Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Mieluusti saan loppuelämäni ajan kantaa henkistä Jussi-paitaa päälläni!

Maanantai 13.5.2019 - -Esko Erkkilä-

Viljakkalassa syntyneenä nyky-tamperelaisena olen vuosikymmenet sitten haaveillut, että josko pääsisin joskus asumaan ja toimimaan Hämeenlinnassa ja/tai Seinäjoella.

 

 

Molemmat kaupungit ovat haavekuvissani olleet sellaisia, joissa olisi mukava asua ja toimia.

 

 

Haaveeni ovat enemmän kuin puoliksi toteutuneet, sillä olen saanut asua Seinäjoella vuodesta 1972 vuoteen 1978 ja senkin jälkeen Seinäjoki sekä koko Etelä-Pohjanmaa ovat olleet työelämän kautta minulle tärkeitä.

 

1972 – 1978 välisen jakson toimin Rehuraisio Oy:n myyntimiehenä Etelä-Pohjanmaalla ja senkin jälkeen tuo mainio maakunta kuului vastuualueeseeni, kun työnantajani näki viisaaksi nostaa minut esimiestehtäviin.

 

 

Hämeenlinnassa en koskaan ole saanut asua, mutta työtehtävät veivät minut tuon hienon kaupungin pyörteisiin, kun työnantajani Rehuraisio Oy osti Hämeenlinnan Kantolan teollisuusalueella sijaitsevan entisen OTK:n rehutehtaan osake-enemmistön ja sain ryhtyä saneeraamaan tuota taloudellisessa suossa rypevää rehuteollisuusyritystä. Emme ostaneet tuota yritystä suoraan OTK:lta vaan siinä oli Oy Alko Ab:n, Lännen Oy:n sekä Farmos Oy:n väliaikainen omistusvaihe.

 

 

Noiden entisten omistajien mukaan ostamamme yrityksen nimi olikin Alfa Rehu Oy eli A = Alko, L = Lännen ja FA = Farmos!

 

**********************

 

Mutta siihen eteläpohjalaisuuteen!

 

 

Suorasukaisena ja operatiiviseen toimintaan orientuneena pidän eteläpohjalaisten tapaa toimia oikeana ja minulle sopivana.

 

 

 

petra.jpg

 

 

Kopioin tähän juttuuni Keskustan listoilla EU-parlamenttiin pyrkivän Petra Schulze Steinen kuvan, jossa Petra poseeraa päällään paita, jossa lukee

 

”Nainen voi lähtiä Pohojammaalta, mutta Pohojammaa ei naisesta”

 

 

Petran toteamus – ehdokasnumero 37 -  pätee myös minuun!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petra Schulze Steinen, Nainen voi lähtiä Pohojammaalta mutta Pohojammaa ei naisesta, Jussi-paita, henkinen Jussi-paita, Seinäjoki, Hämeenlinna, Alfa Rehu Oy, Oy Alko Ab, Lännen Oy, Farmos Oy, OTK:n rehutehdas, Kantolan teollisuusalue, Kantola,

Viljakkalan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa Karhentien tasoylikäytävällä joskus 1970-luvulla

Maanantai 30.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere-Parkano-Seinäjoki – rataosuus otettiin käyttöön vuonna 1971.

 

 

Wikipedia kertoo osittain virheellisesti, että Majajärven liikennepaikka sijaitsee Hämeenkyrössä.

 

 

Toki etelänpuoleinen osa Majajärven liikennepaikasta sijaitsee Hämeenkyrössä, mutta valtaosa kyseisestä liikennepaikasta sijaitsee Viljakkalassa.

 

 

Tiedän asian ”tasan tarkkaan”, sillä Viljakkalassa sijaitseva mökkitonttini rajoittuu Tampere-Parkano –rataosuudella Majajärven liikennepaikkaan.

 

 

Majajärven liikennepaikan osalta valtio teki turhankin laajat pakkolunastukset, sillä Majajärveltä oli tarkoitus rakentaa pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n paperitehtaille.

 

 

Pistoraidetta ei koskaan rakennettu ja sitä ei tulla koskaan rakentamaan.

 

 

Rakennusvaiheessa VR:n toiminta oli lyhytnäköistä. sillä silloin Suomen eräälle pääradalle jätettiin lukematon määrä tasoylikäytäviä. Eräs tasoylikäytävä jätettiin meidän maille ja pohjoiseen päin edetessä kaksi seuraavaakin tasoylikäytävää rakennettiin naapureidemme maille.

 

 

Ties monesko tasoylikäytävä Majajärven liikennepaikan jälkeen pohjoiseen edetessä jätettiin Karhentielle eli nykyiselle Kyrönlahdentielle. Kyrönlahdentie kulkee Hirvilahden tienristeyksestä Soukonsillan kautta valtatie 65:lle eli Uusi-Kuruntielle.

 

 

 

 

IMG_8118.JPG

 

 

Nyt pääratamme ylittäminen Kyrönlahdentiellä on ylikulusillan vuoksi turvallista, mutta toista oli silloin, kun tässä paikassa oli tasoylikäytävä!

 

 

Varma tieto kertoo, että tällä paikalla tasoylikäytävän aikana Viljakkalan kanttori Väinö Isotalo ja kirkkoherra Arvo Autio joutuivat kolariin, kun he  autollaan törmäsivät junaan!

 

 

Onneksi kummallekaan ei käynyt pahasti, sillä henkilövahingoilta vältyttiin.

 

 

Kanttori Isotalo ja kirkkoherra Autio olivat merkittäviä viljakkalalaisvaikuttajia ja heistä olisi minullakin paljon mielenkiintoisia ja mukavia muisteluksia!

 

 

Ehkä joskus tälläkin saitilla!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, Majajärven liikennepaikka, Oy Kyro Ab, Majajärven liikennepaikka sijaitsee Viljakkalassa, Karhentie, Kyrönlahdentie, Valtatie 65, Soukonsilta, Hirvilahti,

Junamatka Tampereen rautatieasemalta Viljakkalan Majajärvelle vie aikaa 14 minuuttia - valitettavasti juna ei kuitenkaan pysähdy Majajärvellä!

Sunnuntai 29.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Minulla oli 10.4.2018 tilaisuus käydä Tampereen kaupungin kustannuksella Oulussa päiväseltään junalla – olin Vanhusneuvoston edustajana tutustumassa Tampereelle suunniteltavaan ratikkaan Transtech Oy:n Oulun toimipisteellä.

 

 

Lähdin matkalle mieluusti, sillä pääsin samalla kokemaan junamatkan Tampereelta Ouluun ja illalla takaisin.

 

 

Siinäkin mielessä junamatka oli mielenkiintoinen, sillä jouduimme aikoinaan pakkoluovuttamaan neljä hehtaaria metsämaata Tampere-Parkano-Seinäjoki –junaradan alle.  Pakkolunastettu neljä hehtaaria pirstoi isäni aikoinaan kotitalonsa maista ostamansa kymmenen hehtaarin suuruisen metsäkappaleen kahteen osaan.  Nyt minulla on hehtaarin suuruinen mökkitontti Viljakkalan Majajärvellä ja tonttini rajoittuu rataan.

 

 

Matkamme alkoi Tampereen rautatieasemalta klo 08.00 ja Ouluun saavuimme klo 12.18 eli matkanteko kesti 4 tuntia ja 18 minuuttia.  Nopein junavuoro Tampereelta Ouluun kulkee kolmessa tunnissa ja 48 minuutissa.

 

 

 

*********************

 

 

 

 

IMG_8084.JPG

 

 

Ensimmäinen kuvaamani kohde oli Ylöjärven Lakialassa oleva entinen kaupparakennus.  Tästä on matkaa synnyinkotiini hieman yli 20 kilometriä ja joskus armeija-aikana kävelin tuon matkan kotiini, kun linja-autoja ei enää iltamyöhäisellä kulkenut.

 

 

 

Saavuimme Viljakkalan Majajärvelle klo 8.14 eli 14 minuutin kuluttua lähdöstämme.

 

 

 

IMG_8090.JPG

 

 

 

IMG_8091.JPG

 

 

 

IMG_8092.JPG

 

 

Nämä kolme kuvaa ehdin Majajärvestä eli mökkijärvestäni ottamaan, kun matkasimme kohti…

 

 

 

IMG_8099.JPG

 

 

…Oulua 180 kilometrin tuntivauhdilla.

 

 

 

IMG_8097.JPG

 

 

Mökkitonttini männikkö on komeassa kasvussa ja se on pysynyt pystyssä kovienkin myrskyjen aikana.  Taustalla hieman pilkottaa mökkini katto.

 

 

 

IMG_8098.JPG

 

 
Tässä radasta metsänreunaan saakka on meiltä pakkolunastettua maata.

 

 

Pakkolunastusprosessi oli pitkällinen ja siitä kertoo mm. se, että vaatimattoman korvauksen korko oli maksuhetkellä suurempi kuin pääoma!

 

 

 

IMG_8102.JPG

 

 

Kohta mökkitonttini ohittamisen jälkeen ylitimme sillan, jonka ali virtailee hiljakseen eteläisen Suomen eräs jokihelmisimpukkajoki eli Ruonanjoki, joka laskee Karhejärvestä Lavajärveen.  Radan vierellä kulkee VR:n huoltotie, jota me paikkakuntalaiset käytämme useasti.

 

 

Päätän tämän juttuni tähän, mutta ehkä jo huomenna kerron paikasta, jossa Viljakkalan seurakunnan kanttori ja kirkkoherra kolaroivat junan kanssa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere-Parkano-Seinäjoki- junarata, Tampereen rautatieasema, Viljakkalan Majajärvi, Majajärven liikennepaikka, Lakiala, Ruona, Ruonanjoki, jokihelmisimpukka, jokihelmisimpukkajoki,

Ratajärjestelmävika!

Maanantai 26.6.2017 - -Esko Erkkilä-

Junalla matkustaminen on jo pitkään ollut haavoittuvainen tapa matkustaa.

 

 

Liikennemuodon monopolitilanne on varmaan eräs syy siihen, että junalla matkustaminen on epävarmaa.

 

 

Mökkitonttini rajoittuu Viljakkalan Majajärvellä päärataan ja eilen saimme oikein lähietäisyydeltä seurata junaliikenteen ongelmia Tampereen ja Parkanon välillä.

 

 

Mökkitonttini kohdalla sijaitseva Majajärven liikennepaikka on monta kertaa päivässä junien kohtaamispaikka ja sen mahdollistaa liikennepaikan kaksoisraide.

 

 

Majajärven liikennepaikka oli eilen monta kertaa pikajunien ”varikko”, sillä pikajunat odottivat siellä useita kymmeniä minuutteja.

 

 

Voi vain kuvitella niitä tunnelmia, joita matkustajat kokivat odotellessaan matkan jatkumista.

 

 

Tässä muutamia kuvia pikajunien odottamisista:

 

 

 

IMG_0354.JPG

 

 

Matka kohti Seinäjokea kestää ja kestää!

 

 

 

IMG_0357.JPG

 

 

Komeat rodopensaamme, perunannostokone ja odottava pikajuna samassa kuvassa.

 

 

 

IMG_0358.JPG

 

 

Orvokkiryhmämme toivottaa tavallisesti mökkivieraamme tervetulleiksi mökillemme, mutta eilen ryhmä sai tervehtiä myös liikennepaikalle pysähtyneitä pikajunia!

 

 

 

IMG_0362.JPG

 

 

Illan aikana junien pituus vain kasvoi ja odotusajat pitenivät.

Totuuden nimissä on todettava, että klo 23.00 tienoilla pikajunat ajoivat Majajärven liikennepaikan ohi jo normaalia vauhtia!

 

 

 

 

 

Tässä vielä VR:n nettisivujen kertomaa eilisen iltapäivän ja illan liikennetilanteesta:

 

 

 **************

 

 

Liikennetilanne

Liikennetiedotteet

25.6. klo 21.02

IC 29 Helsinki - Oulu myöhässä

IC 29 Helsinki - Oulu klo 18:24 on myöhässä n. 55 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 21.00

IC 126 Oulu - Helsinki myöhässä

IC 126 Oulu - Helsinki klo 14:34 on myöhässä n. 65 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.59

S 47 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 47 Helsinki - Vaasa klo 16:24 on myöhässä n. 135 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.33

S 49 Helsinki - Vaasa myöhässä

S 49 Helsinki - Vaasa klo 17:24 on myöhässä n. 70 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 20.20

IC 919 Turku - Oulu myöhässä

IC 919 Turku - Oulu klo 13:05 on myöhässä n. 105 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.56

S 56 Oulu - Helsinki myöhässä

S 56 Oulu - Helsinki klo 16:04 on myöhässä n. 30 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 19.20

IC 27 Helsinki - Rovaniemi myöhässä

IC 27 Helsinki - Rovaniemi klo 15:24 on myöhässä n. 100 minuuttia. Syy: Ratajärjestelmävika

25.6. klo 15.02

Viivästyksiä kaukoliikenteessä välillä Tampere-Parkano!

Tampereen ja Parkanon välillä 70-130 minuutin viivästyksiä junille ratajärjestelmävian vuoksi. Liikennevirasto ei ole antanut korjausarviota vian kestosta.

 

 

*********************

 

 

”Ratajärjestelmävika”  - mielestäni VR:n olisi pitänyt nettisivuillaan kertoa, että viivästymiset johtuvat Karhen ja Sisätön välillä tehtävistä radanparannustöistä!

 

 

Toivottavasti jollain aikataululla – nopealla aikataululla – saamme tervettä kilpailua myös raiteille!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ratajärjestelmävika, Ratahallintokeskus, VR, Valtion Rautatiet, Liikennevirasto, Majajärven liikennepaikka, Viljakkala, Tampere-Parkano, Tampere-Seinäjoki,

Ruokailut ratkaisevat retkien onnistumisen

Keskiviikko 21.6.2017 - -Esko Erkkilä-

Olen työelämän aikana saanut olla järjestämässä lukemattomia matkoja omalle organisaatiolle ja esimerkiksi erilaisten myyntikilpailujen palkintomatkoja asiakkaillemme.

 

 

Matkojen järjestäminen näyttää kuuluvan myös nykyelämääni, kun eläkevaarina toimin yhdistysmaailmassa.

 

 

Viimeisin yhdistysmaailmaan liittyvä matkanjärjestely oli, kun puheenjohtamani Eläkeliiton Tampereen yhdistys teki kaksipäiväisen matkan Ilmajoen Musiikkijuhlille 18. – 19.6.2017.

 

 

Menomatkalla Tampereelta Ilmajoelle ruokailimme neljänkymmenen hengen voimin Jalasjärven ABC:llä ja sitten illalla yöpymispaikkamme Härmän Kylpylän ravintolassa.

 

 

Myönnän, että molempien paikkojen osalta jännitin, että millaista ruokaa saamme.

 

 

Kiitokset Jalasjärven ABC:lle sekä Härmän Kylpylälle, sillä meille tarjotut buffet-pöydät olivat laadultaan ensiluokkaisia!

 

 

On palkitsevaa olla matkanjohtajana, kun matkalaiset kiittävät matkanjohtajaa hyvästä ruuasta ja vieläpä kahdesti samana päivänä.

 

 

*****************

 

 

Olen vieläkin katkera siitä ruokatarjoilusta, jonka Fazer Food Services Oy tarjoili minulle ja tuhansille muille Farmari-näyttelyvieraille Seinäjoki Areenan ruokailussa käyneille maatalousnäyttelyvieraille Farmari-näyttelyn aikana.

 

 

On anteeksiantamatonta, että Fazerin ylin johto sallii sellaisen toiminnan Fazer Food Services Oy:ltä, jota se Seinäjoki Areenan ruokailupalvelujen monopoliyrityksenä harjoittaa.

 

 

Näyttelyvieraille oli tarjolla tähtitieteelliseen hintaa – 12,50 € - sellainen noutopöytä, josta vitonenkin olisi ollut liikaa!

 

 

Täytyy ihmetellä, että miten laatumielikuvastaan tunnettu Fazer voi syyllistyä niin ala-arvoisen noutopöydän tarjoiluun, kuin se syyllistyi Farmari-näyttelyssä Seinäjoella 2017!

 

 

 

Arvostan korkealle Jalasjärven ABC:n sekä Härmän Kylpylän ruokapalveluja, mutta jatkossa tulen ehdottomasti tukeutumaan omiin eväisiin, jos vielä joskus osallistun asiakkaana Seinäjoki Areenalla järjestettäviin tilaisuuksiin.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hyvä ruoka - ABC Jalasjärvi, Hyvä ruoka - Härmän Kylpylä, Kelvoton ruoka Fazer Food Service Oy, Fazer Food Service Oy, Jalasjärven ABC, ABC-ruokailu, ABC Jalasjärvi, Härmän Kylpylä, Seinäjoki Areena,

Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!

Perjantai 24.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Olen melkoinen asiantuntija rautatieyhteyksien ja rataliikenteen kohdalla.

 

 

Totta puhuakseni kokemukseni rautateistä ja rataliikenteestä rajoittuvat siihen, että puoliksi omistamani Maatalousyhtymä Erkkilä joutui pakkolunastuksen seurauksena luovuttamaan ”isiemme” maita yhteiskunnalle neljä hehtaaria, kun Tampere-Parkano-Seinäjoki –rata aikoinaan rakennettiin.

 

 

Pakkolunastus oli kova paikka isälleni, sillä oma maa ja oma metsä ovat rakkaita suomalaiselle talonpojalle.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana ja kuntavaaliehdokkaana huhtikuun kuntavaaleissa saan taas pohdiskella rautatie- ja rata-asioita.

 

 

Olen pohdiskeluissani päätynyt siihen, että suurissa taloudellisissa ongelmissa painiskelevan Tampereen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että Tampereen ja Helsingin välille rakennetaan kolmas raide.

 

 

Kolmannen raiteen aikaansaaminen Tampereen ja Helsingin välille on myös Tampereen Keskustan keskeinen tavoite.

 

 

Kolmannen raiteen saaminen Tampereen ja Helsingin välille mahdollistaisi ”tunnin junan” Tampereelta Helsinkiin ja Helsingistä Tampereelle.

 

 

Kolmas raide Tampereelta Helsinkiin olisi suuri etu laajalle alueelle myös Satakunnassa, Keski-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalle ja kaikille Etelä-Pohjanmaan pohjoispuolisille maakunnille.

 

 

Henkilökohtaisen kuntavaaliohjelmani eräs keskeinen tavoite on, että Tampereelta Helsinkiin saataisiin kolmas raide!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kolmas raide Tampereen ja Helsingin välille!, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, rautatiealueen pakkolunastus, rata-alueen pakkolunastus,

Eeva Kuuskoski - Eläkeliiton uusi puheenjohtaja!

Perjantai 5.6.2015 - -Esko Erkkilä-

Eläkeliitto on ylivoimaisesti Suomen suurin eläkeläisjärjestö.

 

 

Eläkeliitolla oli viime vuoden lopussa 130.138 jäsentä ja olin yksi jäsenistä.

 

 

Vuotta aikaisemmin Eläkeliitolla oli 128.94 jäsentä ja kaksi vuotta sitten 127.697 jäsentä.

 

 

 

liitto1

 

 

Eläkeliitto järjestää liittokokouksen joka kolmas vuosi ja nyt kokoonnuimme liittokokoukseen Seinäjoelle 3 – 4.6.2015.

 

 

Kokouksen yhteydessä järjestetään myös kesäjuhlat ja tänä vuonna juhlallisuutemme alkoivatkin jo kesäkuun 2. päivänä.

 

 

Osallistuin kesäjuhlille sekä keskiviikkona 3.6.2015 järjestettyyn liittokokoukseen virallisena kokousedustajana.

 

 

liitto2

 

 

Liittokokouksemme tärkein ja kiinnostavin asia oli uuden puheenjohtajan valitseminen, sillä kaupunkineuvos Hannes Manninen (kuvassa vaimonsa kanssa) oli ilmoittanut, että hän ei ole käytettävissä seuraavalle kolmen vuoden liittokokouskaudelle puheenjohtajaksi.

 

 

 

Eläkeliiton puheenjohtajakilpaan ilmoittautui kaksi ehdokasta;

 

 

 

 

liitto3

 

 

Markku Vuorensola…

 

 

 

 

liitto4

 

 

…ja Eeva Kuuskoski.

 

 

 

 

Markku Vuorensolalla on takanaan mm. kahden kauden kansanedustajuus Pirkanmaan vaalipiirin kansanedustajana.

 

 

Eeva Kuuskoski on ollut kansanedustajana vuosina 1979 – 1995 eli neljä kautta ja sen lisäksi hän on toiminut sosiaali- ja terveysministerinä kahteen otteeseen eli vuosina 1983 – 1987 sekä 1991 – 1992.

 

 

 

 

liitto5

 

 

Tunnustan, että en ole aiemmin tutustunut Eeva Kuuskoskeen, mutta kävin tapaamassa häntä ääntenlaskun aikana.

 

 

Pyysin Kuuskoskea ja Eläkeliiton toiminnanjohtaja Jukka Salmista istumaan kuvaustani varten rinnakkain ja tässä tulos!

 

 

 

 

liitto6

 

 

Äänestyksessä Eeva Kuuskoski sai 800 ääntä ja Markku Vuorensola 31 ääntä, joten Eeva Kuuskoski tuli valituksi Eläkeliiton puheenjohtajaksi kolmivuotiskaudelle 2015 – 2018.

 

 

Väistyvä ja vuolaasti kiitelty puheenjohtaja Hannes Manninen odottaa tässä Eeva Kuuskosken kiitospuheen päättymistä ja on valmis kukittamaan seuraajansa.

 

 

 

 

liitto7

 

 

Eeva Kuuskoski promovoidaan Eläinlääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi 4 – 6.6.2015 järjestettävässä promootiossa, joten hän ei päässyt osallistumaan kesäjuhlamme päätösjuhlaan 4.6.2015.

 

 

Tekniikka tuli kuitenkin avuksi ja Seinäjoki Areenalle kerääntynyt lähes nelituhantinen yleisö sai kuunnella uuden puheenjohtajamme linjanvetoja.

 

 

Onnittelut tätäkin kautta Eeva Kuuskoskelle!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eeva Kuuskoski, Seinäjoki-Areena, Hannes Manninen, kaupunkineuvos Hannes Manninen,

"Aina eduskunnan portaita myöten!"

Perjantai 27.2.2015 - -Esko Erkkilä-

Muistan joskus 1950- ja 1960-ukujen vaihteesta, kun Viljakkalan ja Hämeenkyrön miehet kävivät ns. karvalakkilähetystönä ajamassa kuntien yhteisiä asioita Helsingissä.

 

 

Aiheena taisi olla se, että silloin suunnitteilla olevalta Tampere-Parkano-Seinäjoki –ratalinjalta pitäisi saada pistoraide Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitseville Oy Kyro Ab:n puunjalostustehtaille.

 

 

Karvalakkilähetystö olisi halunnut pistoraiteen alkavan Viljakkalan Majajärveltä ja päätyvän Kyröskoskelle.

 

 

Henkilökohtaisesti oli onni, että pistoraide ei toteutunut, sillä nytkin kyseisen radan alle jäi perämetsäkappaleestamme neljä hehtaaria metsämaata.  Jos pistoraide olisi toteutunut, niin eipä taitaisi vapaa-ajanasuntomme sijaita siellä, missä se nyt sijaitsee!

 

 

Piti kirjoittaa juttua siitä karvalakkilähetystöstä.

 

 

Karvalakkilähetystö kävi eduskunnassa ja tapasi eri puolueiden kansanedustajia.

 

 

Muistan oikein hyvin, kun karvalakkilähetystössä mukana ollut eräs tunnettu Viljakkalan luottamushenkilö muisti aina korostaa käyntiään Helsingissä näin:

 

 

”Olen edustanut Viljakkalaa aina eduskunnan portaita myöten!”

 

 

 

 

myllymaenvaino

 

 

Sain eilen olla eduskunnan portailla, kun osallistuin Keskustan Pirkanmaan piirin kansanedustajaehdokkaiden koulutusmatkalle Keskustan puoluetoimistolle sekä Eduskuntaan.

 

 

Pääsin omakustannus-periaatteella toteutetulle matkalle peräti matkanjohtajana.

 

 

Kuvassa oleva on todiste nyt siitä, että olen minäkin ajanut asioita aina eduskunnan portaita myöten!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Eduskunta, eduskunnan portaat, aina eduskunnan portaita myöten, Keskustan puoluetoimisto, Keskustan Pirkanmaan kansanedustajaehdokkaat, Tampere-Parkano-Seinäjoki -rata, pistoraidesuunnitelma Majajärveltä Kyröskoskelle, Oy Kyro Ab, Viljakkalan Majajärvi,

"EU ei tee tärkeitä päätöksiä ilman Saksan mielipidettä"

Torstai 27.2.2014

Filosofian tohtori, professori, Seinäjoen kaupunginvaltuutettu, sanomalehti Ilkan ex-päätoimittaja ja paljon muuta Kari Hokkanen on ollut ja on yhä edelleen vahva vaikuttaja suomalaisessa yhteiskunnassa.

 

Sain kuulua samaan vierasryhmään tohtori Hokkasen kanssa, kun tutustuimme tammikuun lopulla Euroopan Unionin toimintaan Brysselissä.

 

Matkamme eräs ohjelmanumero oli, kun tohtori Hokkanen esitti meille katsauksen Saksan roolista Euroopassa.

 

 

 

 tri1

 

Tohtori Kari Hokkasen tiivistelmä katsauksessaan oli, että EU ei tee tärkeitä päätöksiä Euroopassa ilman Saksan mielipidettä.

 

Tohtori Hokkasen mielipiteeseen on helppo yhtyä ja sitä kannattaa, sillä onhan Saksa ehdoton veturi taloudellisesti koko Euroopassa.

 

Se, joka on saattanut taloutensa hyvään iskuun, sillä pitää olla sananvaltaa Euroopan kehittämisessä!

 

Primus inter pares eli ensimmäinen vertaistensa joukossa pätee, kun Saksa mainitaan eurooppalaisena maana.

 

 

 

tri2

 

 

Tohtori Hokkanen oli jaotellut esityksensä kuuteen osaan ja ne olivat:

 

  • Saksa ennen Saksaa
  • Saksa vuodesta 900 vuoteen 1648
  • Itävallan ja Preussin kilpailu
  • Saksan keisarikunta
  • Versallesin tasavalta ja Hitlerin kolmas valtakunta
  • Kahtiajaettu ja yhdistynyt Saksa

 

Oli mielenkiintoista lyhyessä tiivistelmässä ”olla kanssakulkijana”, kun Saksan eri vaiheita kuvattiin pitkän ajanjakson aikana. Kiitokset professori Hokkaselle!

 

 

tri3

 

 

Poimin lopuksi joitain kohtia ”ranskalaisin viivoin”, jotka ponnahtivat esille professori Hokkasen esityksestä:

 

  • Saksalla on ollut hyvä ”johtajaonni”
    • Konrad Adenauer
    • Willy Brandt
    • Helmut Kohl
  • Angela Merkel on nyt Euroopan tärkein johtaja
  • Saksa ja saksalaiset elävät historiansa onnekkainta aikaa
  • saksalaiset ovat nyt yhtä ylpeitä kuin Bismarck´n aikana
  • Saksa ei vihaa ketään ja eikä pelkää mitään
  • Suomessa Lapin polttaminen on unohdettu
  • Saksaan muuttanut laaja muukalaisjoukko ja siitä puhuminen ovat tabu
  • Saksa rakastaa maahanmuuttajiaan omalla tavallaan
  • onko muu Eurooppa jo antautunut Saksalle?
  • natsismin hirmutekoja esittelevät nykyään eniten saksalaiset
  • tulee aika, jolloin Venäjällä puhutaan kommunismin huonoista puolista
  • Euroopan historia on kirkkohistoriaa

 

On selvää, että jokaisesta kohdasta voisi vallan helposti pitää pitkänkin alustuksen, mutta toivon, että lyhyinä ja iskevinä lauseina ne saattavat jokaisen harmaat aivosolut liikkeelle!

 

Kiitän professori Kari Hokkasta mainiosta esityksestä!

 

 

-Esko Erkkilä- 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Hokkanen, tohtori Kari Hokkanen, professori Kari Hokkanen, Angela Merkel, Konrad Adenauer, Willy Brandt, Helmut Kohl, Adolf Hitler, Lapin polttaminen, Bismarck, sanomalehti Ilkka, Seinäjoki, primus inter pares, Bryssel 2014,

Missä olin, kun Lapuan patruunatehdas räjähti huhtikuun 13. päivänä 1976?

Torstai 1.8.2013 - -Esko Erkkilä-

Monissa yhteyksissä on suosittua kysellä, että missä olit, kun se ja se suuri tapahtuma tapahtui.

 

”Suosituin” tapahtuma näissä yhteyksissä on USA:n presidentti John F. Kennedyn salamurha Dallasissa marraskuun 22. päivänä 1963.

 

Muistan tapahtuman, mutta en sitä missä olin, kun sain tiedon murhasta.

 

Olen kai huonomuistinen, sillä muistan ainoastaan muutaman tapahtuman, jotka muistan siten, että missä olin, kun sain tiedon tapahtumasta.

 

Varhaisin näistä tapahtumista on Lapuan patruunatehtaan räjähdys huhtikuun 13. päivä 1976.

 

Olin silloin töissä Seinäjoella ja konttorimme sijaitsi keskellä Seinäjokea Helsingin Osake-Pankin talon toisessa kerroksessa.

 

Autojemme paikoitustilat olivat HOP-talon toisessa kerroksessa ja ihmettelimme aamulla hälytysajoneuvojen jatkuvaa hälytysääntä, jotka kuuluivat Seinäjoella.

 

Myöhemmin päivällä selvisi, että Lapuan patruunatehtaalla oli tapahtunut aamulla klo 07.43 tuhoisa räjähdys, jonka lopputulemana lopulta 40 henkilöä sai surmansa ja heidän lisäkseen 60 henkilöä loukkaantui.

 

Onnettomuuspaikka sijaitsi aivan Lapuan keskustassa ja sen keskuspaikkana oli lataamo, jossa onnettomuuden tapahtuessa työskenteli viitisenkymmentä ihmistä.

 

Valtaosa onnettomuuden uhreista oli perheellisiä naisia ja heiltä jäi monia orpoja lapsia.

 

*******

 

Onnettomuuden jälkeen Lapuan patruunatehtaan toiminnot siirrettiin Lapuan keskustasta Seinäjoen suuntaan sijaitsevalle Jouttikallion teollisuusalueelle.

 

Olen saanut vierailla Lapuan patruunatehtaan Jouttikalliolla sijaitsevilla tuotantolaitoksilla ja voin todeta, että nykyisellä paikalla on kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen.

 

******

 

Lapualla tapahtuva toiminta kuuluu nykyisin Nammo-konserniin – Nammo konsernin omistavat puoliksi Patria ja Norjan valtio!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lapuan patruunatehdas, Lapuan patruunatehtaan räjähdysonnettomuus, Lapua, Nammo, Nammo-konserni, Patria, Norjan valtio, HOP Seinäjoki, Helsingin Osake-Pankki, Helsingin Osake-Pankin Seinäjoen konttori,

Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki ja MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila joutuivat palauttamaan "hehkuttavat herrat" maan pinnalle!

Torstai 4.7.2013 - -Esko Erkkilä-

Farmari-näyttelyn avajaistilaisuus Seinäjoki Areenalla eilen oli merkittävä tilaisuus, sillä siellä käsiteltiin ja kommentoitiin EU:n uunituoretta maatalouslinjausta lähivuosille.

 

Avajaistilaisuus oli koonnut merkittävän joukon poliittisia päättäjiä paikalla, sillä totesin paikalla olleen ainakin useita Suomen Keskustan, Kokoomuksen ja myös jokusen SDP:n kansanedustajan.

 

 

areena1

 

 

Tilaisuuden avasi Pro-Agria Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtaja Antti Siljamäki, joka avaussanoissaan toivotti salintäyteisen yleisön tervetulleeksi tilaisuuteen.

 

 

areena2

 

 

Siljamäki totesi avauspuheenvuoronsa lopuksi, että nyt mennään suoraan asiaan ja kutsui tilaisuuden puheenjohtajaksi MMM:n kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallion.

 

Opin työurani aikana tuntemaan Jaana Husu-Kallion Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran asiantuntevana ja tiukkana pääjohtajana ja nyt olenkin ihmetellyt hänen valjua esiintymistään MMM:n kansliapäällikkönä – ilmeisesti Husu-Kallio on nykyisen hallituksen aikana niin tiukoissa pihdeissä, että hänen aina ennen niin järkevät esiintulonsa eivät ole olleet mahdollisia.

 

Se lämmitti, kun Jaana Husu-Kallio totesi salintäydelle yleisölle, että komissio on Suomen renki!

 

 

areena3

 

 

Avajaistilaisuuden pääpuheenvuoron käytti EU-komission maatalouspääosaston (DG Agri) tuore pääjohtaja puolalainen Jerzy Plewa.

 

Pääjohtaja Plewa lausui kohteliaisuuksia todetessaan, että Suomi on ollut tärkeässä roolissa, kun EU:n maatalouspolitiikkaa on kehitetty.

 

Plewan yhteenvedossa uudet EU-maatalouslinjaukset voidaan tiivistää muutamaan ranskalaiseen viivaan;

 

  • suorat tuet ovat maatalouspolitiikan kulmakivi
  • uusi maatalouspolitiikka on tasapuolisempi eri maiden ja viljelijöiden kesken, se on tehokkaampi ja läpinäkyvämpi kuin ennen
  • nuoren sukupolven viljelijät huomioiva
  • viherryttäminen uusi keino

 

 

areena4

 

 

Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen myötäili pääjohtaja Plewan ajatuksia ja se olikin luonnollista, sillä olihan Koskinen hyväksymässä Suomeen kohdistuneet EU:n tukileikkaukset.

Ministeri Koskinen yritti selitellä Suomen maatalouteen kohdistuneita heikennyksiä ja mainitsi, että tuotantoon sidottuja tukia korotettiin nykyisestä 50 miljoonasta eurosta. Korotusmäärää Koskinen ei paljastanut!

 

 

areena5

 

 

Farmari-näyttelyn avajaistilaisuudessa päästiin asiaan, kun MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi pääjohtaja Plewalle ja ministeri Koskiselle, että työnne on vasta puolivälissä.


Ei ihme, että maa- ja metsätalousministeri Jari Koskisen ilme oli hapan, kun hän kuunteli Marttilan kommenttipuheenvuoroa!

 

Marttila totesi, että nyt päätetty maatalousratkaisu merkitsee vaatimusta tuottavuuden lisäämisestä ja entistä vastuullisempaa tuotantotapaa.

 

Marttila painotti, että komission linja ei saa lipsua vastuullisen tuotantotavan vaatimuksista myöskään EU:n ulkopuolisista maista tapahtuvan elintarviketuonnin osalta.

 

Maista, joissa väestö näkee nälkää, on elintarvikkeita tuotaessa noudatettava tarkkaa seulaa ja vaadittava samoja menetelmiä, kuin Suomessa tuotetuilta elintarvikkeilta edellytetään.

 

Oleellista Marttilan kommenttipuheenvuorossa oli se, kun hän totesi, että EU on laiminlyönyt ruokatuotantoon suunnatut panostukset jo 30 vuotta!

 

Nyt Plewan sekä ministeri Koskisen puolustelemassa ratkaisussa maatalousbudjettia leikattiin ja viherryttämisvaatimukset nostavat elintarvikkeiden tuottamiskustannuksia!

 


areena6

 

 

Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäen kommenttipuheenvuoro pääjohtaja Plewan ja ministeri Jari Koskisen esityksiin oli tiukkaa tekstiä.

 

Jäätteenmäki totesi, että edes näin kohtuullisesta EU:n maatalouslinjauksesta pitää kiittää EU:n parlamenttia.

 

Komissio kielsi esimerkiksi turvemaiden kynnön, mutta parlamentti ei sitä hyväksynyt. Myös Suomen hallitus hoiperteli turvemaiden kyntökieltoasiassa, mutta parlamentin kanta ratkaisi asian alkutuottajien ja lopulta kuluttajien parhaaksi siten, että jatkossakin turvemaiden kyntäminen on mahdollista.

 

Jäätteenmäki muistutti, että Suomen hallitus on etupainotteisesti säästänyt maa- ja metsätalousministeriön saralta.

 

Alkusyksyn budjettiriihessä maataloudelta ja kotimaiselta elintarviketuotannolta ei enää saa leikata, vaati europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki!


Olen samaa mieltä Anneli Jäätteenmäen kanssa.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Farmari 2013, Seinäjoki, ProAgria Etelä-Pohjanmaa, Antti Siljamäki, Jerzy Plewna, MMM, Jari Koskinen, MTK, Juha Marttila, Anneli Jäätteenmäki,

Hyväksyvää hyrinää, sillä ainoastaan Urpilainen urputtaa

Torstai 26.8.2010 - -Esko Erkkilä-

Pääministeri Mari Kiviniemi on vähällä porulla ja olemattomalla hammasten kiristelyllä saanut aikaan ensimmäisen budjettinsa.

 

Kansalaiset ja kanssapoliitikot ovat ilmeisen tyytyväisiä Kiviniemen toimintaan budjetin kokoonkursijana.

 

On enemmän kuin oletettua, että kaikenvastustaja Jutta Urpilainen joukkoineen urputtaa.

 

Kiviniemen hallituksen budjettiesityksessä on vahvoja elementtejä orastavan talouskasvun tukemiseksi.

 

Takuueläkkeen sisällyttäminen budjettiesitykseen vei terän kaikenvastustajien eli demarien toiminnalta. Takuueläke ei paranna kertaheitolla heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevien pienituloisten eläkeläisten asemaa, mutta se parantaa heidän mahdollisuuksiaan jo ennen ensi kesää.

 

Mari Kiviniemen hallituksen budjettiesitys on väriltään Vihreä.

 

Se merkitsee hallituksen sopiman mukaisia toimenpiteitä energiapaketin toteuttamisessa. Energiapaketti merkitsee lisää työtä koko Suomelle. Budjetti auttaa meitä saavuttamaan EU:lle antamamme sitoumukset ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

 

Talouselämän tärkeänä pitämän Seinäjoen ja Oulun välisen rataosuuden rahoituksesta huolehtiminen on näpäys valtiovarainministeri Kataiselle, joka olisi keskeyttänyt rataosuuden rakentamistyöt ensi vuonna. Kiviniemen selkeä korjaustöitä kiirehtivä toiminta vei pohjan pois myös Urpilaiselta odotettavissa olleelta urputtamiselta.

 

Seinäjoen ja Oulun välisen rataosuuden korjaustyöt heijastuvat elinkeinoelämän ja siten kaikkien kansalaisten kannalta paljon eteläistä Suomea myöten. On koko maan etu, että päärataverkkomme on iskukunnossa Ouluun saakka. Nyt se on mahdollista toteuttaa.

 

Pääministeri Mari Kiviniemi saa minun ja lukuisten muiden tunnustuksen linjakkaasta toiminnastaan budjettiesityksen laadinnassa!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Mari Kiviniemi, valtion budjettiesitys 2011, Jutta Urpilainen, takuueläke, energiapaketti, Seinäjoki-Oulu rataosuus, Oulu-Seinäjoki-rataosuus, Vihreä budjetti,

Suomi sai kuusi uutta kaupunkia tasan 50 vuotta sitten

Perjantai 1.1.2010 klo 19:40 - -Esko Erkkilä-

Suomeen syntyi tammikuun 1. päivänä 1960 kuusi uutta kaupunkia, kun V. J. Sukselaisen hallituksen sisäministeri Eino Paloveden esittelyn jälkeen presidentti Urho Kekkonen päätti, että Hyvinkään, Kouvolan, Riihimäen, Rovaniemen, Salon ja Seinäjoen kauppalat muuttuvat kaupungeiksi.

 

Ennen näiden kaupunkien syntymistä sai Lahti olla Suomen nuorin kaupunki 54 vuoden ajan.

 

Usein ei tulla huomioiduksi, että 50 vuotta sitten syntyneet kaupungit ovat ensimmäiset itsenäisen Suomen aikana syntyneistä kaupungeista.

 

Henkilökohtaisena muistona minulla on, että sain opettajalta tehtäväkseni esitellä koko luokalle nämä Suomeen syntyneet uudet kaupungit.

 

Hyvinkään, Kouvolan, Riihimäen, Rovaniemen, Salon ja Seinäjoen kaupunkien syntyyn liittyvät yksityiskohdat ovat vuosien saatossa osoittautunut hyväksi tietokilpailukysymykseksi. Asiat on monille uusia, mutta niiden käsittelyn jälkeen useimmat ovat pitäneet juttuja mielenkiintoisena. Kannattaa kokeilla esim. illanistujaisten tai pitkän bussimatkan virkistyksenä!

 

-Esko Erkkilä-

 

PS. Pari asiaan hieman liittyvää tietokilpailuluonteista lisäkysymystä:

 

1. Mikä oli ministeri Eino Paloveden alkuperäinen sukunimi? (Vastaus: Möttönen)

 

2. Kuka olisi Keski-Suomen läänin ensimmäinen maaherra? (Vastaus: Eino Palovesi)

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hyvinkää, Kouvola, Riihimäki, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, V.J.Sukselainen, Eino Palovesi, Urho Kekkonen