotoimenpiteiden kehittämiseen on panostettava, vaikka suunniteltu jätti-investointi voidaankin toteuttaa valtakunnallisesti kestävän hakkuusuunnitelman puitteissa

  • nyt ei saa syyllistyä nurkkakuntalaisuuteen, vaan kaikkien on nähtävä positiivisena seikkana Metsäliiton panostukset Keski-Suomeen

 *********

Haluan erityisesti ottaa kantaa maamme ja maakuntiemme alemman asteen tieverkoston kehittämiseen ja todeta, että valtiovallan pitäisi nyt satsata sille suunnalle ja jättää haihattelut vaikkapa Tampereen ratikan tukemisesta hamaan tulevaisuuteen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Metsäliitto, Metsäliitto Osuuskunta, Metsä Group, Metsä Fibre, Metsä Fibren jätti-investointi Äänekoskelle, Kari Jordan, vuorineuvos Kari Jordan, alemman tieverkoston kehittäminen, Tampereen ratikka,

Toivottavasti ratikkapäättäjät huomioivat tiedon lisääntymisen ja tilanteen muuttumisen!

Torstai 24.4.2014 - -Esko Erkkilä-

Tiedotusvälineet rummuttavat, että tänään Tampereen valtuustosalissa tamperelaiset päättäjät saavat tietoa ratikkaratkaisunsa pohjaksi.

 

Pelkään, että tänäänkin päättäjille jaetaan vanhaa tietoa ja jaettavassa tiedossa ei ole huomioitu tilanteen muuttumista.

 

 

 

ratikka1

 

 

Tampereen ns. "pienpuolueet"  – Keskusta 4 valtuutettua, Kristillisdemokraatit 2 valtuutettua, Tampereen Sitoutumattomat 1 valtuutettu ja SKP 1 valtuutettu – järjestivät Kirjastotalo Metsossa huhtikuun 12. päivä kaikille avoimen yleisötilaisuuden, jossa tamperelaisille jaettiin todellista tietoa ratikkahankkeesta.

 

Tilaisuudessa puheenvuorojen jakajana toimi Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Timo Hanhilahti.

 

 

 

ratikka2

 

 

Tilaisuudessa esittivät lyhyet alustukset (vasemmalta);

 

  • tilaajapäällikkö Risto Laaksonen, Tampereen kaupunki
  • ratapäällikkö Veli Rintala, Helsingin kaupungin liikennelaitos
  • kalustopäällikkö Kalle Keinonen, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos
  • liikennemestari Vesa Luoma, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos

 

Alustajat myös vastasivat yleisön esittämiin kysymyksiin.

 

 

 

ratikka3

 

 

Liikennemestari Vesa Luoma esitti tiivistetyn yhteenvedon Tampereen ratikkasuunnitelmista ja totesi näin:

 

 

  • Tampereen bussiliikenteen matkustajamäärien takia ei tarvita raitiovaunua. Kapasiteettia voidaan yhä helposti lisätä – jos siihen on todellista tarvetta.

  • Raitiotiesuunnitelmissa vaihtoehtona ollut ”kehitetty bussivaihtoehto” on auttamatta vanhentunut ja huolimattomasti laadittu.

  • Raitiotiesuunnitelman pohjana olleet liikennöinnin yksikkökustannukset ovat varsin optimistiset verrattuna HKL:n toteutuneisiin kustannuksiin.

  • Mikäli joukkoliikenteeseen halutaan investoida merkittäviä summia, todellisena vaihtoehtona raitiovaunuille tulisi nähdä joukkoliikennekaistojen rakentaminen tietyille ruuhkautuneille risteysalueille sekä muutamaan muuhun kohteeseen.

 

 

On mielestäni edesvastuutonta, että ratikkasuunnittelijat eivät ole lainkaan olleet yhteydessä Tampereen joukkoliikenteestä huolehtiviin asiantuntijoihin!

 

 

Sain tilaisuuden jälkeen liikennemestari Luoman ja kalustopäällikkö Keinosen laatiman muistion ”Tampereen kaupunkiraitiotiehankkeen suppea vertailu olemassa olevaan bussiliikenteeseen”.

 

Muistio osoittaa ne lukemattomat puutteellisuudet, jotka on ohitettu Tampereen ratikkaa puoltavissa ”selvityksissä”.

 

 

Otan esille vielä jonkun seikan, jotka toivottavasti palauttavat ratikan puolestapuhujat – ratikkauskovaiset – todellisuuteen:

 

 

  • Suur-Tampere –hanke on kuopattu ja nyt on turha odotella, että Tampereen kehyskunnat tulisivat pakkoliitosten kautta Tampereen ratikkahankkeen maksajiksi

 

  • On muistettava, että 30.6.2014 alkaen Pirkkala, Nokia, Lempäälä ja Kangasala liittyvät Tampereen joukkoliikenteeseen, jolloin ”sinivalkoinen liikenne” ylittää nämä kuntarajat. Tätä muutosta ei ratikkasuunnitelmissa ole huomioitu.

 

  • Tampereen ajatuksena on ollut, valtiovalta osallistuisi ratikkahankkeen kustannuksiin 30 %:lla – varsin harvassa ovat tässä taloudellisessa tilanteessa ne, jotka tähän uskovat. Uskooko joku todella, että nyt vallassa oleva ”pakolaishallitus” tekisi päätöksen, että Tampereelle syydettäisiin valtion rahaa ratikkahankkeeseen mielettömiä summia?

 

  • Tampereen kaupungin henkilöstömäärä tulee lähes puolittumaan Sipilän ja Soinin aloitteesta päätetyn sote-ratkaisun myötä. Tampereen kaupungin henkilöstömäärän puolittuminen tulee romuttamaan nykyisen pormestariohjelman ja laittaa uusiin raameihin Tampereen tilaaja-tuottaja –mallin. Pormestariohjelman romuttaminen merkitsee ratikkahankkeen uudelleenarviointia.

 

  • Kuulin eilen, että Tampereen velkamäärä on nyt 393 miljoonaa euroa eli n. 1.800 euroa per asukas. Jos Tampereen kaupungin velkamäärä ratikkahankkeen vuoksi kohoaa tasolle 800 miljoonaa euroa, se merkitsee velkamäärän nousemista todelliselle kriisikunnan rajalle eli tasolle 3.500 euroa per asukas!

On muistettava, että näissä velkamäärissä ei ilmeisesti ole huomioitu kaupunkikonsernin kokonisvelkoja, vaan ainoastaan Tampereen kaupungin velat.

***********

 

Toimin yritysmaailmassa hieman yli 40 vuotta ja opin sinä aikana, että ainoastaan taloudellisesti terve yritys on elinkelpoinen.

 

 

Tampereen säästötavoite tälle vuodelle lienee jo nyt tasoa 70 – 90 miljoonaa euroa.

 

Onko meillä varaa lisätä turhilla investoinneilla velkamääräämme ja säästövelvoitteitamme sellaisiksi, että kaupunkilaisten jokapäiväinen elämä vaikeutuu sietämättömäksi?

Mitä ratikkainvestoinnista tuumisivat vaipanvaihtoa odottavat vanhukset ja pienet lapset, joille ei pystyttäisi turvaamaan terveydenhoitopalveluja edes vauvaiässä?

 

Päättäjämme tekivät viime vuonna yhden virheinvestoinnin eli Rantaväylän tunnelin  - meillä ei ole varaa joka vuosi tehdä virheinvestointeja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, olisiko ratikka virheratkaisu?, Ratikka vastaan vanhukset, Ratikka vastaan pienet lapset, päättäjien omatunto, Tampereen Keskusta, Tampereen Puolesta, Ratikkatilaisuus, Timo Hanhilahti, Risto Laaksonen, Vesa Luoma, Kalle Keinonen,

Brysselin metroverkosto muodostuu neljästä metrolinjasta

Torstai 13.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Tammikuisella Brysselin matkallamme tutustuimme myös Brysselin metroon.

 

Metrolinjoja Brysselissä on neljä ja niiden yhteinen pituus 32 kilometriä.

 

 

metro1

 

 

Metroasemien portit ovat periaatteessa yksinkertaisia käyttää, mutta monta kertaa meillä oli ainakin pieniä haasteita päästä porteista läpi.

 

 

 

metro2

 

 

M1- (purppura) ja M5-linjat (keltainen) ovat vanhimmat linjat, sillä ne on avattu vuonna 1976.
 
 
Huomatkaa linjakartalla nuolesta kaksi asemaa oikealla oleva ”Schuman” –metroasema,…

 

 

 

 

schumanuusi

 

 
…sillä se on Euroopan komissiorakennuksen vieressä sijaitseva metroasema!

 

 

 

metro4

 

 

Nojailen tässä Schuman-aseman rullaportaiden kaiteeseen ja takanani näkyy Berlaymont rakennus eli Euroopan komission ”kotipesä”!

 

 

 

metro5

 

 

Paikallisoppaamme opastivat, että Brysselin metrossa ei pidä olla liian kohtelias ja sen kyllä vierailumme aikana totesimme.

 

Metrovaunut olivat aina täynnä ja varovainen esim. taskuvarkaiden varalta piti olla koko ajan.

 

Vaunujen pysähdysajat asemilla olivat lyhyitä ja vaunuun nousemiseen sekä vaunusta poistumiseen ei ollut paljon aikaa.

 

 

****************

 

 

metro6

 

 

Metroverkoston lisäksi Brysselissä on 24 kilometriä raiteita raitiotievaunuille.

 

 

metro7

 

 

Raitiovaunujen pyörästöt on koteloitu hyvin, jotta kanssakulkijoiden turvallisuus pystyttäisiin takaamaan.

 

 

 

Ei voi pienimmässäkään määrin todeta, että Brysselissä nauttisi metrolla matkustamisesta, mutta tokihan sillä liikkumaan pääsee.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Brysselin metro, Brysselin raitiovaunut, Brysselin metroverkosto, Brysselin ratikkaverkosto, Berlaymont, Schuman-metroasema, Euroopan komissio, Bryssel 2014,

Tampereen ratikkarahoilla saataisiin koko Pirkanmaan tieverkosto hyvään kuntoon

Lauantai 8.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Suomi elää taloudellisesti vaikeaa aikaa.

 

Suomen kaupungeista Tampere rypee taloudellisesti syvässä ahdingossa, mutta eräät tahot eivät edelleenkään osaa tiedostaa tilannetta.

 

Rantaväylän tunnelipäätökseen liittyvät ”kumppanuudet” ovat toteutuessaan romahduttamassa lopullisesti Tampereen talouden.

 

Tampereelle ollaan havittelemassa kokonaiskustannuksiltaan miljardiluokan kaupunkiraitiotietä!

 

 

ratikkadia

 

Kaupunkiraitiotien ensimmäinen vaihe maksaisi ”virallisten” suunnitelmien mukaan 220 miljoonaa euroa.
 
Huvittavaa, että Tampereen ylin johto esittää 220 miljoonaa euroa ensimmäisen vaiheen kustannuksena, kun se pyytää valtiota tukemaan hanketta.
 
”Unohdetaan”, että ratikka tarvitsee väkeä kuljettaakseen myös vaunukaluston ja se maksaa ensivaiheessakin vaatimattomat 60 – 72 miljoonaa euroa.

 

 

Lukuihin saadaan mittakaavaa, kun tiedetään, että yksi veroprosentti-yksikkö merkitsee Tampereella vuositasolla 30 M€.  Pelkät ensimmäisen vaiheen vaunuhankinnat merkitsisivät siis 2,5 %-yksikön korotusta Tampereen kunnallisveroon! On luonnollista, että vaunuhankintaa ei kuoletettaisi kerralla, mutta vertailut osoittavat mittakaavan!

 

 

**********

 

Onneksi Tampereella ja Pirkanmaalla on järkeviä päättäjiä, jotka osaavat katsoa kokonaisuuksia.

 

Tapasin heistä erään vajaa viikko sitten ja hän totesi, että Tampereen ratikkaan suunnitelluilla rahoilla olisi mahdollista saada koko Pirkanmaan tieverkosto hyvään kuntoon.

 

 

Uskon, että kyseinen asiantuntija tarkoitti Pirkanmaata halkovien…

 

  • 3-tien (Helsinki – Tampere – Vaasa)
  • 9-tien (Turku – Tampere – Jyväskylä ->)
  • 12-tien (Rauma – Tampere – Lahti ->)

…lisäksi maakunnan lukuisia pienempiä teitä.

 

Tampereen ratikkauskovaiset ovat todistelleet kaupunkiraitiotiehanketta taloudellisesti järkeväksi hankkeeksi,...

...mutta tuskin hekään pystyvät väittämään, että Tampereen ratikka toisi Pirkanmaalle ja koko valtakuntaan läheskään samaa määrää hyvinvointia kuin maakunnan tieverkoston parantaminen toisi!

*******

Pirkanmaan tieverkoston parantaminen kohentaisi koko maakunnan ja erityisesti Tampereen tilannetta, mutta se parantaisi hyvinvointia ja taloudellista toimeliaisuutta

  • Uudellamaalla

  • Kanta-Hämeessä

  • Varsinais-Suomessa

  • Satakunnassa

  • Etelä-Pohjanmaalla

  • ruotsinkielisellä Pohjanmaalla

  • Keski-Suomessa

     ja

  • Päijät-Hämeessä

***********

 

 Toivon ja uskon, että jo nykyinen hallitus osaa arvioida kokonaistilanteen oikein - luotan, että ainakin seuraava hallitus sen osaa!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratikkarahat tienparannuksiin, ratikka, Tampereen kaupunkiraitiotie, Pirkanmaa, Uusimaa, Kanta-Häme, Varsinais-Suomi, Satakunta, Etelä-Pohjanmaa, ruotsinkielinen Pohjanmaa, Keski-Suomi, Päijät-Häme,

Ministeri Merja Kyllösellä on sama kanta kuin minulla Tampereen ratikkahankkeeseen

Perjantai 7.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Olen tyytyväinen, että liikenneministeri Merja Kyllösen Tampereen vierailulla 5.3.2014 varmistui hänen olevan samalla kannalla Tampereen ratikkahankkeeseen kuin minä.

 

 

*********

 

 

Kokoomuslaiset saivat Tampereelle mm. Vihreiden tuella Rantaväylän tunnelin, jolla luovutetaan Kokoomusta lähellä oleville rakennusliikkeille mainiota Näsijärven rantaa kerrostalojen rakennusmaaksi.

 

Mikään palvelus ei kuitenkaan ole vastikkeetonta ja sen vuoksi Vihreille luvattiinkin vastapalvelukseksi pikaratikka.

 

 

*********

 

 

Tampereella ”ratikkauskovaiset” ovat viemässä hanketta eteenpäin voimalla, mutta nyt näyttää järki vihdoinkin tulevan esteeksi toisen turhan hankkeen toteuttamiselle.

 

Este on raha!

 

Olen ihmetellyt, kun julkisuudessa kerrotaan Tampereen kaupungin esittävän Liikenne- ja viestintäministeriölle, että valtio varautuisi rahoittamaan Tampereen katuraitiotietä vuosien 2016-2022 liikennehankkeissa 30 prosentilla.

 

Kirjelmässä todetaan harhaanjohtavasti, että katuraitiotien ensimmäisen vaiheen tämänhetkinen kustannusarvio on 220 miljoonaa euroa.

 

Harhaanjohtamista on mielestäni se, että kirjelmässä esitetty 220 M€ on toki summa, joka suunnitelmien mukaan tarvitaan ensimmäisen vaiheen investointiin, mutta summaan ei sisälly 60 – 72 miljoonan euron rahoitustarvetta vaunujen hankintaan!

 

Ilmeisen vanhakantainen käsitykseni – vanhakantainen käsitys ainakin Tampereen kaupungin mielestä – on se, että ratikkaliikenteen aloittamiseksi tarvitaan myös ratikkavaunuja!

 

 

*********

 

 

Hatarien suunnitelmien perusteella ensimmäisen vaiheen kustannusarvio olisi 280 – 292 miljoonaa euroa. Kokemuksesta kuitenkin tiedämme, että kustannusarviot on kerrottava luvulla 1,5 – 2, jotta päästään lähelle toteutuvia kustannuksia.

 

Viidensadan – kuudensadan miljoonan kustannuksilla saataisiin aikaiseksi vain tynkäratikka ja pidänkin realistisina niitä Kokoomuspiirien esittämiä ajatuksia, että Tampereen ratikkakustannus olisi tasoa 1.000 M€ eli miljardi!

 

 

 

********

 

 

 

Olen ihmetellyt Tampereen kaupungin ylimmän virkamies- ja luottamushenkilöjohdon toimia, kun he ovat Tampereen kaupungin nimissä lähettäneet ministeriölle rahanpyyntökirjelmän sellaisesta hankkeesta, josta ei ole vielä edes päätetty!

 

Ministeri Merja Kyllönen oli kanssani samaa mieltä 5.3.2014 ja totesi ensin tarvittavan Tampereen päätös ratikan rakentamisesta ja vasta sen jälkeen valtio voi katsella, että onko sillä mahdollisuuksia tukea hanketta.

 

Ministeri Merja Kyllösen linjaukset Tampereen ratikasta 5.3.2014 olivat niin ”kuumaa tavaraa”, että hänen puheenvuoronsa raportointi mediassa on jäänyt hyvin heiveröiseksi.

 

Onneksi kuuntelin Kyllösen haastattelun Ylen Tampereen radiosta ja pidin kuulemastani!

 

Lennän Merja Kyllösen kanssa eri ”poliittisessa parvessa”, mutta Tampereen ratikka-asiassa arvostan hänen vastuullista toimintaansa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka, pikaraitiotie, ratikka ilman vaunuja, ratikan kustannusarvio miljardi, ratikan kustannusarvio 1.000 miljoonaa euroa, Merja Kyllönen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Rantaväylän tunneli,

Guggenheim-säätiöllä "ei ollut silmää" Suomeen pyrkiessään

Torstai 28.11.2013 - -Esko Erkkilä-

Salomon R. Guggenheimin säätiöllä on museoita USA:n New Yorkissa, Italian Venetsiassa ja Espanjan Bilbaossa. Se suunnitteli yhdessä Helsingin kaupungin kanssa taidemuseon rakentamista Helsinkiin jo vuonna 2011.

 

Helsingin kaupunginhallitus kuitenkin hylkäsi suunnitelman toukokuussa 2012.

 

Guggenheimin säätiö ei kuitenkaan lannistunut, vaan laati uuden suunnitelman ja julkisti sen syyskuussa 2013.

 

Guggenheimin säätiön museoverkoston rakentaminen on ennenkin takkuillut, joten ongelmat eivät ole säätiölle mitään uutta.

 

 

*********

 

Tapasin päivänä muutamana todellisen asiantuntijan, jolta opin, että Guggenheim teki Suomeen pyrkiessään todella alokasmaisen virheen, kun se pyrki ja pyrkii yhä edelleen Helsingin yhteistyökumppaniksi.

 

Tapaamani asiantuntija oli tullut siihen tulokseen, että Guggenheimin säätiön olisi heti alusta alkaen pitänyt pyrkiä yhteistyöhön Tampereen kaupungin kanssa!

 

 

*********

 

Asiantuntija esitti mielipiteensä tueksi taloudelliset näkökohdat.

 

Tampereen kaupungilla on varaa laittaa tasaisen maan tunneliin 200 – 300 miljoonaa euroa, pikaratikkaan 200 – jopa 700 miljoonaa euroa ja tekopohjavesihankkeeseen heti alkajaisiksi parisensataa miljoonaa.

 

Näiden rinnalla muutaman kymmenen miljoonan satsaus taidemuseoon olisi murusia, jotka joka tapauksessa putoavat päättäjien pöydiltä lattialle.

 

********

 

Kuuntelemani asiantuntija totesi, että pienoinen kuiskuttelu päättäjille olisi avannut rahahanat Guggenheimille.

 

Säätiön edustajien olisi pitänyt kuiskutella päättäjille, että Tampereella vanhuksille jaetaan aivan liian avokätisesti virtsankarkailun estämiseksi tarkoitettuja vaippoja ja lapsiperheille maksetaan täysin turhaa Tampere-lisää. Myös julkinen sairaanhoito on Tampereella ylimitoitettua, sillä joihinkin sairauksiin saa lääkäriajan jopa alle kuukauden jonottamisella!

 

Vaipparahoille ja lapsiperheiden tukemisrahoille olisi paljon järkevämpää käyttöä, jos ne käytettäisiin Guggenheim-museon rakentamiseen – näin kuiskutteli asiantuntija minulle!

 

********

 

Nyt on mielenkiintoista odottaa Helsingin kaupungin vastausta Guggenheimin säätiön uuteen yritykseen.

 

Tamperelaisena toivon, että vastaus ei ole kielteinen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Guggenheim, Guggenheim-museo, Guggenheim New York, Guggenheim Venetsia, Guggenheim Bilbao, Guggenheim Helsinki, Guggenheim Tampere, Rantaväylän tunneli, Tampereen pikaratikka, Tavase, Salomon R. Guggenheim,

Onneksi Tavase on tipahtanut joukosta pois!

Lauantai 17.8.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ylin luottamushenkilöjohto ja pari johtavaa virkamiestä järjestivät alkuviikolla valtuustoryhmille ”opastustilaisuuden”, jossa kerrottiin, että miten pitää suhtautua Rantaväylän tunneliin.

 

Kukin valtuustoryhmä käsiteltiin erikseen – pienemmät valtuusryhmät käsiteltiin yhdessä ronttakaupalla.

 

On mielestäni kerrassaan sopimatonta ja nurinkurista, että virkahenkilöt patistavat luottamushenkilöitä päättämään virkahenkilöiden haluamalla tavalla. Onneksi ylin luottamushenkilö painotti pariinkin kertaan, että jokainen tekee oman päätöksensä.

 

Tilaisuus kallistui lopputulemaltaan Rantaväylän tunnelin osalta tukemaan niitä kielteisiä tuntemuksia, jotka ovat prosessin aikana vahvistuneet.

 

Junttaustilaisuuden positiivisin anti oli, kun totesimme, että Tavase on pudonnut pois Tampereen kaupungin suurinvestointien joukosta – järki on siis tältä osin voittamassa!

 

Tampereen kaupungin lähivuosien investointikohteeksi junttaajat mainitsivat seuraavat projektit:

 

  • Rantaväylän tunneli
  • Ratikka
  • Jätevesien keskuspuhdistamo
  • Energiahankkeet
  • Uudet asuinalueet
  • Pysäköintiratkaisut

 

Positiivista listauksessa on se, että junttaporukka ei maininnut Tampereen lähivuosien investointikohteena tekopohjavesiprojekti Tavasea!

 

Tampereen päätöksentekoprosessi on nyt siis jopa virkahenkilöiden osalta päätynyt siihen, että Tavase-hanke tullaan kuoppaamaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, pikaratikka, jätevesien keskuspuhdistamo, Tampereen energiahankkeet, Tampereen uudet asuinalueet, Tampereen pysäköintiratkaisut, Tavase, Tampere kuoppaa Tavasen, Tavase Oy,

Tampereen domino-palikat kaatuvat

Maanantai 18.2.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereella eletään tänään jännittäviä hetkiä, kun kaupunginvaltuuston kokouksessa esitetään valtuustoaloite Rantaväylän tunnelin suunnittelutöiden välittömästä lopettamisesta.

 

Kyse on positiivisesta dominopelistä, jossa tänään ollaan kaatamassa toinen tamperelaisia kuristanut tarpeeton hanke.

 

Ensimmäinen palikka tamperelaisten parhaaksi koetussa domino-palikoiden kaatamisessa oli se, kun apulaispormestarit Pekka Salmi (sdp) ja Leena Kostiainen (kokoomus) ilmoittivat, että tekopohjavesihanke Tavase kuopataan.

 

Rantaväylän tunnelin kaatumisesta seuraa mielestäni automaattisesti, että pikaratikkahanke on myös tullut tiensä päähän.

 

Pikaratikkaa ovat sen kannattajat osanneet viedä kummasti eteenpäin, vaikka hanke tuntuu suorastaan uskomattoman typerältä.

 

Tunnelin kaatuminen on aiheuttanut Tampereen Vihreissä suurta huolta, sillä he ymmärtävät, että kokoomuksen hellimän tunnelin karilleajo merkitsee heidän ajamalleen ratikkahankkeelle pikaista loppua.

 

Olin voimakkaasti ajamassa Tavasen lopettamista. Olen ylpeä, jos sen nopea kaatuminen merkitsee myös tunneli- sekä pikaratikkahaaveiden kariutumista.

 

Tavasen sekä tunnelin kohdalla olisi puhuttu hukkaanheitettyjen miljoonien lisäksi merkittävien luontoarvojen tuhoamisesta sekä asumisen haitoista.

 

Tavasen kustannusarvio olisi ollut n. 200 miljoonaa euroa ja tunnelikysymyksessä liikutaan hieman suuremmissa lukemissa.

 

Pikaratikkahanke olisi kalliimpi kuin Tavase ja Rantaväylän tunneli yhteensä, sillä sen kohdalla realistinen kustannushaarukka asettuu tasolle 500 – 700 miljoonaa euroa.

 

Sanotaan, että ”kissa nostaa omaa häntäänsä” ja teen sen nyt, kun totean Keskustan tekemän valtuustoaloitteen olleen se alkupanos, jonka avulla Tavasen kuoppaaminen alkoi.

 

Keskustan valtuustoaloite toki kaatui yhden äänen erolla, mutta aloite teki tehtävänsä ja suuret puolueet heräsivät todellisuuteen ja lopulta saimme Tavasen nurin.

 

Tunnelia ovat nyt kaatamassa lähinnä demarit, vasemmistoliitto sekä perussuomalaiset. Toivon, että mukaan saadaan muitakin ryhmiä.

 

Mikä on se järkijoukko, joka ottaa julkisen aloitteen pikaratikan kaatamisessa?

Toivon, että sekin löytyy.

 

 

-Esko Erkkilä-

18 kommenttia . Avainsanat: Tavase, Tavase-tekopohjavesihanke, Tavase on kuopattu, Rantaväylän tunneli, Rantaväylän tunnelista luovutaan, pikaratikka, pikaratikka nurin,

On vastakkainasettelun aika!

Torstai 25.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Monesti sanotaan, että vastakkainasettelun aika on ohi.

 

Tampereella näin ei kunnallispolitiikassa ole, vaan juuri nyt on asetettava vastakkain eri asioita.

 

Haluan asettaa vastakkain ainakin seuraavat asiat:

  • Rantaväylän tunnelin ja vanhustenhoidon
  • tekopohjavesihanke Tavasen ja vammaiset
  • pikaratikan ja lapset sekä nuoret

 

On selvää, että haluan asettaa vastakkain myös TKL:n bussien korjaamisen Virossa ja tamperelaisten autonasentajien työllisyyden.

 

Kysyn, että kumman puolen valitsee tamperelainen.

 

Minä valitsen vanhustenhoitoon panostamisen, valitsen vammaisten elinolosuhteiden kohentamisen ja valitsen lapset sekä nuoret.

 

***********

 

Laitoin eilen aamulla Keskustan vaalimökkiä kuntoon, kun mökille tuli fiksu nuorimies.

 

Nuorimies kertoi, että hän ei pysty äänestämään, sillä hänellä ei ole henkilöllisyystodistusta. Hänellä ei ole myöskään ajokorttia, sillä ”nuorempana tuli törttöiltyä”.

 

Keskustelimme pitkään ja pyrin tukemaan nuoren miehen tulevaisuutta.

 

Positiivista oli se, että hän ei lätrännyt viinan kanssa ja kannustinkin häntä pysymään siitä erosta.

 

Kehoitin nuorta miestä hankkimaan henkilöllisyystodistuksen ja suorittamaan insinööriajoa vailla olevan ajotutkinnon.

 

Näissä tilanteissa tuntee vahva vastuuta oudonkin nuoren tulevaisuudesta.

 

Toivon, että pystyin rohkaisemaan vaalimökillämme poikennutta nuorta miestä tarttumaan tiukemmin tulevaisuuteensa.

 

Nuorelle miehelle Tavasella, tunnelilla tai pikaratikalla ei ollut mitään merkitystä. Hänelle tärkeintä on se, että saisi työpaikan ja pystyisi pääsemään kiinni turvalliseen tulevaisuuteen.

 

Toivon, että Rantaväylän tunnelin puolustajat, Tavase-intoilijat ja pikaratikkaa sokeasti Tampereelle ajavat muistaisivat vaikkapa näitä nuoria!


*************


Esko Erkkilä

 

                  





208  

On vastakkainasettelun aika!

 

  • tunneli vastaan vanhustenhoito
  • Tavase vastaan vammaiset
  • pikaratikka vastaan lapset ja nuoret

 

Kumman puolen Sinä valitset?

 

Esko valitsee vanhukset, vammaiset, lapset ja nuoret!


*************


-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tavase, Rantaväylän tunneli, pikaratikka, vastakkainasettelu, TKL:n bussien korjaaminen Virossa,

Keskustan kunnallisvaaliehdokkaat muodostavat itsenäisesti oman käsityksensä Tampereen suurhankkeisiin

Perjantai 19.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Tamperelaisille on muodostunut käsitys, että Keskustan kunnallisvaaliehdokkaat kannattaisivat yksimielisesti Tampereen suurhankkeista vaikkapa Rantaväylän tunnelia.

 

Näin ei ole, vaan Keskustan kunnallisvaaliehdokkaiden keskuudessa mielipiteiden kirjo suurhankkeista on laaja.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry toimitti keskiviikkona 17.10.2012 julkisuuteen tiedotteen, jossa kerroimme kuntalaisten aidoista vaikuttamismahdollisuuksista suurhankkeisiin, kun hän valitsee ehdokkaakseen keskustalaisen kunnallisvaaliehdokkaan.

 

Tiedotteemme kuului näin:

 

**************

 

 

Kuntalaisilla on nyt aito mahdollisuus vaikuttaa Tampereen suurhankkeisiin

 

 

Tampereen Keskusta tarjoaa tamperelaisille aidon mahdollisuuden vaikuttaa Tampereen suurhankkeisiin.

Keskusta kannattaa suoran kansanvallan lisäämistä ja sen mielestä esim. kansanäänestys Rantaväylän tunnelista olisi pitänyt toteuttaa. Koska tämä mahdollisuus estettiin, on Keskusta jo keväällä ottanut kannan, että kunnallisvaalien yhteydessä äänestäjillä tulee olla mahdollisuus vaikuttaa tahtonsa mukaan tuleviin suurinvestointeihin.

Keskustan ehdokkailla, kuten kuntalaisillakin on omat henkilökohtaiset mielipiteet, koskivatpa ne sitten Rantaväylän tunnelia, tekopohjavesihanke Tavasea tai Areenaa.

Tämän takia Keskusta antaa vapaat kädet ehdokkaille muodostaa oma kantansa ilman puolueen määräämää jyräämistä.  Kansanvallassa äänestäjällä on valta ja nyt jokaisen äänellä on merkitys, kertoo Tampereen Keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtaja Antti Juva.

Keskusta muistuttaa myös, että jokainen esillä ollut suurinvestointi on paitsi Tampereen myös koko seutukunnan hanke. Tämänkin takia seudullisen yhteistyön kehittäminen ilman Suur-Tampere -vouhotusta on nyt tarpeen

 

 

Lisätietoja:

 

Tampereen Keskustan kunnallisjärjestön pj Antti Juva p. 050 511 1716

                                         

Vaalipäällikkö Esko Erkkilä p. 050 556 4878

 

******************

 

Tiedotteessa ei ollut mitään uutta meille keskustalaisille, mutta katsoimme tarpeelliseksi kertoa itsestäänselvyyden myös kaikille tamperelaisille.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, Tavase, pikaratikka, Kansi ja Areena, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry, Suur-Tampere, Suur-Tampere -vouhotus,

Missä on Tampereen salainen raha-arkku?

Torstai 18.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Eri asioihin panostamista pitää tarkastella vaihtoehtoina.

 

Asetin 10.10.2012 Tampereen valtuustosalissa järjestetyssä Vammaisneuvoston paneelissa vastakkain vammaispalvelujen rahantarpeen ja Tampereen kaupunginhallituksen tekopohjavesihanke Tavaselle myöntämän lisärahoituksen.

 

Sain seuraavana aamuna vahvasti nenilleni kokoomukselta, sillä sen mielestä Tavaseen upotettuja kaupungin miljoonia ja vammaispalvelujen tarvitsemia muutamia satoja tuhansia euroja ei olisi sopinut asettaa vastakkain!

 

Ihmettelen, sillä mielestäni eri asioihin panostamista pitää ihan ”aikuisen oikeasti” tarkastella vaihtoehtoina.

 

Kysyn, mistä kokoomus ja SDP ovat löytäneet salaisen raha-arkun, josta tamperelaisten palveluja heikentämättä pystytään löytämään rahat Tavaseen?

 

Kysyn myös, mistä kokoomus ja vihreät ovat löytäneet salaisen raha-arkun, josta tamperelaisten ihmisten palveluja heikentämättä pystytään löytämään rahat Rantaväylän tunneliin?

 

Kysyn vielä, mistä vihreät ovat löytäneet salaisen raha-arkun, josta tamperelaisten palveluja heikentämättä pystytään löytämään rahat pikaratikkaan?

 

 

ESKO ERKKILÄ

Tampere

(kesk)


************


Aamulehti julkaisi tämän kirjoitukseni neljän palstan juttuna Lukijalta-sivullaan 17.10.2012.

 

aamulehti17102012

 

 

-Esko Erkkilä-


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tavase, Rantaväylän tunneli, pikaratikka, salainen raha-arkku, Vammaisneuvosto,

Kantaen vai polkupyörälläkö Vihreät kuljettaisivat vientituotteet satamaan?

Perjantai 9.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalo kirjoitti maaliskuun 1. päivänä ilmestyneen Aamulehden ”Lukijalta” – palstalla osuvan kirjoituksen liikenneministeri Merja Kyllösen käynnistä Tampereella ja Pirkanmaalla.

 

Kyllösen terveiset olivat karuja pirkanmaalaisille, sillä ministeri ei antanut toivoa maakunnan tärkeimpien liikennehankkeiden pääsemisestä investointilistalle.

 

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä kansanedustaja Alatalo ihmetteli kirjoituksessaan, että liikenneministeri vilkuttelee kyllä vihreää valoa Tampereen pikaratikalle.

 

Metropolien suurhankkeisiin ja raideliikenteeseen oltaisiin panostamassa, mutta ei autoliikenteen tarpeisiin muualle maakuntaan” jatkaa Alatalo.

 

Olen kansanedustaja Mikko Alatalon kanssa samaa mieltä.

 

Mikko Alatalon ansiokas kirjoitus kirvoitti vihreältä laidalta ainakin kaksi parahdusta.

 

Riku Koukila –niminen kirjoittaja näki teiden kunnossapidon lisäävän autokantaa.

 

On selvää, että mitä enemmän rakennetaan ja kehitetään tietä, sitä enemmän tulee autoja…” julistaa Koukila.

 

Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja Tampereen apulaispormestari Olli-Poika Parviainen tarttui myös kynään Alatalon kirjoituksen johdosta.

 

Parviaisen kirjoitus osoittaa suurta tietämättömyyttä ja on jopa loukkaava esim. pirkanmaalaisia metallityömiehiä kohtaan, jotka tekevät laadukkaita ja korkean teknologian tuotteita vientiin. Tiedän monia yrityksiä mm. Tampereella, jotka valmistavat isoja metalliteollisuuden koneita ja laitteita vientiin.

 

Parviaisella lienee varmaa tietoa esim. tamperelaisen metalliteollisuuden alasajosta, kun hän kirjoittaa näin:

 

Onneksi tulevaisuuden talouskasvu ja vientiyritysten menestys eivät ole myöskään enää ainakaan Pirkanmaalla riippuvaisia yksin siitä, kuinka paljon fyysistä tavaraa lähtee maailmalle. Rakennemuutos tuo menestystarinoita uusilla toimialoilla.

 

Minä, perhekuntani jäsenet ja lukemattomat muut tamperelaisen metalliteollisuuden hyvinvoinnista riippuvaiset olisimme kovin kiinnostuneita, että milloin Tampereella toimivat merkittävät ”fyysistä tavaraa” valmistavat yritykset lopettavat toimintansa.


Toivomme, että apulaispormestari Parviainen raottaa hieman tietojaan myös meille!

 

Onko Koukilan, Parviaisen ja yleensäkin Vihreiden ajatus, että Tampereella ja Pirkanmaalla valmistetut metalliteollisuuden koneet ja laitteet kuljetettaisiin kantamalla vientisatamaan?

 

Voin kertoa, että ajatus on mahdoton ja mahdotonta on myös se, että ne kuljettaisiin vientisatamaan polkupyörän tarakalla!

 

-Esko Erkkilä-

4 kommenttia . Avainsanat: Mikko Alatalo, Merja Kyllönen, pikaratikka,

Tampereen bussiliikenteen linjastomuutoksessa ainakin kymmenen pienaluetta kokee jo nyt liitoskuntien kohtalon

Lauantai 3.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Tampereen joukkoliikenne on laatinut alustavan suunnitelman talviaikataulukaudella 2012-13 toteutettavista linjastomuutoksista.

 

Toteutuessaan muutokset heikentävät Tampereella julkisen liikenteen palvelutasoa virkamiesten kertoman mukaan kymmenellä pienalueella. Suuntaus tuntuu kummalliselta, kun samaan aikaan puhutaan tarpeesta kasvattaa julkisen liikenteen kulkutapaosuutta.


palvelutasomuutokset2012

 

Alueet, joilla muutokset heikentävät palvelutasoa, sijaitsevat pääosin läntisellä Tampereella, mutta myös esimerkiksi Peltolammi sekä Palokallio kuuluvat alueisiin, joilla julkisen liikenteen palvelutaso laskee.

 

Muutosta suunnitelleet virkamiehet kertovat, että palvelutason heikkeneminen koskee 4.000 – 5.000 tamperelaista, mutta kun virkamiesten suunnittelulukua korjataan näissä yhteyksissä tutulla korjauskertoimella kaksi, päästään todellisiin lukuihin eli 8.000 – 10.000 tamperelaista tulee kokemaan palvelutason heikennyksen.

 

Palvelutason heikennykset saavat aikaan muutaman kysymyksen:

 

  • ovatko heikennykset seurausta Vuorekseen panostamisesta?

  • aloitetaanko muutoksella ”pikaratikkarahaston” kartuttaminen?

  • onko linjastomuutoksissa kyse sala-askeleesta siirtää bussiliikenteen palveluja enenevässä määrin kaupungin oman tuotannon ulkopuolelle?

  • onko kyse Suur-Tampere –ajattelun varhaiskokeilusta, jossa kauempana ydinkeskustasta sijaitsevia alueita ja asukkaita rokotetaan?

 

Virkamiehet kertovat, että Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta päättää mahdollisista muutoksista kokouksessaan 7.3.2012 tai viimeistään 4.4.2012.

 

Toivon, että luottamushenkilöt ottavat aikalisän ja laittavat linjastomuutosehdotuksen uuteen valmisteluun, jotta kohtuuttomilta ratkaisuilta vältytään.

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Tampereen joukkoliikenne, pikaratikka, Vuores, joukkoliikenteen kulkutapaosuus, Peltolammi, Palokallio, Tesoma, Ikuri, Lielahti,

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »