Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Valtioneuvokset, valtiopäiväneuvokset ja valtiomiehet

Tiistai 14.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Juttuni otsikossa mainituista kaksi ensimmäistä ovat tiukkojen kriteerein ansaittuja arvonimiä, mutta viimeinen eli valtiomies on kansalaisten ”myöntämä” arvostus politiikassa ja yhteiskuntaelämässä ansioituneelle henkilölle.

 

 

Keskustelimme taannoin pienessä piirissä suomalaisista valtiomiehistä ja totesimme ensinnäkin, että valtiomiehellä pitää olla arvostusta yli puoluerajojen. Sen lisäksi ”päätimme”, että hänen pitää olla aktiivinen toimija päivänpolitiikassa.

 

 

Pääministeri Juha Sipilää emme vielä nimenneet valtiomieheksi, mutta totesimme, että hän on hyvää vauhtia kasvamassa siihen rooliin.

 

 

Pohdintojemme tuloksena päädyimme siihen, että Suomessa on nyt kolme valtiomiestä.

 

 

”Nimeämisryhmämme” kokoontui taannoisella Keskustan Kuntavaaliristeilyllä ja päädyimme siihen, että risteilyllämme oli mukana kaksi kolmesta suomalaisesta valtiomiehestä.

 

 

Emme asettaneet nimeämiämme valtiomiehiä paremmuusjärjestykseen, mutta tässä kanssani ne kaksi, jotka olivat mukana Keskustan Kuntavaaliristeilyllä 4. – 5.2.2017:

 

 

 

IMG_7103.JPG

 

 

Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja, entinen pääministeri ja Keskustan presidenttiehdokas Matti Vanhanen

 

 

 

sekä

 

 

 

IMG_7049.JPG

 

 

Kansanedustaja, kolminkertainen ministeri, eduskunnan entinen varapuhemies ja paljon muuta, valtiotieteiden tohtori Seppo Kääriäinen.

 

 

 

Arvokkaassa seurassa sain olla!

 

 

 

Niin, se kolmas henkilö, jonka pienryhmämme nimesi valtiomieheksi on Ilkka Kanerva – sattuneesta syystä Kanerva ei ollut mukana Keskustan Kuntavaaliristeilyllä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valtioneuvokset, valtiopäiväneuvokset, valtiomiehet, Matti Vanhanen, Seppo Kääriäinen, Ilkka Kanerva, Keskustan Kuntavaaliristeily 2017, Keskustan Kuntavaaliristeily 4. - 5.2.2017,

On huono asia Suomen kannalta, jos halutaan irti kansainvälisistä järjestöistä!

Perjantai 10.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Tämän juttuni keskeinen sanoma on, että jokainen kerta, kun kuuntelee Keskustan presidenttiehdokas Matti Vanhasta tulee vakuuttuneeksi, että Vanhanen on maamme harvoja valtiomiehiä.

 

 

 

IMG_7189.JPG

 

 

Sain keskustella Matti Vanhasen kanssa Keskustan Kuntavaaliristeilyllä viime viikonvaihteessa; toki niin olen saanut tehdä niin aiemminkin.

 

 

 

IMG_7249.JPG

 

 

”Ulkopolitiikkaa Suomenlahden alloilla” oli sen seminaarin otsikkona, jossa ex-pääministerimme oli alustajana.

 

 

Seminaaritila oli viimeistä istuinsijaa myöten täynnä vaikka samaan aikaan laivalla oli menossa monia muitakin mielenkiintoisia seminaareja.

 

 

Vanhanen linjasi, että viime aikojen etupiirikysymys on vakava kysymys. Samoin se, että halutaan irti kansainvälisistä järjestöistä, ei ole hyvä asia Suomen kannalta.

 

 

Jokaisella maalla on oltava oikeus valita.

 

 

 

IMG_7248.JPG

 

 

Keskustan presidenttiehdokas Matti Vanhanen linjasi neljä keskeistä pilariaan ja ne ovat:

 

 

  • Ulkopolitiikka
  • Turvallisuuspolitiikka
  • Kansallinen eheys
  • Talouden riittävä itsellisyys

 

Talouden itsellisyydessä Vanhanen otti esimerkkimaiksi Sveitsin ja Ruotsin – talouden itsellisyydessä energiaomavaraisuus ja ruokaomavaraisuus ovat Vanhasen mukaan keskeisiä tekijöitä.

 

 

Vanhanen valotti presidentinvaalikampanjaansa ja totesi, että itsellisyys tulee siinä olemaan keskeinen tekijä.

 

 

 

Matti Vanhanen – ainoa presidenttiehdokas kun on – ei vielä kertonut tarkempia linjauksiaan presidenttiehdokaskampanjastaan, mutta sen verran hän valotti, että tulemme näkemään mielenkiintoisen presidentinvaalitaiston!

 

 

Sitä odotellessa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan kuntavaaliristeily, Keskustan kuntavaaliristeily 4. - 5.2.2017, Matti Vanhanen, ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen, presidenttiehdokas Matti Vanhanen,

Meni lapsi pesuveden mukana

Torstai 9.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Arvostan korkealle Juha Sipilän sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin otetta ja ammattitaitoa.

 

 

Molemmilla on raikas, erilainen ja tuloksekas ote poliittisiin asioihin.

 

 

Uuden luoja joutuu usein arvostelun kohteeksi ja niin on käynyt myös Sipilälle sekä Bernerille, mutta onneksi kumpainenkaan ei ole lannistunut vaan he jaksavat puskea asioita eteenpäin.

 

 

 

IMG_7197.JPG

 

 

Olen saanut muutaman kerran jutella ministeri Bernerin kanssa ja viimeksi niin tapahtui Keskustan Kuntavaaliristeilyllä viime viikonvaihteessa.

 

 

 

********************

 

 

 

 

IMG_7263.JPG

 

 

 

Ministeri Berner veti Kuntavaaliristeilyllä mielenkiintoisen seminaarin, jonka nimenä oli:

 

Mistä rahat tulevaisuuden teihin?

 

 

Tässä muutamia erillisiä seikkoja, jotka tulivat ministerin esityksessä esille:

 

1.      Teiden korjausvelka on nyt 2,4 miljardia euroa

2.      Investoinnit tasoa 0,7 miljardia euroa

3.      Päästövähennyslupaus velvoittaa toimenpiteisiin

4.      Sitoutuminen biotalouden edistämiseen velvoittaa

 

 

Yksityistiet muodostavat 77 % väyläverkostosta.

 

 

”Vihatusta autoverosta tuli Suomen suosituin vero yhdessä yössä” eli Anne Bernerin selvityksen jälkeen!

 

 

 

IMG_7265.JPG

 

 

Bernerin selvityksen tyrmääminen on katumuksenpaikka

 

  • Kokoomukselle
  • Perussuomalaisille

 

ja koko oppositiolle.

 

 

Onneksi nyt on havahduttu, havahduttu on myös Ruotsissa, jossa aiotaan ottaa mallia eräistä ministeri Bernerin esittämistä ideoista.

 

 

Miten selvityksen tyrmänneet pystyvät nukkumaan, kun liikenteeltä peritään erilaisia maksuja ja veroja yhteensä 8 miljardia ja liikenteelle palautetaan ainoastaan yksi miljardi?

 

 

Budjettirahoituksen kautta tieasioita ei jatkossa pystytä hoitamaan, vaan tarvitaan muita keinoja.

 

 

Berner totesi selkeästi, että nyt Suomi ei pysty hyödyntämään monia EU:n rahoitusinstrumentteja, kun oma tulovirta puuttuu.

 

 

 

IMG_7267.JPG

 

 

Ministeri Anne Berner sai Keskustaväeltä yksimielisen tuen toiminnalleen ja häntä kannustettiin mm. näin:

 

 

  • oivallinen ratkaisu
  • ei ymmärretty
  • tiet ja työt kytkeytyvät tiiviisti toisiinsa
  • puu pitää saada kulkemaan teollisuuslaitoksille
  • nyt lapsi heitettiin pesuveden mukana ulos
  • kiitokset uuden poliittisen kulttuurin luomisesta
  • nyt ei pidä peruutella
  • tiet palvelevat kaikkia
  • polttoaineen verotusmahdollisuudet vähenevät
  • Anne Bernerin on ehdottomasti johdettava parlamentaarista työryhmää, joka nyt ollaan perustamassa!

 

 

 

IMG_7270.JPG

 

 

Ilahduttavaa seminaarissa oli se, että Anne Berner haluaa edelleen sitoutua hankkeeseen.

Lainaan lopuksi Anne Berneriä:

 

"Tärkeintä on, että emme jätä tekemättä!"

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anne Berner, Keskustan kuntavaaliristeily 4. - 5.2.2017, Keskustan kuntavaaliristeily, liikenneverkkoselvitys, liikenne- ja viestintäministeriö,

Keskustan kuntavaaliehdokkailla on mahdollista suora keskusteluyhteys maamme hallituksen johtavien ministereiden kanssa

Maanantai 6.2.2017 - -Esko Erkkilä-

Kevään kuntavaaleissa Keskustan keskeiset vaaliteemat julkaistiin kuntavaaliristeilyllä viime viikonvaihteessa.

 

 

Wiking Gabriella –alus oli kokonaan varattu keskustalaisten käyttöön, kun risteilimme 4. – 5.2.2017 Helsingistä Tallinnan sataman liepeille ja takaisin Katajanokalle.  Maissa ei ollut mahdollisuutta käydä ja kuinka niin mielenkiintoisen ohjelman lomassa olisikaan voinut ehtiä poikkeamaan maissa!

 

 

Olin mukana risteilyllä ja kiitän jo tässä vaiheessa puoluejohtoa, puoluetoimiston väkeä sekä kaikkia risteilylle osallistuneita hienosta ohjelmasta.

 

 

Kuntavaaliehdokkaana risteilyltä jäi myönteisistä asioista päällimmäisenä mieleen se, että Keskustan kuntavaaliehdokkailla on suora ja mutkaton mahdollisuus vaikuttaa maamme keskeisiin päätöksentekijöihin!

 

 

Pois minusta kivien heittely kilpailijoiden suuntaan, mutta kuinka monta keskustelua demareilla oli mahdollisuus käydä Lahdessa samaan aikaan järjestetyssä puoluekokouksessa oman puolueen ministereiden kanssa?

 

 

Keskustan kuntavaaliristeilyllä olivat mukana kaikki ministeriryhmämme jäsenet eli pääministeri Juha Sipilän lisäksi Anne Berner, Mika Lintilä, Juha Rehula, Kimmo Tiilikainen ja Anu Vehviläinen.

 

 

Pääsin keskusteluihin kaikkien ministeriryhmämme ministerien kanssa ja niistä saatte varmaan kuvien kera kuulla lähipäivinä tällä saitilla tarkemmin.

 

 

 

IMG_7141.JPG

 

 

Pääministeri Juha Sipilä kulki hyväntuulisena joukossamme koko ajan ja myös minä pääsin keskustelemaan hänen kanssaan.

 

 

Keskustelumme ydin oli kuntavaalien ehdokastilanne Tampereella, mutta myös muista seikoista keskustelimme.

 

 

Ministeriryhmämme lisäksi risteilyllä olivat lähes kaikki eduskuntaryhmämme kansanedustajat ja oli mukava tavata heitä – tuntui, että kaikkia kiinnosti Tampereen poliittinen tilanne.

 

 

Kerron näistä tapaamisistani ja eri tilaisuuksien annista myöhemmin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan kuntavaaliristeily 4. - 5.2.2017, pääministeri Juha Sipilä. Anne Berner, Mika Lintilä, Juha Rehula, Kimmo Tiilikainen, Anu Vehviläinen,

Ja matka jatkui kohti Portoa!

Sunnuntai 1.1.2017 - -Esko Erkkilä-

Edellisessä agrologien Portugalin matkastamme kertoneessa jutussani laskeuduimme Douro-joessa olevan Euroopan korkeimman sulun eli Carrapatelon läpi kohti Portoa.

 

 

Carrapatelon sulutuskorkeus on 35 metriä.

 

 

Jatkoimme matkaa ja nyt ohjelmassa laivalla oli…

 

 

 

IMG_4240.JPG

 

 

…ruokailu.

 

 

 

IMG_4241.JPG

 

 

Keittoa eturuuaksi,…

 

 

 

IMG_4246.JPG

 

 

…kunnon pihvi lisukkeineen ja…

 

 

 

IMG_4244.JPG

 

 

…hyvä juomavalikoima takasivat onnistuneen ruokailun.

 

 

 

IMG_4247.JPG

 

 

Carrapatelo-sulussa samassa sulutuksessa kanssamme ollut ”Barcadouro” – alus pysyi kiltisti takanamme, mutta sitten se kiristi vauhtiaan ja…

 

 

 

IMG_4251.JPG

 

 

…porhalsi vasemmalta ohitsemme.

 

 

 

IMG_4252.JPG

 

 

Lähestyimme Portoa ja jokilaivaliikenne…

 

 

 

IMG_4256.JPG

 

 

…oli selvästi vilkastumassa.

 

 

 

IMG_4265.JPG

 

 

Edessä näkyi Atlantilta Douro-jokea nousten ensimmäinen sulku eli Crestuma-sulku; sen sulutuskorkeus on 14 metriä eli sen verran meidän piti sulun kohdalla laskeutua, jotta saavuttaisimme Atlantin tason.
 

 

 

IMG_4268.JPG

 

 

Sulutustoiminta Crestuma-sululla on vilkasta ja…

 

 

 

IMG_4269.JPG

 

 

…jouduimmekin odottamaan, että…

 

 

 

IMG_4272.JPG

 

 

…Douro-jokea ylöspäin menevä risteilylaiva oli päässyt pois sulusta.

 

 

 

IMG_4276.JPG

 

 

Edellisessä sulussa takamanne ollut Barcadouro-alus pääsi Crestuma-sulkuun ennen meitä, mutta kun Crestuma-sulun pituus on 470 metriä, mahduimme vallan hyvin samaan sulutukseen.

 

 

Crestuma-sulun patohanke alkoi vuonna 1976 ja pato valmistui vuonna 1985 – padon omistaa ”Companhia Portuguesa de Producao de Electricidade” –yhtiö; sama yhtiö omistaa myös Carrapatelo-sulun.

 

 

 

IMG_4284.JPG

 

 

Nelitoistametrinen sulutus onnistui nopeasti ja pääsimme jatkamaan matkaamme.

 

 

 

IMG_4286.JPG

 

 

Seuraava laiva oli jo odottamassa, jotta se pääsisi nousemaan Douro-joessa ”seuraavalle tasolle”!

 

 

 

Portugalissa osataan maanteiden ja moottoriteiden rakentaminen, sillä suuret korkeuserot vaativat hyvää sillanrakennustaitoa.

 

 

Voimme antaa hyvän arvosanan myös Portugalin kanavanrakennustaidolle, sillä Euroopan korkein sulku Carrapatelo ja äsken kokemamme Crestuma-sulku on molemmat rakennettu hyvin toimiviksi.

 

 

Carrapatelon sulutuskorkeus 35 metriä ja Crestuma´n sulutuskorkeus 14 metriä merkitsivät, että saimme jokiristeilymme aikana kokea suluissa 49 metrin ”pudotuksen” kohti Atlantia!  "Sulkupudotuksen " lisäksi on huomioitava se pudotus, joka kertyy matkalla ennen sulkuja.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: agrologit2016, Agrologimatka Portugaliin 2016, Douro, Douro-joki, jokiristeily Douro-joella, Carrapatelo, Crestuma, Companhia Portuguesa de Producao de Electricidade,

Kuvakierros Kotajärvi-säätiön Auto- ja Traktorimuseossa

Tiistai 9.12.2014 - -Esko Erkkilä-

Kerroin eilen Kotajärvi-säätiön Auto- ja Traktorimuseossa tapaamastani Takra-traktorista.

 

Tänään teen pienen kuvakierroksen samaisessa paikassa:

 

 

 

 

tr1

 

Museossa on pieni kahvila ja siellä museovieraille kahvia ”tarjoilee” lottapukuun pukeutunut naisnukke.

 

 

 

 

 

tr2

 

 

Nukella on kaulallaan arvokas Lotta Svärd –mitali.

 

 

************

 

tr3

 

 
Museossa on uudenkarhea neuvostoliittolaisvalmisteinen Vladimirez T 25 A –merkkinen traktori, joita on Suomeen tuotu ainoastaan kaksi kappaletta.

 

Tämä yksilö on valmistettu vuonna 1991 ja sillä on ajettu ainoastaan 34 tuntia.

 

Neuvostotraktorit jäivät vanhanaikaisiksi, koska niitä kehitettiin mahdollisimman vähän, jotta kolhoosien varaosavarastot eivät olisi paisuneet.

 

 

 

tr4

 

 

Nuffield –traktorit ovat minulle tuttuja, sillä vuosiharjoittelutilallani Keskon omistamalla Länsi-Hahkialan Opetus- ja Koetilalla ne olivat traktorikalustona.

 

 

 

 

tr5

 

”Mörkö-majuri” eli Fordson Major E 27 N oli ensimmäisiä traktoreita, joita viljelijät pystyivät hankkimaan sodan jälkeen. Tämä yksilö on valmistettu vuonna 1951.

 

 

**************

 

Tsekkoslovakialaiset Zetor –traktorit ovat varmaan kakkien mielessä, jotka muistavat suomalaisen maatalouden 1950 – ja 1960 –luvuilta.

 

Zetorilla, jos millä traktorilla oli oma erityinen äänensä.

 

Sanotaan, että ylämäessä Zetor vaikeroi näin:

 

tästäkö, tästäkö, tästäkö, tästäkö, tästäkö”,

mutta alamäessä ääni oli tyystin toisenlainen eli näin:

 

tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän

 

…ja perä huusi:

niin, niin, niin, niin, niin, niin, niin”!

 

Vanhaan aikaan oli kahdenmallisia Zetoreja – oli A-mallin Zetoreja ja K-mallin Zetoreja.

 

tr6

 

 

 

 

tr7

 

 

 

 

tr8

 

 

 

******************

 

 

tr9

 

 

Pikku-Valmet eli piikkilangan kiristäjäksi kutsuttu traktori ansaitsee aina paikan kaikissa museoissa, joissa on esillä traktoteita.

 

Pikku-Valmet korvasi aikoinaan hevosparin.

 

 

**************

 

Vielä muutama kuva Kotajärvi-säätiön Auto- ja Traktorimuseossa esillä olevista traktoreista:

 

 

tr10

 

 

 

 

tr11

 

 

 

 

tr12

 

 

 

 

**********

 

 

tr13

 

 

Museossa on lukemattomia traktoreita ja niihin tutustumiseen kannattaa varata kunnolla aikaa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kotajärvi-säätiö, Auto- ja Traktorimuseo, Lotta Svärd -merkki, Vladimirez T 25 A, Nuffield, Mörkö-Majuri, Pikku Valmet, piikkilangan kiristäjä, Zetor 25 A, Zetor 25 K,

Risteily Nevalla kuuluu oleellisena osana vierailuun Pietarissa

Lauantai 9.8.2014 - -Esko Erkkilä-

Pietari ja Neva ovat erottamattomat, sillä Neva kuuluu Pietariin ja Pietari kuuluu Nevaan.

 

Laatokan vedet virtaavat Nevan kautta Suomenlahteen.

 

Neva on lyhyt joki, sillä sen pituus on ainoastaan 74 kilometriä.

 

Laatokka on vain 4 metriä korkeammalla kuin Suomenlahti, joten Neva etenee kohti Suomenlahtea rauhaisaa vauhtia.

 

Nevan rauhallista juoksua hyödyntävät Pietarin monet laivayrittäjät, jotka järjestävät matkailijoille risteilyjä Nevalle.

 

Olen muutaman kerran päässyt käymään Pietarissa – kävin siellä jo silloin, kun kaupungin nimi oli Leningrad – Leningradiksi Pietaria kutsuttiin vuodesta 1924 vuoteen 1991 saakka.

 

Lähes joka kerta, kun olen käynyt Pietarissa, olen osallistunut Nevajoelle tehdylle risteilylle.

 

Usein Neva-risteily ei sisälly matkan hintaan, vaan se pitää erikseen maksaa paikan päällä.

 

Olin Pietarissa 6.7.2014 ja osallistuimme Neva-risteilylle.

 

Risteily ei sisältynyt matkamme hintaan ja maksoimmekin siitä 25,00 euroa per henkilö. Retkueemme käsitti hieman yli 40 henkilöä ja lähes kaikki osallistuivat risteilylle – yrittäjän saama euromäärä ylitti 1.000 euroa ja se on aikasmoinen summa Venäjällä. Nevaristeilyt pitää maksaa euroissa – rupla ei kelpaa.

 

Panostus kannatti, sillä risteily Nevalla on aina elämys.

 

Tässä kuvakimara risteilystämme Nevalla 6.7.2014:

 

 

 

neva1

 

 

 

 

neva2

 

 

 

 

neva3

 

 

 

 

neva4

 

 

 

 

neva5

 

 

 

 

neva6

 

 

 

 

neva7

 

 

 

 

neva8

 

 

 

 

neva9

 

 

 

 

neva10

 

 

 

 

neva11

 

 

 

 

neva12

 

 

 

 

neva13

 

 

 

 

neva14

 

 

 

 

neva15

 

 

 

 

Pietarissa on paljon nähtävää ja koettavaa, mutta risteilyä Nevalla kannattaa aina harkita!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Neva, Nevajoki, Neva Laatokasta Suomenlahteen, Laatokka, Suomenlahti, Pietari, Leningrad, jokiristeily Nevalla, suomenlahti2014,

Eilen klo 11.00 tuli kuluneeksi 74 vuotta Talvisodan päättymisestä

Perjantai 14.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Neuvostoliitto aloitti Talvisodan Suomea vastaan marraskuun 30. päivänä 1939.

 

Sota kesti 105 päivää ja se päättyi 13.3.1940.

Rauhansopimuksessa sovittiin, että sotatoimet lopetetaan mainittuna päivänä klo 11.00 Suomen aikaa.

 

 

 

***************

 

 

 

 

Osallistuin eilen Viljakkalan hautausmaan sankariristillä Viljakkalan Sotaveteraanien järjestämään muistotilaisuuteen ja seppeleenlaskuun klo 11.00.

 

 

talvisota1

 

 

 

talvisota2

 

 

Viljakkalan Sotaveteraanien puolesta seppeleen laskivat sankariristille Pentti Mäensivu (vasemmalla) ja Paavo Mäntyniemi.

 

Veteraaneista oli paikalla heidän lisäkseen Antti Hietaniemi, joka pankinjohtajana Viljakkalassa toimiessaan myötävaikutti työtehtävissäni tarvitsemani ensimmäisen auton hankintaan!

 

 

 

talvisota3

 

 

Seppeleenlaskun jälkeen lauloimme Isänmaan virren eli virren numero 577.

 

 

”Sun kätes, Herra, voimakkaan
suo olla turva Suomenmaan
niin sodassa kuin rauhassa
ja murheen, onnen aikana”.

*********** 

 

talvisota4

 

 

Koin tilaisuudessa läsnäoloni tärkeäksi, sillä eräs sedistäni – Reino Erkkilä – lepää Viljakkalan sankarihautausmaalla.

 

 

Koin tilaisuuden tärkeäksi myös sen vuoksi, että isäni osallistui etulinjassa Talvisotaan, Jatkosotaan ja vielä myös Lapinsotaan.

 

Isäni haavoittui kahdesti ja hänellä oli niskassaan ja toisessa ranteessaan tunnusteltavissa kranaatinsirpaleita niin, että hän vei ne muassaan hautaan saakka.  Myös kaksi muuta setääni, jotka lepäävät Viljakkalan kirkkomaassa, osallistuivat sotiimme.

 

 

 

talvisota5

 

 

Pyysin muistotilaisuuden osanottajia seppeleenlaskun ja virrenveisuun jälkeen ryhmäkuvaan sankariristin juurelle.

 

 

************

 

 
Miellyttävä kokemus oli, kun Viljakkalan Sotaveteraanien puheenjohtaja Mikko Isotalo kutsui meidät tilaisuuden jälkeen kahvitilaisuuteen Irjan Kievariin.

 

Oli mukava osallistua keskusteluihin, jotka koskivat Viljakkalan entistä ja nykyelämää!

 

Vähän harmittaa, että ole ryhtynyt osallistumaan Viljakkalan perinnepiirin toimintaan – huomasin, että alan olla siinä iässä, jotta minulla olisi ehkä jotain annettavaa Viljakkalan perinnetietouden keräämisessä.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Talvisota, Neuvostoliiton hyökkäys Suomeen, Talvisodan alkaminen 30.9.1939, Talvisodan rauha 13.3.1940, Viljakkalan Sotaveteraanit, Viljakkalan kirkko, Viljakkalan hautausmaa, Viljakkalan sankarihautausmaa, Viljakkalan sankariristi, Irjan Kievari,

Hallituksen uudenvuodenlahja suomalaisille - arvonlisäverotuksen kiristäminen!

Maanantai 7.1.2013 - -Esko Erkkilä-

Arvonlisäverokannat kohosivat vuodenvaihteessa yhdellä prosenttiyksiköllä.

 

Arvonlisävero on luonteeltaan tasavero, sillä kaikki joutuvat tulo- ja ansiotasosta riippumatta maksamaan sitä yhtä paljon, koska se sisältyy tavaroiden ja palveluiden hintoihin. 

 

Yleinen arvonlisäverokanta on nyt 24 % ja elintarvikkeiden osalta se kohosi 14 prosenttiin. Huolestuttavaa on se, että lääkkeiden, tilattujen lehtien sekä kirjojen arvonlisävero korotettiin 9 prosentista 10 prosenttiin – hallitus kurittaa siis myös sairaita!

 

Hämmästyttää, että työväenpuolueet sallivat Kokoomuksen johdolla suoritetun veronkiristyksen.

 

Suomen Keskusta on pontevasti vastustanut arvonlisäverotuksen kiristämistä. Erityisesti elintarvikkeiden arvonlisäverotuksen kiristäminen on Keskustan mielestä huonoa politiikkaa. Jokaisen pitää syödä ja elintarvikkeiden arvonlisäveron kiristäminen koskee erityisesti vähäväkisiä.

 

Suomi on nykyhallituksen toimettomuuden vuoksi valumassa syvään taantumaan. Vienti ei vedä ja STX-telakan loistoristeilijätilaukseen liittyvät hallituksen töppäykset vauhdittavat maamme taantumaa.

 

Hallituksen saamattomuuden tuloksena maamme talous nojaa nykyisin lähes yksinomaan yksityiseen kulutukseen ja arvonlisäverotuksen kiristäminen on yksityiselle kulutukselle vakava suonenisku.

 

Arvonlisäverotuksen kiristämisen vaikutukset yksityisen kulutuksen kehittymiseen ovat arvaamattomat. Hallituksen kaikkia tuoteryhmiä koskeva arvonlisäveron kiristäminen horjuttaa kansalaisten luottamusta tulevaisuuteen.

 

Kataisen hallituksen toteuttama arvonlisäveron kiristäminen oli todella huono signaali maamme tulevaisuudenuskolle.


On pelättävissä, että vuodenvaihteessa toteutettu arvonlisäverotuksen kiristäminen on osa sitä veronkorotusten ja etujen leikkaamisen oravanpyörää, jota hallitus tulee jatkamaan ehkä jo näiden lumien aikana.

 

 

-Esko Erkkilä- 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: arvonlisävero, arvonlisäverokannat 1.1.2013, arvonlisäveron kiristäminen, yksityinen kulutus, Kataisen hallitus ja arvonlisäveron kiristäminen,

Yksimielinen puoluekokous ja hieno Presidenttiristeily

Lauantai 5.11.2011 - -Esko Erkkilä-

Suomen Keskusta järjesti ylimääräisen puoluekokouksen Helsingin Jäähallissa lauantaina 29.10.2011. Puoluekokouksessa nimettiin VTT Paavo Väyrynen Keskustan presidenttiehdokkaaksi 22.1.2012 ja 5.2.2012 järjestettävissä presidentinvaaleissa.

 

Välittömästi puoluekokouksen jälkeen alkoi Presidenttiristeily Tallinnaan Baltic Princess –laivalla.

 

Olin puoluekokouksessa virallisena puoluekokousedustajana ja osallistuin vaimoni kanssa myös Presidenttiristeilylle.

 

Puoluekokous oli hieno ja Keskustan kenttäväen uskoa vahvistanut kokemus. Presidenttiristeilyn anti oli mainio ja Keskustaväki sai sieltä paljon eväitä presidentinvaalitaistoon.

 

Keskustan puheenjohtajan Mari Kiviniemen puhe puoluekokouksen alkajaisiksi loi hienon tunnelman kokoukselle ja sitä kautta myös risteilylle.

 

Presidenttiehdokas Paavo Väyrysen puhe puoluekokouksessa käsitteli laajalla kirjolla ajankohtaisia asioita ja tulevaisuudennäkymiä. Puheessa oli oikeassa suhteessa myös menneiden tapausten käsittelyä ja juuri ne antoivat kuulijoille hyvän perustan osata arvostaa Keskustan presidenttiehdokkaan ansioita.

 

Risteilyn pääjuhlassa presidenttiehdokas Paavo Väyrynen oli suorastaan valloittava – varsin erikoinen termi, kun muistelee entisaikojen Väyrystä.

 

Laivaristeilyllä oli monia eri tilaisuuksia ja pyrin lähipäivinä käsittelemään niissä esilletulleita seikkoja.

 

Keskustan ylimääräisestä puoluekokouksesta jäi kaikille 1.596:lle osanottajalle ”hyvä maku” ja sen jälkeen järjestetty Presidenttiristeily oli mainio kuorrutus kahden päivän tapahtumalle!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen Keskusta, Keskusta, Presidenttiristeily, Paava Väyrynen, presidenttiehdokas Paavo Väyrynen, Mari Kiviniemi,

Itsenäisyyspäivän kunniakäynti Kalevankankaan sankariristillä ja sen jälkeen joukkojen ohimarssi

Sunnuntai 6.12.2009 klo 16.04 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kansalaisjuhlatoimikunta ja Tampereen Varuskunta järjestivät tänään eli Suomen 92. itsenäisyyspäivänä kunniakäynnin ja seppeleenlaskun Kalevankankaan sankariristillä ja sen jälkeen joukkojen ohimarssin Kalevanpuistotiellä.

 

Kenraalimajuri Raimo Jyväsjärvi piti...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kalevankankaan sankariristi, 92. itsenäisyyspäivä

« Uudemmat kirjoitukset